Mluvící hlavy: Komparace a strukturální analýza mýtů o oživlých uťatých hlavách
Thesis title in Czech: | Mluvící hlavy: Komparace a strukturální analýza mýtů o oživlých uťatých hlavách |
---|---|
Thesis title in English: | Talking Heads: Comparative and Structural Analysis of the Myths of Vital Severed Heads |
Key words: | Orfeus, Bran, Mímir, dekapitace, strukturální analýza, komparativní religionistika |
English key words: | Orpheus, Bran, Mimir, decapitation, structural analysis, comparative mythology |
Academic year of topic announcement: | 2010/2011 |
Thesis type: | Bachelor's thesis |
Thesis language: | čeština |
Department: | Institute of Philosophy and Religious Studies (21-UFAR) |
Supervisor: | PhDr. Milan Lyčka, Ph.D. |
Author: | hidden - assigned and confirmed by the Study Dept. |
Date of registration: | 30.05.2011 |
Date of assignment: | 30.05.2011 |
Administrator's approval: | not processed yet |
Confirmed by Study dept. on: | 22.06.2011 |
Date and time of defence: | 17.06.2013 00:00 |
Date of electronic submission: | 15.05.2013 |
Date of proceeded defence: | 17.06.2013 |
Submitted/finalized: | committed by student and finalized |
Opponents: | doc. Mgr. Radek Chlup, Ph.D. |
Guidelines |
Tématem práce je symbolická funkce uťaté hlavy v mýtu. Ke zkoumání tohoto fenoménu budou použity tři kulturní okruhy, mezi nimiž bude probíhat komparace, a to jak po stránce formy, tak funkce. V oblasti Irska se jedná o legendární narativ o Branovi; v řeckém okruhu jde o známý příběh héroa Orfea, jehož hlava po smrti poskytuje vědění ve formě věštebné a v okruhu staroseverském se jedná o strážce a poskytovatele skrytého vědění Mímiho. Jako doplňující komparativní materiál budou použity další mýty, ve kterých se vyskytuje symbol uťaté hlavy, například dva biblické příběhy o Juditě a Salome, řecký mýtus o Perseovi a Medúse, či jedna z variant grálové legendy, kde je Svatý Grál popisován jako uťatá mužská hlava v míse krve.
Těžištěm je práce s primárními prameny, mj. s Biblí, Eddou, Mabinogi, etc. Metodologické pozadí a interpretační rámec je formován bohatou sekundární literaturou, od obecných komparatistů a religionistů, jako je M. Eliade, A. K. Coomaraswany nebo G. Dumézil, až po specialisty na jednotlivé kulturní okruhy, jako je A. Ross, J. Simpson nebo T. Gantz. |
References |
Primární literatura:
Bible. Edda, přel. Ladislav Heger, Praha: Argo, 2004. Júdit, přel. Helena Znojemská, in J. Čermák (ed.), Jako když dvoranou proletí pták, antologie nejstarší anglické poezie a prózy, Praha: Triáda, 2009. Snorri Sturluson, Edda a sága o Ynglinzích, přel. Helena Kadečková, Praha: Argo 2003. The Mabinogion, tr. Sioned Davies, New York: Oxford University Press, 2007. Sekundární literatura Antalík, Dalibor, Jak srovnávat nesrovnatelné: Strategie mezináboženské komparace, Praha: OIKOYMENH, 2005. Coomaraswany, Ananda, Sir Gawain and the Green Knight, Speculum, Vol. 19, No. 1 (Jan., 1944), pp. 104-125 Dumézil, Georges, Mýty a bohové Indoevropanů, Praha: OIKOYMENH, 1997. Eliade, Mircea, Myth and Reality, New York: Harper & Row, 1963. Eliade, Mircea, Posvátné a profánní, Praha: OIKOYMENH, 2006. Gantz, Timothy, Early Greek Myth: A Guide to Literary and Artistic Sources, vol. 2, Baltimore – London: John Hopkins University Press, 1993. Hicks, E.L., Judith and Holofernes, The Journal of Hellenic Studies, 6 (1885), p. 261-274 Kerényi, Karl, Mytologie Řeků 2: Příběhy héroů, Praha: OIKOYMENH, 1998. Linforth, Ivan Mortimer, Two Notes on the Legend of Orpheus, Transactions and Proceedings of the American Philological Association 62, (1931), p. 5-17 . Loomis, Roger Sherman, Grál: Od keltského mýtu ke křesťanskému symbolu, Jinočany: H&H, 2006. Marlow, A. N., Orpheus in Ancient Literature, Music & Letters, 35.4 (1954), p. 361-369. Rodney, Nanette B., Salome, The Metropolitan Museum of Art Bulletin, New Series, 11. 7 (1953), p. 190-200. Ross, Anne, The Human Head in Insular Pagan Celtic Religion, Proc. of the Soc. of Antiq. of Scotland 91 (1960), s. 10-43. Simpson, Jacqueline, Mimir: Two Myths or One?, Saga-Book 16.1 (1962): p. 41-53. Simpson, Jacqueline, A Note On the Folktale Motif of the Heads in the Well, Saga-Book of the Viking Society 16: p. 248-250. |