Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 390)
Thesis details
   Login via CAS
Semióza sexistické reklamy a veřejný diskurz (soutěž Sexistické prasátečko)
Thesis title in Czech: Semióza sexistické reklamy a veřejný diskurz (soutěž Sexistické prasátečko)
Thesis title in English: The Semiosis of sexist commercials and the public discourse (the contest The Sexist Little Pig
Key words: sexismus, gender, stereotyp, hnutí Nesehnutí, Soutěž Sexistické prasátečko, reklama, semióza
English key words: sexism, gender, stereotype, the Nesehnutí movement, the contest The Sexist little pig, advertisement, semiosis
Academic year of topic announcement: 2009/2010
Thesis type: Bachelor's thesis
Thesis language: čeština
Department: Department of Marketing Communication and Public Relations (23-KMKPR)
Supervisor: PhDr. Otakar Šoltys, CSc.
Author: hidden - assigned by the advisor
Date of registration: 27.12.2010
Date of assignment: 27.12.2010
Date and time of defence: 20.06.2011 00:00
Date of electronic submission:19.05.2011
Date of proceeded defence: 20.06.2011
Opponents: PhDr. Tereza Klabíková Rábová, Ph.D.
 
 
 
References
BARTHES, Roland. Mytologie. 1. vyd. v českém jazyce. Praha : Dokořán, s. r. o., 2004. 170 s. ISBN 80-86569-73-X.

BURTON, Graeme, JIRÁK, Jan. Úvod do studia médií. 1. vydání. Brno : B&P, 2001. 391 s. ISBN 80-85947-67-6.

DE SAUSSURE, Ferdinand. Kurs obecné lingvistiky. Vyd. 3. Praha : Academia, 2007. 487 s. ISBN 978-80-200-1568-6.

DU PLESSIS, Erik. Jak zákazník vnímá reklamu. 1. vydání. Brno : Computer Press, a. s., 2007. 215 s. ISBN 978-80-251-1456-8.

JIRÁK, Jan; KÖPPLOVÁ, Barbara. Média a společnost : Stručný úvod do studia médií a mediální komunikace. 1. vydání. Praha : Portál, 2007. 207 s. ISBN 978-80-7367-683-4.

KOMÁRKOVÁ, Olga. Genderové stereotypy v reklamních textech. 1. vydání. Praha : Filozofická fakulta Univerzity Karlovy, 2006. 214 s. ISBN 80-7308-148-2.

KUBÁLKOVÁ, Petra; WENNERHOLM ČÁSLAVSKÁ, Tereza. Gender, média a reklama : Možnosti (samo)regulace genderových stereotypů v médiích a reklamě. 1. vydání. Praha : Otevřená společnost, o.p.s., 2009. 91 s. ISBN 978-80-87110-16-4.

LACEY, Nick. Image and Representation : Key concepts in media studies. 1st edition. New York : St. Martin’s Press, Inc., 1998. 256 s. ISBN 0-312-21202-X.

RENZETTI, Claire M.; CURRAN, Daniel J. Ženy, muži a společnost. 1. vydání. Praha : Karolinum, 2003. 642 s. ISBN 80-246-0525-2.

TRAMPOTA, Tomáš; VOJTĚCHOVSKÁ, Martina. Metody výzkumu médií. 1. vydání. Praha : Portál, 2010. 296 s. ISBN 978-80-7367-683-4.

WILKOVÁ, Scarlett. Pánové, do naha! : Proč je mužská nahota tabu?. Magazín Dnes. 2010, roč. XVII., č. 35, s. 26-32.


Prameny:

Aktivátor pozornosti TheBrainer: reklama dostupná na: <http://zenskaprava.cz/sexisticke-prasatecko/2009/>

Coca-Cola Zero: reklama dostupná na: <http://www.possible.cokezero.com/cz/>

Půjčka bez rizika od Komerční banky: reklama dostupná na: <http://www.youtube.com/watch?v=pELBV0nUo5c&feature=related>

Nivelační hmota Ardex: reklama dostupná na: <http://www.ardex.at/ardex_cz/ARDEXA_vklad_inzecre.pdf>

Zákony:
Česká republika. Zákon č. 40/1995 Sb., ze dne 9. února 1995 o regulaci reklamy a o změně a doplnění zákona č. 468/1991 Sb., o provozování rozhlasového a televizního vysílání, ve znění pozdějších předpisů. In Sbírka zákonů, Česká republika. 1995, roč. 1995, 8, 40, s. 467-469. Dostupný také z WWW: <http://aplikace.mvcr.cz/sbirka-zakonu/SearchResult.aspx?q=40/1995&typeLaw=zakon&what=Cislo_zakona_smlouvy>.

Internetové zdroje:
AKA : Asociace komunikačních agentur [online]. 2008 [cit. 2011-05-16]. Dostupné z WWW: <http://www.aka.cz/uvod.php>.
Art Directors Club Czech Republic [online]. c2009 [cit. 2011-05-16]. Dostupné z WWW: <http://www.adc-czech.cz/>.

NESEHNUTÍ Brno : NEzávislé Sociálně Ekologické HNUTÍ [online]. 2011 [cit. 2011-05-16]. Dostupné z WWW: <http://www.nesehnuti.cz/>.

RPR : Rada pro reklamu [online]. c2005 [cit. 2011-05-16]. Dostupné z WWW: <http://www.rpr.cz/cz/index.php>.

SAZIMA, Tomáš. Cenu Sexistické prasátečko dostala reklama na noční klub. Dům financí [online]. 1. 12. 2009, [cit. 2011-05-16]. Dostupný z WWW: <http://dumfinanci.cz/zajimavosti/cenu-sexisticke-prasatecko-dostala-reklama-na-nocni-klub>. ISSN 1802-5153.

Ženská práva jsou lidská práva [online]. 2011 [cit. 2011-05-16]. Dostupné z WWW: <http://zenskaprava.cz/>.

Najdi se : Význam barev [online]. c2011 [cit. 2011-05-16]. Dostupné z WWW: <http://vyznam-barev.najdise.cz/>.

Preliminary scope of work
Práce by měla zdokumentovat současnou podobu a kritiku české sexistické reklamy. Bude se zajímat o kontroverze s ní spojené, reakce, které ve veřejném diskursu vyvolává a celkovou povahu její kritiky. Drtivá většina sexistických reklam pracuje se zjednodušeným a zdeformovaným obrazem ženy. V dnešní době bývají nejvíce kritizovány reklamy, které zobrazují ženy stereotypně 1) v různých rolích, jako například ženy – hospodyňky a 2) jako sexuální objekt, předmět touhy, který toho s inzerovaným výrobkem nemá příliš společného. Ve své práci budu klást důraz zejména na druhý aspekt. Chtěla bych se zaměřit především na reakce na sexistické reklamy, které tvrdí, že mnohé kampaně představují ženy tak, že to může vyvolávat stud, pocit ponížení, urážet lidskou důstojnost, nebo dokonce vzbuzovat násilí vůči ženám. Problematice těchto reklam se věnuje i organizace Nesehnutí, která již druhým rokem pořádá soutěž s názvem Sexistické prasátečko o nejvíce sexistickou reklamu v České republice. Proto se budu ve své práci této soutěži a jejímu ohlasu věnovat. Pokusím se taktéž v médiích vysledovat, zda existují i nějaké sexistické reklamy o mužích a jaké případně vyvolávají reakce.
Preliminary scope of work in English
This bachelor thesis will document the contemporary form of Czech sexist advertisements and their criticism. Thesis will be interested with controversies which are connected with sexist commercials and reactions that such commercials generate. The majority of sexist advertisements work with simplified and distorted images of women. The criticism is mostly aimed at those advertisements that depict women in a stereotyped way, for example like housewives or sexual symbols [which aren’t connected with advertised product]. I would like to focus on reactions, which say, that those advertisements may cause or evoke a sense of shame or humiliation, insult human dignity or even provoke violence against women. The independent socio-ecological movement NESEHNUTÍ is one of those who grapple with sexist advertising and the problems associated with it. It has already organized two rounds of the annual competition “The Sexist Little Pig” for the most sexist advertising in the Czech Republic. In my thesis, I will work with commercials which were sent to this contest. I would also like to try to trace, if there are any sexist commercials against men and which reactions do they cause.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html