Vzdělávání v první polovině doby Meidži: diskuse o cílech a prostředcích
Thesis title in Czech: | Vzdělávání v první polovině doby Meidži: diskuse o cílech a prostředcích |
---|---|
Thesis title in English: | Education Issue in the First Half of the Meiji Period: Discussion on Its Goals and Means |
Key words: | Vzdělávání, Meidži, Meirokuša, Fukuzawa Jukiči, Mori Arinori, Nišimura šigeki, Niši Amane, Kató Hirojuki |
English key words: | Education, Meiji, Meirokusha, Fukuzawa Yukichi, Mori Arinori, Nishimura Shigeki, Nishi Amane, Kato Hiroyuki |
Academic year of topic announcement: | 2010/2011 |
Thesis type: | diploma thesis |
Thesis language: | čeština |
Department: | Department of Sinology (21-KSI) |
Supervisor: | Mgr. David Labus, Ph.D. |
Author: | hidden![]() |
Date of registration: | 31.05.2011 |
Date of assignment: | 31.05.2011 |
Administrator's approval: | not processed yet |
Confirmed by Study dept. on: | 20.06.2011 |
Date and time of defence: | 12.09.2012 00:00 |
Date of electronic submission: | 21.08.2012 |
Date of proceeded defence: | 12.09.2012 |
Submitted/finalized: | committed by worker on behalf on and finalized |
Opponents: | doc. Ing. Jan Sýkora, M.A., Ph.D. |
Guidelines |
při vypracování práce doporučuji věnovat pozornost následujícím bodům:
- popis tradičního vztahu ke vzdělání v jednotlivých vrstvách japonské společnosti v době bakumacu a na počátku Meidži - širší souvislosti otázky vzdělání a programu modernizace, zejm. problémy spojené s přechodem od společnosti založené především na etických hodnotách, ke společnosti závislé na poznatcích; mezigenerační odcizení a potíže s tím spojené; vzdělávání v nestátních školách apod. - role význačných jedinců a učeneckých spolků v diskusi o úloze informací v nové společnosti, popis a rozbor případných sporů na dobové diskusní scéně, analýza názorů předních intelektuálů - otázka charakteru a náplně vzdělání jakožto součást politického boje nebo boje o formativní společenské hodnoty (zejména otázka role etiky ve vzdělání na jednotlivých stupních) - práce by se měla soustředit na následující ústřední otázku: Jak přístup k otázce vzdělání odrážel chápání společnosti vůdčími intelektuály sledovaného období? |
References |
JANSEN, Marius B., The Making of Modern Japan. Harvard University Press, 2002
BRAISTED, William R., Meiroku Zasshi. 1.vyd. University of Tokyo Press, 1976 REISCHAUER, Edwin O., Craig, A.M., Dějiny Japonska, přel. David Labus a Jan Sýkora. 1.vyd., NLN, 2001 HAVENS, Thomas R.H., Nishi Amane and Modern Japanese Thought. Princeton University Press, 1970 MOTOYAMA, Yukihiko, Proliferating Talent, Essays on Politics, Thought, and Education in the Meiji Era, Hawaii University Press, 1997 SMILES, Samuel. Self-help. Oxford University Press, 2002 |