Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Miskoncepce ve výuce fyziky na ZŠ - náměty na postup při jejich odstraňování
Thesis title in Czech: Miskoncepce ve výuce fyziky na ZŠ - náměty na postup při jejich odstraňování
Thesis title in English: Misconceptions in Physics at Elementary School – Suggestions on Procedure During Their Elimination.
Key words: Miskoncepce žáků; Základní škola; Výuka fyziky; Školní experiment
English key words: Students´ misconceptions; Elementary school; Teaching of Physics; School experiments
Academic year of topic announcement: 2011/2012
Thesis type: Bachelor's thesis
Thesis language: čeština
Department: Department of Physics Education (32-KDF)
Supervisor: doc. RNDr. Zdeněk Drozd, Ph.D.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 10.11.2011
Date of assignment: 10.11.2011
Confirmed by Study dept. on: 05.12.2011
Date and time of defence: 03.02.2015 09:00
Date of electronic submission:02.12.2014
Date of submission of printed version:02.12.2014
Date of proceeded defence: 03.02.2015
Opponents: doc. RNDr. Růžena Kolářová, CSc.
 
 
 
Advisors: RNDr. Dana Mandíková, CSc.
Guidelines
1. Zmapovat typické miskoncepce vyskytující se ve výuce fyziky na ZŠ.

2. Nalézt modely používané ve výuce fyziky na ZŠ, které nepřiměřeně, popřípadě chybně popisují realitu.

3. Navrhnout sadu experimentů a úloh, které upozorní na chybné představy vyskytující se při výuce některých fyzikálních témat na ZŠ a zároveň umožní tyto představy postupně odstraňovat.
References
Hilscher H.: Physikalische Freihand-experimente. Aulis Verlag Deubner, Köln 2004.
Hewitt P.: Conceptual Physics. Addison Wesley 2002.
Mandíková D.: Intuitivní představy o gravitačním působení. MFI roč. 16, 2 (2006) 85-97.
Mandíková D.: Intuitivní představy o pohybu a síle I. MFI roč. 15, 9 (2006) 539-547.
Mandíková D.: Intuitivní představy o pohybu a síle II. MFI roč. 15, 10 (2006) 598-605.
Mandíková D.: Intuitivní představy o postavení Země ve vesmíru. Metodický portál VÚP Praha, 2007, s. 1-4.
Mandíková D.: Intuitivní představy ve fyzice. In:Sborník ze semináře - Aby fyzika žáky bavila 2, Univerzita Palackého Olomouc, Olomouc, 2005, s. 43-55.
Mandíková D.: Intuitivní představy žáků o elektrickém proudu a napětí. In:Metodický portál VÚP Praha 2007, s. 1-8.
Články v Am.J.Phys, Eur.J..Phys., Physics Education, MFI, sbornících GIREP, popřípadě jiné, podle zadání vedoucího práce.
Preliminary scope of work
Ve výuce fyziky na základní škole se objevují různé nepřesnosti a dokonce i zažité nesprávné intuitivní představy (tzv. miskoncepce). Setkáváme se s nimi např. při výuce Newtonových pohybových zákonů a v hydrostatice. Jisté výhrady lze mít i k některým modelům používaným při výuce elektřiny a magnetismu. Úkolem této bakalářské práce bude zmapování typických nesprávných představ a zavádějících modelů používaných při výuce fyziky na ZŠ a návrh sady experimentů a problémových úloh, které vhodným a přiměřeným způsobem umožní, aby si žáci (i učitelé) typické miskoncepce uvědomili.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html