Přístup ekonomických analytiků do agenturního zpravodajství ČTK a denního tisku
Thesis title in Czech: | Přístup ekonomických analytiků do agenturního zpravodajství ČTK a denního tisku |
---|---|
Thesis title in English: | The Access of Economical Analysts to the Czech News Agency and daily Press |
Key words: | Zdroje, Česká tisková kancelář (ČTK), analytici, agenturní zpravodajství, public sphere |
English key words: | Sources, Czech News Agency (CTK), analysts, news agency reporting, public sphere |
Academic year of topic announcement: | 2008/2009 |
Thesis type: | diploma thesis |
Thesis language: | čeština |
Department: | Department of Media Studies (23-KMS) |
Supervisor: | PhDr. Tomáš Trampota, Ph.D. |
Author: | hidden![]() |
Date of registration: | 14.01.2011 |
Date of assignment: | 14.01.2011 |
Date and time of defence: | 31.01.2011 00:00 |
Date of electronic submission: | 26.01.2011 |
Date of proceeded defence: | 31.01.2011 |
Opponents: | PhDr. Mgr. Ludmila Trunečková, Ph.D. |
References |
ALLAN, Stuart. News Culture. Open University Press. New York: 2010. ISBN 978-0-33-523565-0.
ALTHUSSER, Louis. Lenin and Philosophy and other essayes. New York. Monthly Review Press: 2001, ISBN 1-58367-039-4 BURTON, Graeme., JIRÁK, Jan. Úvod do studia médií. Brno: BARRISTER & PRINCIPAL, 2001. ISBN 80-85947-67-6. BOYD-BARRET, Oliver, RANTANEN, Terhi. The Globalization of News. London: Sage Publications, 1998. ISBN 0-7619-5387-6. CALHOUN, Craig. Habermas and the Public Sphere. Cambrdige, Massachusets: The MIT Press, 1992. ISBN 0-262-03183-3. CHOMSKY, Noam. HERMAN, Edward S. Manufacturing Consent. Pantheon Books: Toronto, 1982. ISBN 0-375-71449-9. DAVIES, A. Public Relations, News Production and Changing Pattern of Source Access in the British National Media. Media, Culture and Society. Sage, 2000. Vol. 22, s. 39-59. DEACON, David. The Voluntary Sector in a Changing Communication Environment. A Case Study of Non-Official News Sources. European Journal of Communication, Sage. Vol. 11. No. 2, 1996. GARNHAM, Nicholas. The Media and the Public Sphere. In CALHOUN, Craig. Habermas and the Public Sphere. Cambridge, Massachusets: The MIT Press,1992. ISBN 0-262-03183-3. GANS, Herbert J. Deciding What is News.Pantheon Books. New York 1979. ISBN 0-394-50359-7. GIEBER, Walter. News is What Newsmaker Make It. In Tumber, H., News: a Reader. Oxford University Press 1999. ISBN 0-19-874231-2. HABERMAS, Jürgen. Strukturální přeměna veřejnosti. Filosofia, Praha 2000. ISBN 80-7007-134-6. HARTLEY, John. Understanding News. Methuen, London 1982. ISBN 0-416-74550-4. HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum. Praha: Portál 2008. ISBN 978-80-7367-485-4. JANĎOURKOVÁ, Zuzana . Redaktor v ČTK jako gatekeeper [rukopis] : zahraniční redakce. Bakalářská práce. Univerzita Karlova. Fakulta sociálních věd. IKSŽ. Katedra mediálních studií, 2009. Vedoucí práce Ludmila Trunečková. JIRÁK, Jan, KÖPPLOVÁ, Barbara. Masová média. Portál, Praha 2009. ISBN 978-80-7367-466-3. KUNCZIK, Michael., Základy masové komunikace. Karolinum, Praha 1995. ISBN 80-7184-134-X. MANNING, Paul., News And News Sources. Sage Publications Ltd, London 2001. ISBN 0 7619 5796 0. McNAIR, Brian. Sociologie žurnalistiky. Praha: Portál, 2004. 184 s. ISBN 80-7178-840-6. McQUAIL, Denis. Úvod do teorie masové komunikace. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-200-9. OSVALDOVÁ, Barbora. & KOLEKTIV. Zpravodajství v médiích. Praha: Nakladatelství Karolinum, 2001. ISBN 80-246-0248-2. REIFOVÁ, Irena. & KOLEKTIV. Slovník mediální komunikace. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-926-7. SHOEMAKER, P.J., REESE ,S.D. Mediating The Message. Longman, London 1996. SCHULZ, Winfried., HAGEN, Lutz, SCHERER, Helmut, REIFOVÁ, Irena. Analýza obsahu mediálních sdělení. Praha: Karolinum, 2004. ISBN 80-246-0827-8. SIGAL, Leon V. Reporters And Officials: The Organization and Politics of Newsmaking. Lexington, 1973. ISBN 0-669-85035-7. RUSS-MOHL, Stephan, BAKIČOVÁ, Hana. Žurnalistika: Komplexní průvodce praktickou žurnalistikou. Grada Publishing, 2005. ISBN 80-247-00158-8. THOMPSON J.B. Média a modernita. Praha: Karolinum, 2004. ISBN 80-246-0652-6. TRAMPOTA, Tomáš. Zpravodajství. Portál, Praha 2006. ISBN 80-7367-096-8. TRUNEČKOVÁ, Ludmila., Tiskové agentury. Praha: Karolinum,1997. ISBN 80-7184-459-4. TUCHMAN, Gaye. Making News: A Study in the Contruction of Reality. New York: The Free Press, 1978. ISBN 0-02-932960-4. -- On-line zdroje: Infobanka ČTK |
Preliminary scope of work |
Diplomová práce „Přístup ekonomických analytiků do agenturního zpravodajství ČTK a denního tisku“, se snaží přiblížit a popsat, jakými cestami se analytici, kteří komentují ekonomické zprávy, dostávají do agenturního zpravodajství a denního tisku. Práce se zaměřuje na vliv každodenních rutin na práci redaktorů při využívání těchto zdrojů a na hierarchii přístupu do zpráv a zachycuje vztah novinář – zdroj. V teoretické části autor vymezuje základní postupy ke studiu zpravodajství, informační zdroje v mediálních obsazích a organizační rutiny. Uvádí tři základní typy komunikačních kanálů podle Leona V. Sigala a přibližuje problematiku zdrojů, jíž se zabýval Paul Manning. V dalších kapitolách se autor zaměřuje na pravidla výběru zdrojů i na proměny vztahů mezi novináři a zdroji. Přibližuje koncept „veřejné sféry“ Jürgena Habermase, koncept hegemonie podle Antonia Gramsciho a model propagandy, který definovali Noam Chomsky a Edward S. Herman. Ve výzkumné části autor vycházel z hloubkových rozhovorů s osmi analytiky. Na základě získaných informací přibližuje vztah agenturního novináře a jeho zdroje. Zároveň uvádí konkrétní případ, který zachycuje, jak ČTK s komentářem analytika pracuje. |
Preliminary scope of work in English |
The thesis, The Access of Economic Analysts to the Czech News Agency (CTK) and daily Press, researches the paths that analysts who provide economic news commentary utilize to access the CTK news and daily press. The thesis focuses on the impact on editors’ daily routines of utilizing such sources. Further, the thesis focuses on the hierarchy of analysts’ access to the news and delineates the relationship between the journalist and his sources. In the theoretical portion of the thesis, the author defines basic approaches to the study of news coverage, information sources in media contents, and organizational routines. The author presents Leon V. Sigal’s three basic types of communication channels and draws on Paul Manning’s source theory. In the ensuing chapters, the author discusses the rules of source selection and the relationship shifts between journalists and their sources. Further, he elucidates Jürgen Hagerman’s concept of “public sphere,” Antonio Gramsci’s Theory of the Hegemonic Media, and Noam Chomsky’s and Edward S. Herman’s propaganda model. The research portion of the thesis is based on the author’s in-depth interviews with eight economic analysts. Based on his research data, he explores in detail the relationship between the news agency journalist and his source. In conclusion, the author offers a concrete example that illustrates how CTK works with an analyst’s commentary. |