Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 390)
Thesis details
   Login via CAS
Vzdělávání v první polovině doby Meidži: diskuse o cílech a prostředcích
Thesis title in Czech: Vzdělávání v první polovině doby Meidži: diskuse o cílech a prostředcích
Thesis title in English: Education Issue in the First Half of the Meiji Period:
Discussion on Its Goals and Means
Key words: Vzdělávání, Meidži, Meirokuša, Fukuzawa Jukiči, Mori Arinori, Nišimura šigeki, Niši Amane, Kató Hirojuki
English key words: Education, Meiji, Meirokusha, Fukuzawa Yukichi, Mori Arinori, Nishimura Shigeki, Nishi Amane, Kato Hiroyuki
Academic year of topic announcement: 2010/2011
Thesis type: diploma thesis
Thesis language: čeština
Department: Department of Sinology (21-KSI)
Supervisor: Mgr. David Labus, Ph.D.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 31.05.2011
Date of assignment: 31.05.2011
Administrator's approval: not processed yet
Confirmed by Study dept. on: 20.06.2011
Date and time of defence: 12.09.2012 00:00
Date of electronic submission:21.08.2012
Date of proceeded defence: 12.09.2012
Submitted/finalized: committed by worker on behalf on and finalized
Opponents: doc. Ing. Jan Sýkora, M.A., Ph.D.
 
 
 
Guidelines
při vypracování práce doporučuji věnovat pozornost následujícím bodům:
- popis tradičního vztahu ke vzdělání v jednotlivých vrstvách japonské společnosti v době bakumacu a na počátku Meidži
- širší souvislosti otázky vzdělání a programu modernizace, zejm. problémy spojené s přechodem od společnosti založené především na etických hodnotách, ke společnosti závislé na poznatcích; mezigenerační odcizení a potíže s tím spojené; vzdělávání v nestátních školách apod.
- role význačných jedinců a učeneckých spolků v diskusi o úloze informací v nové společnosti, popis a rozbor případných sporů na dobové diskusní scéně, analýza názorů předních intelektuálů
- otázka charakteru a náplně vzdělání jakožto součást politického boje nebo boje o formativní společenské hodnoty (zejména otázka role etiky ve vzdělání na jednotlivých stupních)
- práce by se měla soustředit na následující ústřední otázku: Jak přístup k otázce vzdělání odrážel chápání společnosti vůdčími intelektuály sledovaného období?
References
JANSEN, Marius B., The Making of Modern Japan. Harvard University Press, 2002
BRAISTED, William R., Meiroku Zasshi. 1.vyd. University of Tokyo Press, 1976
REISCHAUER, Edwin O., Craig, A.M., Dějiny Japonska, přel. David Labus a Jan Sýkora. 1.vyd., NLN, 2001
HAVENS, Thomas R.H., Nishi Amane and Modern Japanese Thought. Princeton University Press, 1970
MOTOYAMA, Yukihiko, Proliferating Talent, Essays on Politics, Thought, and Education in the Meiji Era, Hawaii University Press, 1997
SMILES, Samuel. Self-help. Oxford University Press, 2002
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html