Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Občanské postoje a participace žáků v České republice
Thesis title in Czech: Občanské postoje a participace žáků v České republice
Thesis title in English: Czech pupils and citizenship: attitudes and participation
Key words: občanství, participace, výchova k občanství
English key words: citizenship, participation, civic and citizenship education
Academic year of topic announcement: 2009/2010
Thesis type: diploma thesis
Thesis language: čeština
Department: Department of Sociology (23-KS)
Supervisor: PhDr. Ing. Petr Soukup, Ph.D.
Author: hidden - assigned by the advisor
Date of registration: 28.02.2011
Date of assignment: 28.02.2011
Date and time of defence: 21.06.2011 00:00
Date of electronic submission:21.05.2011
Date of proceeded defence: 21.06.2011
Opponents: Mgr. Jiří Remr, Ph.D.
 
 
 
Guidelines
Diplomová práce bude členěna na dvě části – teoretickou a analytickou. V teoretické části práce budou nastíněny dosavadní přístupy k pojmu občanství a občanské společnosti z pohledu sociologie a dalších sociálních věd.
Analytická část práce bude vycházet z mezinárodních studií občanské výchovy ICCS 2009 (Mezinárodní studie občanské výchovy) a CIVED 1999 (Mezinárodní výzkum občanské výchovy), které zjišťují, jak jsou žáci ve 14 letech připravováni a připraveni převzít své role občanů a testují porozumění a kompetence žáků v této oblasti. Půjde zde především o propojení žákovského dotazníku, který poskytne informace o sociálním zázemí žáků (rodina, škola, média), s výsledky, jichž dosáhli v žákovském testu. Data budou zpracována kvantitativní analýzou.
References
Bergerová, Marcela et al. 2002. Občanský sektor: studie, souvislosti. Moravský Beroun: Moravská expedice.

Glasius, Marlies (eds.) 2005. Exploring Civil Society. London and New York: Routledge.

Isin, F. E. and B. S. Turner (eds.). 2002. Handbook of Citizenship Studies. London: SAGE Publication.

Janowitz, Morris 1980. „Observations on the Sociology of Citizenship: Obligations and Rights“. Social Forces, Vol. 59(1): 1-24.

Keller, Jan 2009. Nejistota a důvěra. Praha: Slon.

Kymlicka, Will, Norman, Wayne 2000. Citizenship in Diverse Societies. New York: Oxford University Press.

Müller, Karel jr. 2002. Češi a občanská společnost. Praha: Triton.

Rakušanová, Petra 2007. Povaha občanské společnosti v České republice v kontextu střední Evropy. Praha: SOÚ AV ČR.

Stachová, Jana 2008. Občanská společnost v regionech České republiky. Praha: SOÚ AV ČR.

Schulz, Wolfram a kol. 2008. International Civic and Citizenship Education Study. Assessment Framework. Amsterdam: IEA.

Skovajsa, Marek 2006. Právní, politické a sociální občanství. Praha: SOÚ AV ČR
Dostupné z: www.fhs.cuni.cz/kos/kestazeni/ttexty/skovajsa_obcanstvi.doc

Stewart, Angus. 1995. ‘Two Conceptions of Citizenship’ The British Journal of Sociology, 46(1): 63-78.

Tilly, Charles. (eds.) 1996. Citizenship, Identity and Social History, University of Cambridge Press Syndicate
Preliminary scope of work
Téma a cíl práce:

Téma občanství, občanské společnosti a občanské participace nabývá v posledních dvaceti letech na významu v důsledku politických, ekonomických, sociálních a kulturních změn v národním i globálním kontextu.
V této souvislosti je zmiňována důležitost přípravy mladých lidí na jejich zapojení do společnosti v nových podmínkách a tudíž nutnost změn ve výchově k občanství. Nízká participace mladých lidí na veřejném a politickém životě společnosti, která byla zaznamenána v předchozích výzkumech, vyvolala potřebu dalšího zkoumání postojů a participace žáků. Jedním ze současných úkolů, který si klade Evropská unie, je posilování sociální soudržnosti a zvyšování aktivní účasti občanů na politickém a společenském životě. Snahou je podporovat odpovědné a aktivní občanské chování již na základních školách pomocí výchovy k občanství, kdy se předpokládá, že si žáci osvojí politickou gramotnost, schopnost kritického myšlení a specifických postojů a hodnot a aktivní participaci.
Občanská výchova tak hraje významnou roli při získávání občanských dovedností a postojů - žáci se ve škole dozvídají o svých občanských právech a povinnostech, učí se demokratickým hodnotám, solidaritě, sociální soudržnosti atd. Úlohou vzdělávání není pouze předávání znalostí a dovedností, ale také pomoc mladým lidem orientovat se ve společnosti. Škola však není jediným aktérem, který ovlivňuje znalosti, dovednosti a zapojení mladých lidí do života společnosti – spolu s ní působí jejich rodina, vrstevníci, média a širší společnost. Sociální kapitál je pak často chápán jako vysvětlující proměnná rozdílů v postojích a angažovanosti mezi mladými lidmi.
Diplomová práce se bude zabývat rolí občana z pohledu žáků základních škol a víceletých gymnázií a zaměří se především na to, zda došlo v posledních deseti letech k nějakému posunu v úrovni občanské participace a postojích žáků k této problematice. Pozornost zde bude věnována osvojování občanských znalostí a dovedností, tj. jak žáci v České republice chápou základní principy společnosti, jež vycházejí z konceptu občanství, a míře jejich participace na občanské společnosti, tj. jak se angažují ve školních a mimoškolních aktivitách.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html