Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 390)
Thesis details
   Login via CAS
Efekt nulové ceny: experiment
Thesis title in Czech: Efekt nulové ceny: experiment
Thesis title in English: Zero price effect: An experiment
Key words: nulová cena, zdarma, vzdělání, experiment
English key words: zero price, free, education, experiment
Academic year of topic announcement: 2011/2012
Thesis type: Bachelor's thesis
Thesis language: čeština
Department: Institute of Economic Studies (23-IES)
Supervisor: doc. PhDr. Julie Chytilová, Ph.D.
Author: hidden - assigned by the advisor
Date of registration: 28.05.2012
Date of assignment: 28.05.2012
Date and time of defence: 10.09.2013 00:00
Date of electronic submission:31.07.2013
Date of proceeded defence: 10.09.2013
Opponents: PhDr. Jan Soudek
 
 
 
URKUND check:
References
Kristina Shampanier, Nina Mazar, and Dan Ariely (2007), “Zero as a Special Price: The True Value of Free Products.” Marketing Science. Vol. 26, No. 6: 742-757
Kahneman, D., A. Tversky (1979), „Prospect theory: An analysis of decision under risk.“ Econometrica XVLII 263–291.

Wilkinson, N. (2007), „An Introduction to Behavioral Economics.“ Palgrave Macmillan ISBN-13: 978-0230532595

Dan Ariely, George Loewenstein and Drazen Prelec (2003), “Coherent Arbitrariness: Stable Demand Curves without Stable Preferences.” Quarterly Journal of Economics, Vol.118, No. 1: 73-105.
Preliminary scope of work
Standardní ekonomické modely předpokládají racionální chování spotřebitele, v praxi ale můžeme pozorovat i chování neracionální.
V rámci mé bakalářské práce zopakuji experiment provedený v USA testující efekt nulové ceny (Ariely, Mazar and Shampanier 2007). Chci porovnat, jak se síla efektu nulové ceny liší v USA a ČR. Mým cílem je zaměřit se na to, jak se změní preference spotřebitele při změnách ceny z velmi nízké na nulovou (tj. statek je zdarma). Změnu preferencí budu sledovat na dvou simulovaných situacích při prodeji čokoládových pralinek. V jedné z nich bude jedna z pralinek zdarma. Oproti původnímu experimentu se navíc zaměřím na vliv dosaženého vzdělání spotřebitele na jeho rozhodování (vzorkem lidí s nižším vzděláním budou lidé přinášející druhotné suroviny do sběrných dvorů). Vzhledem k tomu, že rozhodování spotřebitele je psychologický proces, budu ve své práci věnovat pozornost kromě mikroekonomie i psychologii. Ověření výsledků provedu pomocí statistického testování hypotéz.

1. Úvod

2. Teorie

3. Již provedené experimenty

4. Vlastní experimenty, data

5. Závěr
Preliminary scope of work in English
Standard economic models assume consumers rational behavior but in reality we can also observe irrational behavior.
For my bachelor thesis I’m going to repeat an experiment, concerning the zero price effect, which took place in the USA (Ariely, Mazar and Shampanier 2007). I want to compare how the power of the effect differs in the USA and in the Czech Republic. I will focus on the change of consumer preference with price change from very low to zero (i.e. the good is free). I will study the preference change on two chocolate candy sale simulated situations. In one of those one kind of candy will be for free. In addition to the original experiment I will observe the influence of consumer’s education on the decision making (the sample of people with elementary education will be those bringing goods to the recyclable waste collection points). Since decision making is a psychological process I will look into microeconomics but into psychology as well. I will verify the results with statistical hypothesis tests.

1. Introduction
2. Theory
3. Experiments carried out
4. Main experiments, data
5. Conclusion
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html