InquiryInquiry(version: 714)
Data collection is currently not allowed (MFF)
   Login via CAS
  • Data jsou dostupná pouze pro Both semesters.
Suggestions to education (Both semesters)
  
Course: Department:
Type:
When the course guarantor is selected, comments will be displayed regarding his/her teaching performance as well as that of all the other teachers teaching the course. If a teacher who is not the course guarantor is selected, only comments related to his/her teaching will be displayed.
doc. RNDr. Pavel Parízek, Ph.D. [32-KDSS], Formal Foundations of Software Engineering [NTIN043, přednáška]
Student has disallowed display of personal data, 13.02.2024, 1. ročník, Informatika - Softwarové a datové inženýrství, Master's (post-Bachelor)
Pan docent Parízek se snaží výuku nějak obohatit a udělat ji zajímavou, což považuji za plus. Občas mi slidy přišly trochu krátké a nebylo mi z nich úplně jasné, k čemu technologie je, resp. jak ji používat efektivně. Ocenil bych možná slidy zveřejňovat trochu s předstihem. Jinak mi výklad v angličtině přišel celkem fajn. Co bych doporučil, je buď trochu zmenšit počet okruhů (viz komentář k předmětu) nebo přidat k přednáškám nějaké příklady - většinou jsme si sice něco ukázali, ale přeci jen třeba udělat jeden vzorový příklad s více řešeními v různých jazycích by bylo elegantní.

Další věcí jsou domácí úkoly. Témata jsou zvolena poměrně příhodně a oprava je férová. Co hodnotím neutrálně, je ústní obhajoba. Je dobré mít možnost si úkol nějak obhájit, ovšem je těžké tuto obhajobu dělat měsíc nebo dva po odevzdání úkolu - a v semestru je zase trochu časově náročné se domluvit. Občas mi trochu i přišlo, že byl počet bodů tak nějak jasný předem a tedy jsem "bojoval" o 1-2bodový rozdíl, což ve finále o známce tolik nerozhodovalo. Naštěstí šlo většinou o krátký rozhovor, ale možná kdyby probíhal i online, tak by to bylo lepší pro obě strany. Líbí se mi to, že se vyučující ptá na to, jak věci zlepšit a jak tomu trochu pomoct, protože je pravda, že moc nás na přednášky nechodilo.
Comment on course, Formal Foundations of Software Engineering [NTIN043, cvičení]
Student has disallowed display of personal data, 13.02.2024, 1. ročník, Informatika - Softwarové a datové inženýrství, Master's (post-Bachelor)
Moc nechápu avizovanou časovou dotaci 2/2. Přednášky a cvičení byly vedeny společně, což je v pořádku. Má to jedno větší "ale" - často toho tolik na probrání nebylo a stávalo se, že jsme skončili třeba i po 70-90 minutách - přitom dvě celé vyučovací hodiny s 10min přestávkou by měly trvat 190 minut, to asi potom odrazovalo většinu studentů vůbec na hodiny chodit. Navíc na cvičení jsme si relativně dobře zkusili třeba UML, jelikož se dá kreslit na tabuli, ale jakákoliv práce na PC byla taková nijaká, protože některé nástroje k přednášeným technologiím se ovládaly neintuitivně a zkusit si to sám můžu i doma.
Comment on course, Formal Foundations of Software Engineering [NTIN043, přednáška]
Student has disallowed display of personal data, 13.02.2024, 1. ročník, Informatika - Softwarové a datové inženýrství, Master's (post-Bachelor)
Předmět byl spíše takový v duchu "vyzkoušejte si něco nového". Většina probíraných témat je do jisté míry až obskurní a místy tak specifická, že se s těmito technologiemi nikdo z nás už možná ani nesetká. Přestože jsem už většinu okomentoval přednášejícímu během semestru, dovolím si rozepsat svůj názor na jednotlivá témata, protože jsem na přednášky chodil.

Intro + algebraické metody: beru to jako nějakou nutnou součást k teorii, ne moc zajímavé, ale rozumím nutnosti to probrat.
Maude: Jde o jazyk, který prakticky nebyl přes 10 let vyvíjen a tomu odpovídá i skoro neexistující dokumentace na internetu. Osobně mi to trochu připomínalo Haskell, na kolik by se to dalo zaměnit si netroufnu říct. Každopádně bylo velmi těžké v tom napsat úkol.
(Object) Z language: Jazyk zachycující nějaký systém pouze v textové podobě, což se v určitých případech asi může hodit, ovšem neumím si představit, že takhle v roce 2024 funguje SW inženýrství. Téma se mi moc nelíbilo.
VDM: Jazyk s poměrně dost složitou syntaxí a ačkoliv se zdá, že třeba může být užitečný, tak jsem po vyzkoušení různých "benefitů jazyka" v podobě generování kódu usoudil, že je to až tak komplexní, že bych to nedokázal rozumně použít.
Alloy: Pro mě asi nejzábavnější téma, bavilo mě dělat úkol, existuje rozšíření do VSCode, celkově se mi i jazyk zdál intuitivní a návod i příklady byly fajn. Jediný detail je v tom, že (nejen) tento jazyk má různá úskalí a limity, na které však přijdete pouze po několikahodinovém debugování, protože ani přednášející o tom nemá potuchu (čemuž se nedivím, nemůže znát vše, ovšem je to trochu frustrující).
UML: Velmi užitečná věc, na druhou stranu jde o magisterský předmět a řekl bych, že prakticky každý student si při zápisu tohoto předmětu už UML několikrát viděl buď v praxi nebo při bakalářských předmětech.
OCL: Spíš takový doplněk k UML. Asi je dobré o tom vědět, ovšem bohatě by to stačilo probrat společně s UML, protože se to stejně moc nepoužívá.
Petri nets: Přišlo mi to jako jakási jiná forma UML activity diagramu, který je tedy mnohem snazší k použití a v Petriho sítích jsem toho nebyl schopen moc vymyslet.
TLA+: Komplexní jazyk pro temporální logiku, na seznámení se v pořádku, ovšem celkově nemá student šanci pochopit to do podrobna.

Tedy když to shrnu, občas jsou témata poměrně zastaralá, jindy jsou zase složitá a spíše je to takový průvod různými tématy z formalismů v SW inženýrství. Netroufnu si hodnotit, která z témat by nemusela existovat vůbec, ale snad nějaké závěry z hodnocení vyplynou. Celkově jde o předmět, který je poměrně zajímavý, ovšem vše se tak nějak prolétne a nikde se nejde do hloubky. Chtělo by to trochu aktualizovat technologie.
Student has disallowed display of personal data, 02.01.2024, 1. ročník, Computer Science - Software and Data Engineering, Master's (post-Bachelor)
I really couldn't see the point of learning the syllabus of this course. The languages are pretty old and I don't think we are ever going to need them or use them in the future.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html