Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Počítačová gramotnost
Thesis title in Czech: Počítačová gramotnost
Thesis title in English: z
Academic year of topic announcement: 2009/2010
Thesis type: diploma thesis
Thesis language: čeština
Department: Department of Sociology (23-KS)
Supervisor: PhDr. Ing. Petr Soukup, Ph.D.
Author: hidden - assigned by the advisor
Date of registration: 04.03.2011
Date of assignment: 04.03.2011
Guidelines
V diplomové práci se budu opírat o již realizované výzkumy vážící se k tématu počítačové gramotnosti a dále o svůj vlastní kvantitativní výzkum v rámci agentury STEM/MARK, který bude pro tuto práci stěžejní. Ve své práci se budu opírat především o výzkum počítačové gramotnosti z roku 2005, který byl realizován výzkumnou agenturou STEM/MARK, dále budu vycházet z výzkumu PISA v rámci projektu OECD a také z výzkumu Kyberkriminalita, který se tématu počítačové gramotnosti také dotýkal. Můj výzkum počítačové gramotnosti bude sledovat tři dimenze. Tou první je ovládání tabulkových a textových editorů (MS Word, Excel), druhou oblastí bude ovládání samotného počítače a třetí dimenze se bude vztahovat k využívání internetu za účelem vyhledávání informací a komunikace. V souvislosti s využíváním internetu bych se také rád zaměřil na schopnosti uživatele zabezpečit svůj počítač. V této části bych vycházel především z výzkumu Kyberkriminalita, který proběl v roce 2008. V měření počítačové gramotnosti budu částečně vycházet z modelu použitého ve výzkumu počítačové gramotnosti z roku 2005. V rámci jednotlivých dimenzí budou specifikovány úkony rozdělené do tří úrovní obtížnosti, jejichž úroveň ovládání bude následně ve výzkumu sledována.
References
Dostál, J.: Informační a počítačová gramotnost. In: Ingotech 2007 – moderní informační a komunikační technologie ve vzdělávání. Votobia, Olomouc 2007. s. 60-65.
Matějka, M.: Počítačová kriminalita. Computer Press, Praha 2002.
Tyner, K.: Literacy in a digital world: teaching and learning in the age of information. Lawrence Erlbaum Associates, Mahwah 1998.
Kolektiv autorů nakladatelství SoftPress: Počítačová gramotnost, Softpress, Praha 2004.
Matoušková, Z., Vymazal, J.: Vliv informačních a komunikačních technologií na další vzdělávání. Národní observatoř zaměstnanosti a vzdělávání, Praha 2006.
Vaněk, J. et al: Informační gramotnost – základ dalšího rozvoje. Úhlava, Klatovy 2007.
Mattelart, A.: The information society. Sage, London 2003.
Sak, P. et al: Člověk a vzdělání v informační společnosti. Portál, Praha 2007.
Rankov, P.: Informačná spoločnosť – perspektívy, problémy, paradoxy. Koloman Kertész Bagala, Levice 2006.
Majid, Y.: Cybercrime and society. Sage, London 2006.
Wellman, B., Hampton, K.: Living Networked On and Offline. In : Contemporary Sociology. Vol. 28, No. 6 (Nov., 1999), p. 648-654.
Girard, B et al: Communicating in the information society. United Nations Research Institute for Social Development, Geneva 2003.
Prokeš, J.: Člověk a počítač aneb svítání digitální kultury. Sursum, Tišnov 2000.
Musil, J.: Elektronická media v informační společnosti. Votobia, Olomouc 2003.
Armitage, J., Roberts, J.: Living with cyberspace: technology & society in the 21st century. Continuum, New York 2002.
Kraut, R. et al: Computers, phones and internet: domesticating information technology. Oxford University Press, New York 2006.
Kolektiv autorů: Češky a Češi v kyberprostoru. Zpráva výzkumného týmu sociologie a psychologie. FSV UK, Praha 2008.
Preliminary scope of work
Vlastní osnova:
a) Informační gramotnost v kontextu informačních a komunikačních technologií
b) ECDL a měření počítačové gramotnosti
c) Výzkumy vztahující se k tématu počítačová gramotnost
d) Vlastní výzkum počítačové gramotnosti (metodika, model měření gramotnosti, analýzy…)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html