Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Smlouva o obchodním zastoupení
Thesis title in Czech: Smlouva o obchodním zastoupení
Thesis title in English: Commercial Agency Contract
Key words: Obchodní zástupce Obchodní zastoupení Smlouva o obchodním zastoupení Výhradní obchodní zastoupení Nevýhradní obchodní zastoupení
English key words: Commercial agent Commercial agency Commercial agency contract Exclusive commercial agency Non-exclusive commercial agency
Academic year of topic announcement: 2011/2012
Thesis type: diploma thesis
Thesis language: čeština
Department: Department of Business Law (22-KOBCHP)
Supervisor: doc. JUDr. Daniel Patěk, Ph.D.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 30.11.2011
Date of assignment: 15.06.2015
Confirmed by Study dept. on: 15.09.2015
Date and time of defence: 14.09.2015 13:00
Venue of defence: místnost č. 230
Date of electronic submission:17.06.2015
Date of proceeded defence: 14.09.2015
Opponents: doc. JUDr. Lucie Josková, Ph.D., LL.M.
 
 
 
Preliminary scope of work
Předmětem této diplomové práce je smlouva o obchodním zastoupení, která je upravena v § 2483 - § 2520 zákon č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, v platném znění, díky které mají podnikatelé možnost nejen získat nové zákazníky, ale i rozšířit obecně povědomí o svém zboží či službách. Na základě smlouvy o obchodním zastoupení se totiž obchodní zástupce jako nezávislý podnikatel zavazuje dlouhodobě vyvíjet pro druhou stranu, tedy zastoupeného, činnost směřující k uzavření určitého druhu obchodů zastoupeným či k ujednání obchodů jménem zastoupeného a na jeho účet. Na druhou stranu se zastoupený zavazuje smlouvou o obchodním zastoupení za vyvíjenou činnost platit obchodnímu zástupci provizi. Smlouva o obchodním zastoupení tak dává podnikateli možnost využít třetí osobu, která na rozdíl od zaměstnance je samostatná, na druhou stranu však s podnikatelem spolupracuje a jedná v jeho zájmu. Cílem této diplomové práce je přehledný rozbor a popis smlouvy o obchodním zastoupení z pohledu aktuální právní úpravy obsažené v občanském zákoníku, jehož přijetí přineslo do institutu obchodního zastoupení, oproti předchozí úpravě obchodního zastoupení v § 652 až § 672a zákona č. 513/1991 Sb., obchodní zákoník, v platném znění, zejména doplnění stylistických a systematických úprav a upřesnění, jejímž cílem je dosažení plné harmonizace se směrnicí Rady 86/653/EHS ze dne 18. prosince 1986, o koordinaci právní úpravy členských států týkajících se nezávislých obchodních zástupců.
Diplomová práce je rozdělena do sedmi kapitol, kdy na úvod je rozebrána obecná charakteristika smlouvy o obchodním zastoupení a její podstatné náležitosti, včetně charakteristiky rozhodného území a povaha právní úpravy, týkající se obchodního zastoupení. Druhá kapitola této práce je věnována oběma formám obchodního zastoupení, které z hlediska teritoria rozlišuje občanský zákoník, tj. výhradní obchodní zastoupení a nevýhradní obchodní zastoupení. Třetí kapitola této práce je věnována právům a povinnostem obou smluvních stran smlouvy o obchodním zastoupení, kterými jsou zastoupený a obchodní zástupce. Čtvrtá kapitola je věnována institutu provize, jakožto finanční odměny obchodního zástupce za činnost, kterou vykonal pro zastoupeného. V páté kapitole je rozebráno uzavření smlouvy o obchodním zastoupení na dobu určitou a neurčitou, včetně přeměny smlouvy uzavřené na dobu určitou na smlouvu o obchodním zastoupení na dobu neurčitou. Dále je v této kapitole popsána a analyzována výpověď obchodního zastoupení, délka výpovědní lhůty a problematika výpovědi v případech nedostatečného objemu obchodů při sjednání výhradního obchodního zastoupení a výpovědi obchodního zastoupení bez výpovědní doby v případech porušení exkluzivity, jak obchodním zástupcem tak i zastoupeným. Šestá kapitola je věnována zvláštní odměně, jakožto kompenzace po skončení obchodního zastoupení zato, že obchodní zástupce za trvání obchodního zastoupení získal pro zastoupeného nové zákazníky či podstatně rozvinul obchod se stávajícími a po skončení obchodního zastoupení za ně již provizi nedostane. Poslední kapitola této diplomové práce je věnována institutu konkurenční doložky, zejména podmínkami její platnosti. V závěru jsou shrnuty poznatky, ke kterým jsem při zpracování zvoleného tématu dospěla, včetně zhodnocení stávající právní úpravy institutu obchodního zastoupení v občanském zákoníku a návrhů dílčích změn v předmětné úpravě.
Preliminary scope of work in English
The subject of this thesis is the commercial agency contract, as regulated by Sections 2483 to 2520 of Act No 89/2012, the Civil Code, as amended, giving businesses the opportunity not only to net new customers, but also to raise general awareness of their merchandise or services. Under a commercial agency contract, a commercial agent – as an independent business entity – undertakes to engage long term in activities for the other party (the principal) aimed at the sealing of a certain type of deal by the principal or at negotiating deals in the name and on behalf of the principal. Under a commercial agency contract, the principal, for its part, agrees to pay the commercial agent commission for the activities carried out. Against this background, a commercial agency contract gives a business the opportunity to make use of a third party who, unlike an employee, is autonomous yet works with the business and acts in its interests. This thesis intends to deliver a lucid analysis and description of a commercial agency contract from the perspective of current legislation set out in the Civil Code, the enactment of which endowed the concept of commercial agency (compared to the previous provisions on commercial agency set out in Sections 652 to 672a of Act No 513/1991, the Commercial Code, as amended) in particular with the addition of stylistic and systematic modifications and clarifications in order to achieve full harmonisation with Council Directive 86/653/EEC of 18 December 1986 on the coordination of the laws of the Member States relating to self-employed commercial agents.
The thesis is broken down into seven chapters. It starts by determining the general characteristics of a commercial agency contract and its fundamental particulars, including the features of the relevant territory and the nature of commercial agency legislation. The second chapter discusses both forms of commercial agency distinguished by the Civil Code on the basis of territory, i.e. exclusive and non-exclusive commercial agency. The third chapter dwells on the rights and obligations of both parties to a commercial agency contract, namely the principal and the commercial agent. The fourth chapter is given over to the concept of commission as the commercial agent’s financial remuneration for activities carried out on behalf of the principal. The fifth chapter analyses the execution of a commercial agency contract for a definite or indefinite period, including the conversion of a contract concluded for a definite period into a commercial agency contract for an indefinite period. This chapter also describes and analyses notice of termination of commercial agency, the duration of the notice period, notice-related issues in those cases where the sales volume stemming from an agreement on exclusive commercial agency has been insufficient, and notice of termination of commercial agency served with immediate effect in those cases were exclusivity is breached by either the commercial agent or the principal. The sixth chapter centres on special remuneration as compensation upon termination of commercial agency for the fact that the commercial agent, over the duration of commercial agency, has recruited new customers for the principal or substantially developed sales with existing customers and, following termination of commercial agency, will no longer receive commission for them. The final chapter of this thesis discusses the concept of the competition clause, especially those conditions in which it can be applied. I close by summing up the observations I made in the processing of this theme, including an evaluation of existing legislation on commercial agency in the Civil Code and proposals of incremental changes to the relevant provisions.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html