Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 372)
Thesis details
   Login via CAS
Obraz muslimské ženy v Mladé frontě DNES a jeho vývoj v čase
Thesis title in Czech: Obraz muslimské ženy v Mladé frontě DNES a jeho vývoj v čase
Thesis title in English: Media representation of muslim women in mlada fronta dnes, and its development in time
Key words: Gender, islám, mediální obraz, Mladá fronta DNES, muslimové, žena.
English key words: Gender, islam, media reflections, Mladá fronta DNES, muslims, woman.
Academic year of topic announcement: 2011/2012
Thesis type: Bachelor's thesis
Thesis language: čeština
Department: Department of Journalism (23-KZ)
Supervisor: Mgr. Lucie Korbel Macků
Author: hidden - assigned by the advisor
Date of registration: 09.05.2012
Date of assignment: 18.05.2012
Date and time of defence: 22.06.2012 00:00
Venue of defence: FSV Praha 1
Date of electronic submission:18.05.2012
Date of proceeded defence: 22.06.2012
Opponents: Mgr. Lenka Vrbová
 
 
 
References
ABU-LUGHOD, Lila. 2002. Do Muslim women really need saving? Anthropological reflections on cultural relativism and its others. American Anthropologist, roč. 104, č. 3, s. 783-790.
AMELI, Saied R. et al. 2007. British Muslimsʼ Expectations of the Government. The British Media and Muslim Representation:The Ideology of Demonisation. Wembley: Islamic Human Rights Commission. ISBN 1-903718-31-7. Dostupné online z: http://www.ihrc.org.uk/file/1903718317.pdf [cit. 8. 5. 2012].
BULLOCK, Katherine H. a Gul Joya JAFRI. 2000. Media (Mis)Representations:Muslim Women in the Canadian Nation. Canadian Woman Studies, roč. 20, č. 2, s. 35–40.
BURTON, Graeme a Jan JIRÁK. 2001. Úvod do studia médií. 1. vyd. Brno: Barrister & Principal. ISBN 80-85947-67-6.
D’HAENENS, Leen a Susan BINK. 2007. Islam in the Dutch press: with special attention to the Algemeen Dagblad. Media, Culture & Society, roč. 29, č. 1, s. 135–149.
FALAH, Ghazi-Walid. 2005. The Visual Representation of Muslim/Arab Women in Daily Newspapers in the United States. In: FALAH, Ghazi-Walid a Caroline NAGEL. Geographies of Muslim Women: Gender, Religion and Space. New York: Guilford Press. S. 300–320. ISBN 1-57230-134-1.
HRABÁKOVÁ, Luďka. 2007. Kulturní relativismus a pluralita kultur jako princip multikulturní výchovy. Paideia: Philosophical E-journal of Charles University, roč. 4, č. 3–4, s. 1–6. Dostupné online z: http://www.inkluzivniskola.cz/sites/default/files/uploaded/hrabakova.pdf [cit. 8. 5. 2012]. ISSN 1214-8725.
KEEBLE, Richard. 2009. Ethics for Journalists. 2. ed. London, New York: Routledge. ISBN 978-0-415-43076-0.
KLAUS, Elisabeth a Susanne KASSEL. 2005. The veil as a means of legitimization. Journalism, roč. 6, č. 3, s. 335–355.
KROPÁČEK, Luboš. 1999. Blízký východ na přelomu tisíciletí. 1. vyd. Praha: Vyšehrad. ISBN 80-7021-298-5.
KROPÁČEK, Luboš. 2011. Duchovní cesty islámu. 5 vyd. Praha: Vyšehrad. ISBN 978-80-7021-925-6.
KŘÍŽKOVÁ, Martina. 2006. Neviditelná menšina – analýza mediálního obrazu českých muslimů. Praha: Multikulturní centrum Praha. Dostupné online z: http://aa.ecn.cz/img_upload/79a33131c9c4293e0fcefb50bfa263ef/Krizkova_islam_final_1.pdf [cit. 15. 5. 2012].
LUNDE, Paul. 2003. Islam: A Brief History. London: Dorling Kindersley. ISBN
1-4053-0404-9.
MALCOLM, Dominic, BAIMER, Alan a Graham CURRY. 2010. „Woolmergate“: Cricket and the Representation of Islam and Muslims in the British Press. Journal of Sport & Social Issues, roč. 34, č. 2, s. 215–235.
MENDEL, Miloš, OSTŘANSKÝ, Bronislav a Tomáš RATAJ. 2007. Islám v srdci Evropy. 1. vyd. Praha: Academia. ISBN 978-80-200-1554.9.
MISHRA, Smeeta. "Saving" Muslim women and fighting Muslim men:Analysis of representations in The New York Times. Global Media Journal (Americam edition), roč. 6, č. 11, Fall 2007. ISSN 1550-7521. Dostupné online z: http://lass.calumet.purdue.edu/cca/gmj/PDF_archive/amer_edition/fall2007/Article%201.pdf [cit. 8. 5. 2012].
NAVARRO, Laura. 2010. Islamophobia and Sexism: Muslim Women in the Western Mass Media. Human Architecture: Journal of the Sociology of Self-Knowledge, roč. VIII, č. 2, Fall 2010, s. 95–114.
OSVALDOVÁ, Barbora et al. 2011. Zpravodajství v médiích. 2., upravené vyd. Praha: Karolinum. ISBN 978-80-246-1899-9.
OSVALDOVÁ, Barbora, HALADA, Jan et al. 2007. Praktická encyklopedie žurnalistiky a marketingové komunikace. 3., rozšířené vyd. Praha: Libri. ISBN 978-80-7277-266-7.
PAVLINCOVÁ, Helena et al. 1994. Slovník: judaismus, křesťanství, islám. 1. vyd. Praha: Mladá fronta. ISBN 80-204-0440-6.
RENZETTI, Claire M. a Daniel J. CURRAN. 2003. Ženy, muži a společnost. 1. vyd. Praha: Karolinum. ISBN 80-246-0525-2.
SAID, Edward W. 1997. Covering Islam:How the Media and the Experts Determine How We See the Rest of the World. 2. ed., revised. London: Vintage. ISBN 978-0-099-59501-4.
SEDLÁČKOVÁ, Lucie. 2010. Islám v médiích. Liberec: Bor. ISBN 978-80-86807-65-2.
SCHIFFER, Sabine. 2011. Demonizing Islam before and after 9/11:Anti-Islamic spin – an important factor in pro-war PR? Global Media and Communication, roč. 7, č. 3, s. 211–214.
STABILE, Carol A. a Deepa KUMAR. 2005. Unveiling imperialism: media, gender and the war on Afghanistan. Media, Culture & Society, roč. 27, č. 5), s. 765–782.
TRAMPOTA, Tomáš a Martina VOJTĚCHOVSKÁ. 2010. Metody výzkumu médií. 1. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-683-4.
Vznešený Korán: komentářem a rejstříkem opatřený překlad významu do jazyka českého. 2007. Z arabštiny přeložil dr. Ivan HRBEK, komentář napsal ‘Abdulláh Jusuf ‘ALI a přeložil Josef PROCHÁZKA. Vyd. 1. Nakladatelství AMS ve spolupráci s Third World Rlief Agency. ISBN 978-80-902419-0-9.
WILKINS, Karin Gwinn. 1995. Middle Eastern Women in Western Eyes:A study of U.S. Press Photographs of Middle Eastern Women. In: KAMALIPOUR, Yahya R. The U.S. Media and the Middle East: image and Perception. 1. ed. Westport, Connecticut: Greenwood Press. ISBN 0-313-29279-5. S. 50–60.
WILLIAMSON, Milly a Gholam KHIABANY. 2010. UK: the veil and the politics of racism. Race & Class, roč. 52, č. 2, s. 85–96.
ZEMNI, Sami. 2011. The Shaping of Islam and Islamophobia in Belgium. Race & Class, roč. 53, č. 1, s. 28–44.
Preliminary scope of work
Přestože cílem zpravodajství médiích je zachovat neutralitu, realita nám ukazuje, že tento záměr nikdy nelze zcela naplnit: do procesu tvoření zpráv vstupuje řada faktorů, které v důsledku vedou k deformaci výsledného obrazu a ke vzniku zkreslení a stereotypů. V následujícím textu nejprve nastíníme základy těchto mechanismů, a rovněž základní charakteristiku islámu a roli žen v něm. Následně se zaměříme zejména na to, jakým způsobem je vytvářen obraz muslimských žen v médiích. Budeme analyzovat portrét muslimské ženy v největším českém seriózním deníku, Mladé frontě DNES, během let 2001 a 2011. Budeme zjišťovat, v jakých souvislostech se tyto ženy nejčastěji ve zpravodajství objevují, a v jakém kontextu jejich zastoupení naopak chybí. K výzkumu použijeme jak kvantitativní, tak i kvalitativní analýzu a zaměříme se na texty i obrázky.
Preliminary scope of work in English
Though the objective of news reporting in mass media is to retain neutrality, the reality has showed us that this aim is never completely fulfilled: several factors enter the news creating process which result in the final picture being deformed and misrepresentations and stereotyping are created. In the following text, we first outline the basics of these mechanisms, as well as the basic characteristic of islam and the position of women in it. Later on, we look particularly at how the media portrayals of muslim women are being created. We analyse the portrayal of muslim women in Mladá fronta DNES, the largest Czech national serious daily paper, during the course of the years 2001 and 2011. We try to figure out what a common perception of a muslim woman in the news stories is, and in which areas the muslim women are missing. We use both quantitative and qualitative analysis and focus on both written materials and pictures.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html