Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Konstrukce identity v emocionální kultuře
Thesis title in Czech: Konstrukce identity v emocionální kultuře
Thesis title in English: Constuction of Identity in the Emotional Culture
Key words: identita, emoce, kapitalismus, konzumní kultura
English key words: identity, emotions, capitalism, consumer culture
Academic year of topic announcement: 2010/2011
Thesis type: diploma thesis
Thesis language: čeština
Department: Department of Sociology (23-KS)
Supervisor: PhDr. Mgr. Jan Balon, Ph.D.
Author: hidden - assigned by the advisor
Date of registration: 04.03.2011
Date of assignment: 04.03.2011
Date and time of defence: 21.06.2011 00:00
Date of electronic submission:20.05.2011
Date of proceeded defence: 21.06.2011
Opponents: Mgr. Tomáš Holeček, Ph.D.
 
 
 
Guidelines
V první části této teoretické práce se budu věnovat analýze klíčových pojmů a konceptů (identita, spotřeba resp. konzumní společnost, emoce, emocionální kapitalismus). V části druhé budu z metodologického hlediska uplatňovat syntetický přístup, jelikož mým cílem zde bude najít v práci význačných teoretiků konzumní společnosti (např. Baudrillard, Bocock, Bourdieu, Veblen) společné teze vyjadřující možný vliv materiální spotřeby na konstrukci identity. Třetí část pak bude zahrnovat aplikaci takto získaných tezí na situaci společnosti popisovanou Evou Illouz jako emocionální kapitalismus a konsekventní vyvození závěrů.
References
Baudrillard, Jean: The Consumer Society: Myths and Structures. London: Sage Publications, 1998.
Beck, Ulrich; Beck-Gernsheim, Elisabeth: The normal chaos of love. Cambridge, UK: Polity Press; Cambridge, MA, USA: Blackwell, 1995.
Bocock, Robert: Consumption. Key Ideas. London: Routledge, 1993.
Bourdieu, Pierre: Distinction: a social critique od the judgement of taste. London:Routledge, 2010.
Castells, Manuel: The Power of Identity IN The Information Age: Economy, Society and Culture. USA: Blackwell Publishing, 2004.
Illouz, Eva: Cold Intimacies. The Making of Consumer Capitalism. London: Polity Press, 2007.
Illouz, Eva: Emotions, Imagination and Consumption: A new research agenda IN Journal of Consumer Culture; 2009; 9; p.377 – 413
Illouz, Eva: The Lost Innocence of Love. Romance as a Postmodern Condition IN Theory, Culture and society; 1998; 15; p.161 – 186.
Illouz, Eva; Shoshannah Finkelman: An odd and inseparable couple: Emotion and rationality in partner selection IN Theory, Culture and society; 2009; 38; p.401 – 422.
Giddens, Anthony: Modernity and Self-Identity. Cambridge: Polity Press, 1991.
Giddens, Anthony: The Transforamtion of Intimacy. Sexuality, Love and Eroticism in Modern Societies. Cambridge: Polity Press, 1992.
Hochschield, Arlie: The Managed Heart: Commercialization of Human Feelings. Berkeley: The University of California Press, 1983.
Jameson, Fredric: Postmodernism and Consumer Society. IN Postmodern Culture. London: Pluto Press, 1987.
Jenkins, Richard: Social Identity. London: Routledge, 2004.
Lipovetsky, Gilles: Paradoxní štěstí: Esej o hyperkonzumní společnosti. Praha: Prostor, 2007.
Meštrović, Stjepan G.: Postemotional society. London : SAGE Publications, 1997.
Redman, Peter: “Love is in the air: Romance and the everyday.“ Pp. 52-79 in Tony Bennett, Diane Watson (eds.). Understanding Everyday Life. Oxford, Cambridge: Blackwell, Open University, 2002.
Veblen, Thorstein: Theory of the Leisure Class: An Economic Study in the Evolution of Institutions. New York: Macmillan, 1899.




Preliminary scope of work
Ve své práci se budu věnovat zejména možným změnám formování lidské identity od poloviny devadesátých let dvacátého století. Mou hlavní inspirací pro zachycení podstaty nové situace společnosti, ve které ke změnám formování identity dochází, je koncept emocionálního kapitalismu formulovaný Evou Illouz. Na základě tohoto přístupu se pokusím prozkoumat výchozí tezi, že doba, kterou význační sociální teoretici popisovali jako tzv. konzumní kulturu a kde byla stěžejní pro formování identity spotřeba materiálních statků, již končí a nastupuje éra založená na cirkulaci emocí. Samozřejmě nejde o totální výměnu jednoho zdroje formování identity za druhý, nicméně ve své práci bych chtěla prokázat, že v posledních letech ztrácí spotřeba materiálních statků v procesu utváření identity svou původní důležitost, a to zejména v důsledku obecného zvyšování životní úrovně a rozmělňování životních stylů. Naopak vzhledem k bezprecedentně vysokému stupni prosycení naší současné kultury emocemi, je dle mého soudu přirozené, že novou materií, jejíž cirkulace úplně nebo částečně nahradí spotřebu statků v procesu utváření identity, se stanou právě ony. Druhou otázkou práce, která do značné míry závisí na první zmiňované, je, zda těžiště procesu vytváření identity stále leží ve sféře volného času a spotřeby, jak tomu bylo v éře předcházející, nebo zda se, vlivem převládání emocionality v tomto procesu, posunulo jinam.

Preliminary scope of work in English
The Diploma Thesis „Changes of Identity in Relation to Emotional Capitalism“ deals with ways of construction of identity in the different eras of capitalism. My aim is to explore the initial statement that in these days the main source for construction of identity is no longer the consumption of material goods as it put notable social theorists since the second half of the twentienth century. In my opinion, this remarkable era is over now. My main inspiration to crasp the hallmark of our identity today is Eva Illouz´s concept of emotional capitalism and her statement that our society as a whole is penetrated with emotions at an unprecedentely high level. On the basis of this approach and also in relation to several identity construction theories, the point of this thesis is to examine whether we create our identity mainly through the circulation of emotions and consequentely whether the crux of the process of identity creation still lies in the realm of consumption or elsewhere.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html