Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 390)
Thesis details
   Login via CAS
Univerbizovaná a zkrácená pojmenování v současné publicistice (typ řidičák, gambáč). (S využitím Českého národního korpusu.)
Thesis title in Czech: Univerbizovaná a zkrácená pojmenování v současné publicistice (typ řidičák, gambáč). (S využitím Českého národního korpusu.)
Thesis title in English: Condensed and abbreviated Expressions in contemporary Journalism (type řidičák, gambáč)
Key words: univerbizace, abreviace, publicistika, styl, útvary jazyka
English key words: univerbation, abbreviation, journalism, style, layers of language
Academic year of topic announcement: 2011/2012
Thesis type: Bachelor's thesis
Thesis language: čeština
Department: Institute of Czech Language and Theory of Communication (21-UCJTK)
Supervisor: prof. PhDr. Petr Mareš, CSc.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 26.04.2012
Date of assignment: 26.04.2012
Administrator's approval: not processed yet
Confirmed by Study dept. on: 15.05.2012
Date and time of defence: 08.09.2014 11:40
Date of electronic submission:12.08.2014
Date of proceeded defence: 08.09.2014
Submitted/finalized: committed by student and finalized
Opponents: doc. PhDr. Ivana Bozděchová, CSc.
 
 
 
Guidelines
1. Prostudovat odbornou literaturu věnovanou rozvrstvení slovní zásoby, tvoření slov a procesu univerbizace. Prostudovat literaturu o charakteristikách publicistického stylu.
2. Sestavit korpus textů, z nichž bude čerpán jazykový materiál. Mělo by jít o výběr z čísel novin zhruba za poslední tři roky, zastoupeny by měly být deníky s různým zaměřením (např. Blesk, Mladá fronta, Hospodářské noviny).
3. Provést excerpci univerbizovaných a zkrácených pojmenování (s dostatečným kontextem), soustředit se na výrazy typu obchoďák, stavebko, Gambáč, dovča. Porovnat výsledky s materiálem Českého národního korpusu a s dosavadními slovníkovými zpracováními (Nová slova v češtině 1–2..
4. Analyzovat získané lexikální jednotky, a to zvláště z následujících hledisek: způsob tvoření; sémantické okruhy, do nichž výrazy patří; stylové charakteristiky (mj. míra expresivity); střídání univerbizovaných (zkrácených) a východiskových pojmenování v textu; předpokládaní adresáti textů, v nichž jsou pojmenování užita.
5. Na základě analýzy formulovat závěry týkající se způsobů užívání univerbizovaných a zkrácených pojmenování v současné publicistice.
References
Bartošek, J.: Jazyk žurnalistiky. In: Daneš, F. a kol.: Český jazyk na přelomu tisíciletí. Praha 1997, s. 42–67.
Čechová, M. a kol.: Současná stylistika. Praha 2008.
Jedlička, A.: Univerbizace a multiverbizace v pojmenovacích strukturách. In: AUC. Slavica Pragensia XI. Praha 1969, s. 93–101.
Junková, B.: Jazyková dynamika současné publicistiky. Praha 2010.
Kolářová, I.: Konkurence univerbizovaných a víceslovných pojmenování v textech Českého národního korpusu. In: Český jazyk a literatura v interakci – Jezyk i literatura czeska w interakcji. Racibórz 2006, s. 99-108.
Kolářová, I.: Konkurence univerbizátů a neuniverbizovaných názvů průkazů, dokumentů, formulářů v textech různých stylových oblastí. In: Balowski, M; Moldanová, D. (eds.): Co všechno slovo znamená. Ústí nad Labem 2007, s. 147-152.
Kolářová, I.: Univerbizace. In: Štícha, F. (ed.): Kapitoly z české gramatiky. Praha 2011, s. 273–410.
Mareš, P.: Neformální vyjadřování v současné české publicistice: tři případové studie. In: Hasil, J. (ed.). Přednášky z 52. běhu Letní školy slovanských studií. Praha 2009, s. 31–38.
Martincová, O. a kol.: Nová slova v češtině. Slovník neologismů. Praha 1998.
Martincová O. a kol. Nová slova v češtině. Slovník neologismů 2. Praha 2004.
Srpová, H.: K aktualizaci a automatizaci v současné psané publicistice. Ostrava 1998.
Srpová, H. aj.: Od informace k reklamě. Ostrava 2007.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html