Problém jako prostředek výchovy k demokracii
| Thesis title in Czech: | Problém jako prostředek výchovy k demokracii |
|---|---|
| Thesis title in English: | Problem as a means of education for democracy |
| Academic year of topic announcement: | 2010/2011 |
| Thesis type: | diploma thesis |
| Thesis language: | čeština |
| Department: | Katedra občanské výchovy a filosofie (41-KOVF) |
| Supervisor: | PhDr. Věra Jirásková, Ph.D. |
| Author: | hidden - assigned by the advisor, waiting for guarantor's approval |
| Date of registration: | 23.06.2011 |
| Date of assignment: | 23.06.2011 |
| Date and time of defence: | 12.09.2011 00:00 |
| Venue of defence: | R 250 |
| Date of electronic submission: | 29.06.2011 |
| Date of proceeded defence: | 12.09.2011 |
| Course: | Diploma Thesis (OSZD005) |
| Opponents: | doc. PhDr. Naděžda Pelcová, CSc. |
| Guidelines |
| Ve své práci se bude diplomantka zabývat podobami demokracie, které se objevují ve školním prostředí. V prvním případě se jedná o výchovu k demokracii a v druhém případě jde o demokratickou výchovu. Výchova k demokracii zde představuje spíše předmět, který má pomoci rozvíjet žákovy občanské kompetence, zatímco demokratická výchova zde poukazuje na přístup k vyučování a učení.
Předtsaví koncept výchovy k demokracii, který by byl uskutečňován demokratickými principy a za použití problému. Problém totiž nabízí žákovi, aby se při jeho řešení seznámil s vlastní zkušeností s demokratickými principy a systémy a aby také nahlédnul hodnoty, které s sebou demokracie přináší. Touto prací přispěje učitelům na střední škole, kteří se zabývají tématem demokracie ve škole, aby se mohli inspirovat, jakým způsobem lze používat demokratické principy a problém při výchově k demokracii |
| References |
| DAHL, R. A.: Demokracie a její kritici. Praha: Victoria Publishing, 1995
HAVLÍK, M., KOŤA, J.: Sociologie výchovy a školy. Praha: Portál, 2007 KARNSOVÁ, M.: Jak budovat dobrý vztah mezi učitelem a žákem. Praha: Portál, 1995 KASÍKOVÁ, H.: Kooperativní učení a vyučování: teoretické a praktické problémy. Praha: Karolinum, 2001 KOHÁK, E.: Průvodce po demokracii: vzpomínky z amerického života, naděje z pražského návratu. Praha: Sociplogické nakladatelství, 1997 KRATOCHVÍLOVÁ, J.: Teorie praxe projektové výuky. Brno: MU, 2006 PALOUŠ, R.: Čas výchovy. Praha: SPN, 1991 PATOČKA, J.: Péče o duši I. Praha: OIKOYMENH, 1996 PELCOVÁ, N.: Multikulturní výchova. Praha: UK, 2007 POHL, M., RABUŠICOVÁ, M., NOVOTNÝ, P.: Demokracie ve škole. Brno: MU, 2006 |
| Preliminary scope of work |
| Filosofická východiska problému demokracie.
Odlišnosti mezi výchovou k demokracii a demokratickou výchovou, jejich propojenost a vzájemnou závislost. Úloha problému v demokratické výchově. Konkrétní pedagogické přístupy, které podporují demokratickou výchovu. Projektové vyučování jako metoda demokratické výchovy a výchovy k demokracii. Výzkum na středních školách. |
- assigned by the advisor, waiting for guarantor's approval