Význam umění pro rozvoj osobnosti
Thesis title in Czech: | Význam umění pro rozvoj osobnosti |
---|---|
Thesis title in English: | The importance of art for personal development |
Key words: | Psychologie umění, rozvoj osobnosti, psychosomatické disciplíny, lidský hlas, výchova, zrcadlové neurony. |
English key words: | Psychology of art, personal development, psychosomatic disciplines, human voice, education, mirror neurons. |
Academic year of topic announcement: | 2011/2012 |
Thesis type: | Bachelor's thesis |
Thesis language: | čeština |
Department: | Department of Psychology (21-KPS) |
Supervisor: | prof. PhDr. Jiří Šípek, CSc., Ph.D. |
Author: | hidden![]() |
Date of registration: | 09.05.2012 |
Date of assignment: | 09.05.2012 |
Administrator's approval: | not processed yet |
Confirmed by Study dept. on: | 11.06.2012 |
Date and time of defence: | 04.09.2013 09:00 |
Date of electronic submission: | 31.07.2013 |
Date of proceeded defence: | 04.09.2013 |
Submitted/finalized: | committed by student and finalized |
Opponents: | PhDr. Iva Štětovská, Ph.D. |
Guidelines |
Práce se zaměří na význam umění pro rozvoj osobnosti především v časné dospělosti. Za časnou dospělost bude považovat věk přibližně od 20 do 35 let. Práce se nejdříve pokusí charakterizovat časnou dospělost, dále vymezit termín osobnost a termín umění. Hlavní záměr práce je vyhledat v dostupných zdrojích takové studie, teorie a myšlenky, které nabízejí konkrétní možné mechanizmy působení umění na rozvoj osobnosti. Cílem první části práce je v rámci stanoveného rozsahu vytvořit co nejucelenější přehled současných poznatků na dané téma. Druhá část práce navrhuje design výzkumu. Pokusím se operacionalizovat možný vztah některé složky osobnosti k umělecké tvorbě. Výzkum by měl v případě potvrzení vztahu také prokazovat kauzálnost, kde umění bylo příčinnou změny osobnosti. |
References |
Csikszentmihalyi, M. (1990). Flow: The psychology of optimal experience. New York: HarperCollins. Gardner, H. (1983). Frames of mind: The Theory of Multiple Intelligences. New York: Basic Books. Hlavsa, J. (1985). Psychologické základy teorie tvorby. Praha: Academia. Krejčířová, D. & Langmeier, D. (2006). Vývojová psychologie; 2,. aktualizované vydání. Praha: Grada. Kulka, J. (2008). Psychologie umění. Praha: Grada. Šípek, J. (2010). Psychologické souvislosti scénické tvorby. Praha: AMU. |