Vybrané projevy racionality v náboženství
Thesis title in Czech: | Vybrané projevy racionality v náboženství |
---|---|
Thesis title in English: | y |
Academic year of topic announcement: | 2009/2010 |
Thesis type: | Bachelor's thesis |
Thesis language: | čeština |
Department: | Department of Sociology (23-KS) |
Supervisor: | prof. PhDr. Josef Kandert, CSc. |
Author: |
Guidelines |
Vzhledm k povaze mé práce, budu výzkum stavět výhradně na dostupné literatuře, věnující se zkoumané problematice. Půjde především o literaturu historickou, archeologickou, antropologickou a religionistickou. Metodou komparace hodlám porovnat civilizace, které existovaly v rozdílných podmínkách a tak potvrdit nebo vyvrátit hypotézu týkající se závislosti zkoumaných svátků na přírodních podmínkách a nebeských tělesech, které se významnou měrou podílejí na povaze vegetačních cyklů. |
References |
Frazer J.G. - Zlatá ratolest – nakladatelství Aleš Čeněk 2007
Eliade M. - Posvátné a profánní - Česká křesťanská akademie 1994 Eliade M. - Dějiny náboženského myšlení. Sv. I - OIKOYMENH 1995 Dawkins R. - Boží blud – Academia 2009 Hošek R. - Náboženství antického Řecka – Vyšehrad 2004 Janák J. - Staroegyptské náboženství – OIKOYMENH 2009 Assmann J. - Theologie a zbožnost ranné civilizace OIKOYMENH 2002 Quirke S. - The cult of Ra. Sun Worship in Ancient Egypt – New York – London 2001 Spencer A. J. - Early Egypt. The Rise of Civlisation in the Nile Valley – London 1993 Bouzek J. - Greece, Anatolia and Europe: Cultural Interrelations during the Early Iron Age – Jonsered 1997 Dostálová R. - Hošek R. - Antická mystéria – Praha 1997 Fustel de Coulanges – Antická obec – Praha 1998 Richards E. G. - Mapping time – Oxford 1998 |
Preliminary scope of work |
Náboženství se dá mimo jiné pojímat i jako nejstarší známý myšlenkový pochod mající za úkol vysvětlit dějě, které se okolo člověka i uvnitř něj odehrávají. Snaha vysvětlit primární transcandence a cylické jevy za pomoci nadpřirozených sil, je snaha ukotvit lidskou bytost uprostřed aktů, které se mohou zdát na první pohled chaotické. Vykonstruovat z prapůvodního chaosu smysl, je potřeba velmi úzce navázaná ke snaze o pochopení světa a schopností tímto světem manipulovat ve vlastní prospěch. Náboženství a první představy tohoto charakteru, ať už se jedná o magii, mýty, rituály se snaží vysvětlit vesmír, prostor a čas, v němž existuje bytost schopná tyto veličiny vůbec pochopit. Právě toto chápání vesmíru vede člověka k potřebě vysvětlit si jej. Ve své práci se zaměřím jen na velmi omezenou část této potřeby vysvětlit si profánní jevy sakrální tématikou. A sakrální tedy nadpřirozenou tématikou myslím snahu člověka vysvětlit, interpretovat a uchopit profánní jevy za pomoci filosofie zásahů z prostoru doposud nepoznaného. Pro svou práci komparačního charakteru se hodlám věnovat zemědělským společnostem, tedy společnostem post-enolitického období, jejichž komplexicita bude na té úrovni, že byly schopny zaznamenávat svou kulturu písemným způsobem. Půjde o společnosti mající v historii znatelný vliv, tedy například starověký Egypt, kultury Mezopotámie a starověké Řecko. Merit práce spočívá v porovnání svátků těchto společností, které s vztahují výhradně k vegetačnímu cyklu, a to konkrétně k cyklu, který je pro danou zemědělskou společnost podstatný z hlediska zabezpečení obživy. Má hypotéza je taková, že zkoumané zemědělské společnosti prováděly obřady mající za úkol požehnat úrodu, setbu i sklizeň a tyto obřady se vztahovaly k sakrálním instancím, které představovaly především celestiální tělesa a a jejich vliv na výsledek úrody, stejně jako na klimatické podmínky ovlivňujicí vegetační cyklus. Také se hodlám věnovat lunárním kalendářům těchto civilizací a sledovat jak časování jednotlivých svátků souvisí s přírodními podmínkami dané oblasti. A nakolik podnební podmínky ovlivnily část náboženských ritů, vztahujících se k zemědělské činnosti. Závěr by měl být tedy takový, že přestože metafyzické aspekty náboženských obřadů mohou vypadat odtržené od reality profánního světa, jsou s ním úzce svázané. |