Vztahy mezi dětmi v mateřské škole
Thesis title in Czech: | Vztahy mezi dětmi v mateřské škole |
---|---|
Thesis title in English: | Relationships between children |
Key words: | Socializace dítěte,Sociální vztahy,Volná hra,Vazby mezi vrstevníky vznikající při hře,Sociální učení a sociální rozvoj,Dětská skupina,Dítě a ten druhý |
English key words: | Socialization of the child,Social relationships,Free game,Emerging links between peers during play,Social learning and social development,Children’s group,Child and the other |
Academic year of topic announcement: | 2010/2011 |
Thesis type: | Bachelor's thesis |
Thesis language: | čeština |
Department: | Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP) |
Supervisor: | doc. PaedDr. Soňa Koťátková, Ph.D. |
Author: | hidden - assigned by the advisor |
Date of registration: | 28.03.2011 |
Date of assignment: | 26.01.2012 |
Date and time of defence: | 20.09.2012 00:00 |
Venue of defence: | Praha |
Date of electronic submission: | 14.06.2012 |
Date of proceeded defence: | 20.09.2012 |
Course: | Diploma Thesis (OSZD004) |
Opponents: | PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D. |
Guidelines |
Teoretická část se zaměří na vývoj potřeby sociálních vztahů u předškolního dítěte,( k pečovatelské osobě, k úzké rodině, k širší rodině, k vrstevníkům), uvede názory na dětská kamarádství (např. Říčan, Vágnerová). Přiblíží základní pojetí osobnostního modelu předškolního vzdělávání a jeho sociálního rozměru - kultivace vzájemných vztahů v dětské skupině. Uvede charakteristické vztahy vznikající ve volné hře dětí, kde se spontánně projevuje emocionalita a vznik užších vazeb mezi vrstevníky.
V praktické části bude základním problémem k řešení zjišťování, jak dalece jsou vztahy mezi dětmi tak proměnlivé a krátkodobé jak se uvádí v literatuře, a v jakém poměru jsou proměnlivé vztahy mezi vrstevníky a vztahy trvalejšího charakteru. Autorka zformuluje v těchto souvislostech cíle. Bude například zjišťovat pozitivní trvalejší vztahy a negativní vztahy dětí vůči vybraným jednotlivcům nebo všem dětem v dětských skupinách, a to prostřednictvím dotazníků pro učitele. Dále tzv. sociální dominance některých dětí (zjištění u učitelek i v rozhovorech s dětmi). Autorka bude také pozorovat děti z vybraných tříd při volné hře a bude sledovat aktuální projevy dětských vztahů. Dotazník učitelek může být kvantifikován, ale těžiště zjišťování bude mít kvalitativní charakter.Studentka si vyzkouší připravit, realizovat a reflektovat program pro posílení sociálních vztahů ve třídě MŠ. Závěr se bude zabývat splněním cílů a zobecněním zjištěných poznatků o dynamice vztahů v dětské skupině předškolních dětí. |
References |
Vágnerová, M. Vývojová psychologie I. Portál, 1999.
Lamgmeier,J.,Krejčířová,D. Vývojová psychologie. Praha: Grada, 1999. Fontana,D. Psychologie ve školní praxi. Portál, 1997, 2005. Hoskovcová, S., Ryntová,L. Výchova k psychické odolnosti dítěte. Grada, 2009. Koťátková,S. Hry v mateřské škole v teorii a praxi. Praha : Grada, 2005. Koťátková, S. Dítě a mateřská škola. Praha : Grada, 2008. Šulová, L. Dítě předškolního věku a jeho svět. Praha: Karolinum 2003 Říčan, P. Cesta životem. Praha: Portál 2002 Svobodová, E. Prosociální činnosti v předškolním vzdělávání. Praha: Raabe, 2007. |