Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Introduction to ELT Methodology
Thesis title in Czech: Úvod do didaktiky angličtiny
Thesis title in English: Introduction to ELT Methodology
Key words: jazyková akvizice, didaktika, lingvodidaktika
English key words: SLA, second language acquisition, TEFL
Academic year of topic announcement: 2011/2012
Thesis type: rigorosum thesis
Thesis language: angličtina
Department: Department of the English Language and ELT Methodology (21-UAJD)
Supervisor: doc. PhDr. Jarmila Mothejzíková, CSc.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 31.01.2012
Date of assignment: 31.01.2012
Administrator's approval: not processed yet
Confirmed by Study dept. on: 01.02.2012
Date and time of defence: 07.11.2012 00:00
Date of electronic submission:14.02.2012
Date of proceeded defence: 07.11.2012
Submitted/finalized: committed by student and finalized
Opponents: prof. PhDr. Aleš Klégr
 
 
 
Guidelines

Cílem rigorózní práce je vytvoření portfolia pro kurz Didaktická propedeutika pro studenty angličtiny na FF UK. Tento přípravný kurz didaktiky by měl sloužit jako úvod do předmětu pro budoucí učitele angličtiny na středních školách, kterým poskytne teoretické obeznámení s obecnými principy učení, jazykové akvizice a učení se cizím jazykům. Práce by měla obsahovat osnovy kurzu a popsat teoretická východiska pro jednotlivé semináře. Mezi zpracovávaná témata autor zařadí především zhodnocení přínosu obecných teorií učení na jazykovou výuku, vztah obecné a aplikované lingvistiky obzvláště v kontextu funkčního strukturalismu, přehled dějin výuky anglického jazyka, teorie jazykové akvizice, analýzu individuálních a typologických rozdílů mezi studenty cizího jazyka, biologické aspekty jazykové akvizice, přehled metod ve výuce jazyků, autonomii z pohledu studenta i učitele, charakteristiku úspěšného studenta cizího jazyka, teorii učebnice aj. Součástí rigorózní práce bude i příloha obsahující výkladové listy pro jednotlivé semináře.

References

Anderman, E. et al. (2009) Psychology of Classroom Learning, Macmillan Reference USA


Brown, H. D. (2007) Principles of Language Learning and Teaching, Pearson Education Ltd


Brown, H. D. (2007) Teaching by Principles: An Interactive Approach to Language Pedagogy, Pearson Education Ltd


Dörnyei, Z. (2005) The Psychology of the Language Learner, Lawrence Erlbaum Associates


Ellis, R. (2008) Understanding Second Language Acquisition, Oxford University Press


Gass, S. M. and L. Selinker (2008) Second Language Acquisition, Routledge


Griffiths, C. (ed.) (2008) Lessons from Good Language Learners, Cambridge University Press


Harmer, J. (2001b) The Practice of English Language Teaching, Longman


Knapp, K. and B. Seidlhofer (ed.) (2009) Handbook of Foreign Language Communication and Learning, Mouton de Gruyter


Kumaravadivelu, B. (2003) Beyond Methods, Macrostrategies for Language Teaching, Yale University Press


Kumaravadivelu, B. (2006) Understanding Language Teaching, Lawrence Erlbaum Associates


Lightbown, P. M. and N. Spada (1999) How Languages are Learned, Oxford University Press


Mothejzíková, J. (2009) Methodology for TEFL Teachers, SPN, Praha


Naiman, N. et al. (1996) The Good Language Learner, Multilingual Matters


Obler, L. K. and K. Gjerlow (1999) Language and the Brain, Cambridge University Press


Průcha, J. (2002) Interkulturní psychologie, Portál


Průcha, J. (2005) Moderní pedagogika, Portál


Richards, J. S. and T. S. Rodgers (1999) Approaches and Methods in Language Teaching, Cambridge University Press


Saville-Troike, M. (2006) Introducing Second Language Acquisition, Cambridge University Press


Sharwood Smith, M. (1995) Second Language Learning: Theoretical Foundations, Longman


 


 

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html