Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Symbol, znak. Citace a používání uměleckého díla jako tvůrčí princip
Thesis title in Czech: Symbol, znak. Citace a používání uměleckého díla jako tvůrčí princip
Thesis title in English: Symbol, sign. Citations and use of work of art as a creative principle
Key words: Symbol, znak, autorský styl, citace uměleckého díla, parafráze, transpozice, transformace, interpretace, vizuální gramotnost
English key words: symbol, sign, author´s style, citing the work of art, paraphrase, transposition, transformation, interpretation, visual literacy
Academic year of topic announcement: 2011/2012
Thesis type: diploma thesis
Thesis language: čeština
Department: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Supervisor: prof. ak. mal. Martin Velíšek, Ph.D.
Author: hidden - assigned by the advisor
Date of registration: 21.12.2011
Date of assignment: 21.12.2011
Date and time of defence: 11.09.2013 00:00
Venue of defence: UK Pedf - KVV
Date of electronic submission:19.06.2013
Date of proceeded defence: 11.09.2013
Course: Diploma Thesis (OSZD005)
Opponents: doc. PhDr. Jaroslav Bláha, Ph.D.
 
 
 
Guidelines
V teoretické části vymezte a definujte hlavní pojmy, naznačte jejich genezi a etymologii, proveďte rozbor vybraných uměleckých děl v intencích zvolených pojmů a s důrazem na vybrané oblasti sémiotiky. Věnujte pozornost proměně symbolu v čase a místě.

V praktické části tvůrčím způsobem pracujte s vybranými uměleckými díly. Laborujte s citací, transpozicí a transformací. Vytvořte cyklus výtvarných parafrází. Neopomeňte zacházet se symboly a znaky jako s kompozičními prvky.

V didaktické části představte vybraná umělecká díla. Iniciujte jejich interpretaci. V rámci výukového procesu vyabstrahujte obecné a konkrétní symboly. V rámci diskuse proveďte komparaci dobových a aktuálních významů. Vytvořte myšlenkovou mapu. Rozpracujte etude využívající kompozičních a významových (obsahových) posunů.
References
Umberto Eco: Teorie sémiotiky, Argo, 2009
Umění a krása ve středověké estetice, Argo, 2007
Petra Pleskotová: Svět barev, Albatros, 1987
Alberto Mangule: Čtení obrazů, Host, 2008
Miroslav Petříček: Myšlení obrazem – průvodce současným filosofickým myšlením pro středně nepokročilé, Herrmann & synové, 2009
Michel Foucalt: Toto nie je fajka, Archa, 1994
Jan Baleka: Vlevo a vpravo ve výtvarném umění, Academia, 2005
Jan Royt, Hana Šedinová: Slovník symbolů, MF, 1998
James Hall: Slovník námětů a symbolů ve výtvarném umění, MF, 1991
Manfred Lurker: Slovník biblických obrazů a symbolů, Vyšehrad, 1999
Rudolf Pfleiderer: Atributy světců, Unicornis 1992
kol. autorů: Slovník křesťanské kultury, Gramond, 2002
Udo Becker: Slovník symbolů, Portál, 2002
Preliminary scope of work
Vymezení a definice pojmů, jejich geneze a etymologie. Rozbor vybraných uměleckých děl, významová interpretace. Na základě teoretických poznatků laborování s transpozicí a transformací uměleckého díla. Hledání vhodné formy ke zdůraznění proměny obsahu. Cyklus parafrází uměleckých děl. Vytvoření výtvarných etude v souvislostech řešeného problému. Evaluace a autoevaluace.
Preliminary scope of work in English
Definition of terms, their genesis and etymology. Analysis of selected works of art, interpretation of their meaning. Changes in transposition and transformation of a work of art based on theoretical knowledge. Finding appropriate forms to highlight changes in content. Cycle of paraphrase of works of art. Creating a visual etude in the context of the problem being solved. Evaluation and self-evaluation.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html