Oděv jako prostředek sebeidentifikace a sebeprezentace a možnosti didaktického rozvedeni tématu ve výuce výtvarné výchovy
Thesis title in Czech: | Oděv jako prostředek sebeidentifikace a sebeprezentace a možnosti didaktického rozvedeni tématu ve výuce výtvarné výchovy |
---|---|
Thesis title in English: | Clothing as a means for self-identification and self-representation and possible didactic applications of the theme in Art Education. |
Key words: | oděv, identita, sebeprezentace, sebeidentifikace, subkultura, textilní tvorba, postmoderní společnost, výtvarná výchova, motivace |
English key words: | clothes, identity, self-presentation, self-identification, subculture, materials creation, postmodern society, art education, motivation |
Academic year of topic announcement: | 2011/2012 |
Thesis type: | diploma thesis |
Thesis language: | čeština |
Department: | Katedra výtvarné výchovy (41-KVV) |
Supervisor: | doc. PhDr. Marie Fulková, Ph.D. |
Author: | hidden![]() |
Date of registration: | 21.12.2011 |
Date of assignment: | 21.12.2011 |
Date and time of defence: | 19.06.2013 00:00 |
Venue of defence: | KVV PedF UK v Praze |
Date of electronic submission: | 03.05.2013 |
Date of proceeded defence: | 19.06.2013 |
Course: | Diploma Thesis (OSZD005) |
Opponents: | PaedDr. Helena Hazuková, CSc. |
Guidelines |
Prostudujte fenomén „oděv“ z hlediska jeho sémiotických funkcí a z hlediska sociologických aspektů, např. funkce oděvu ve vybraných historických obdobích, funkce identifikace se sociálními, věkovými a genderovými statusy, identifikace příslušnosti k určitým sociálním skupinám – subkulturám, atd. Tuto oblast zkoumání vztáhněte k otázkám hledání identity, subjektivity a sebeprezentace prostřednictvím oděvu v současné postmoderní společnosti a zohledněte nové teoretické rámce zkoumání subjektivity.
V terénní sondě prozkoumejte míru a modality výpovědní hodnoty oděvu v procesu vytváření subjektivity a identity u malého vzorku mladé generace. Sonda bude kvalitativního charakteru a bude podporovat jak Vaši vlastní tvorbu (série návrhů na specifický oděv a realizaci jednoho z nich), tak na vytvoření edukačního projektu pro vybranou věkovou skupinu a ověření jeho nosnosti v praxi. |
References |
FISCHER-MIRKIN, T.: Tajemná řeč módy, co říkáme svým oblečením. Praha: LN, 1996.
FEJFAROVÁ, K.: Sebeprezentace a sebeidentifikace prostřednictvím módního oblečení. Diplomová práce, FSS MU ( 7.11.11 dostupno na http://is.muni.cz/th/144079/fss_m/diplomka_finalni.txt) FULKOVÁ, M.: Diskurz umění a vzdělávání. H&H Vyšehradská, 2007. GOFFMAN, E.: Všichni hrajeme divadlo: sebeprezentace v každodenním životě. Praha: Nakl. Studia Ypsilon, 1999. HENDL, J.: Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. Praha: Portál, 2008. KEANEY, M.: Móda a reklama. Praha: Slovart, 2007. KLEINOVÁ, N.: Bez loga. Praha: Argo/Dokořán, 2005. LIPOVETSKY, G.: Říše pomíjivosti: móda a její úděl v moderních společnostech. Praha: Prostor, 2002. MUGGLETON, D.: Inside subculture: the postmodern meaning of style. Oxford: Berg, 2000. PACHMANOVÁ, M.: Design: Aktualita nebo věčnost. Praha: VŠUP, 2006. |
Preliminary scope of work |
Terénní sonda v UPM u příležitosti projektů Glamour a Pražské módní salóny 1900-1948 |
Preliminary scope of work in English |
Pilot study in UPM connected with fashion projects Glamour and Prague Fashion Houses 1900- 1948 |