Evidence programů CŽVEvidence programů CŽV(verze: 107)
 
  
Vybrané kapitoly z dějin evropské hudby 12. - 20. století aneb hudba známá a neznámá I. a II. (5373)
Základní informace
Vybrané kapitoly z dějin evropské hudby 12. - 20. století aneb hudba známá a neznámá I. a II.
přijímací řízení ukončeno
Zaměření programu: Program CŽV - univerzita třetího věku
Uskutečňovatel: Filozofická fakulta
Ústav hudební vědy [21-UHV]
prezenční
čeština
Dvousemestrální kurz věnovaný historii evropské hudby v průběhu dlouhých staletí se tentokrát nesoustředí tolik na kulturně historické a společenské souvislosti a na prostředí, v nichž hudba v dávnější i nedávné minulosti zněla, ani na jednotlivé skladatele a na jejich životní a umělecké osudy. Ale soustředí se v první řadě na „hudbu samotnou“, tj. na jednotlivá vybraná hudební díla, a také na „mýty“, jež jsou s nimi mnohdy spojeny – ať už se jedná o díla obecně známá, anebo naopak převážně neznámá nebo opomíjená.
Vybrané kapitoly z dějin evropské hudby 12. - 20. století aneb hudba známá a neznámá I. a II.
Osnova přednášek:
Zimní semestr:
– Na stopě prvních známých skladatelů evropské hudební historie: Leoninus, Perotinus a Magnus iber organi
– Hudební zájmy českého krále a římského císaře Karla IV. a jeho současníků
– Hudební tvorba v husitských a pohusitských Čechách
– Giovanni Pierluigi da Palestrina (1525–1594) a jeho Missa Papae Marcelli
– Florentská camerata – pravda a nepravda kolem vzniku opery
– Henry Purcell (1659–1695) – tvůrce či završitel anglického hudebního stylu?
– Instrumentální koncerty Antonio Vivaldiho (1678–1741) – prázdná šablona anebo geniální koncept?
– Giovanni Battista Pergolesi (1710–1736) a jeho Stabat mater
– Otazníky kolem Mozartova Requiem (1791)

Letní semestr:
– Symfonie č. 3 Es dur op. 55 Eroica L. v. Beethovena (komp. 1803–1804) – projev skladatelova revolučního smýšlení a jeho obdivu k Napoleonovi Bonaparte?
– Italská vážná opera 19. století: staromódní přežitek anebo svébytný typ hudebního ramatu?
– Hudební drama v pojetí Richarda Wagnera (1813–1883) jako východisko z domnělé „krize opery“?
– Mýty spojené s „českou národní hudbou“ (I.): Bedřich Smetana a jeho Má vlast
– Mýty spojené s „českou národní hudbou“ (II.): Bedřich Smetana versus Antonín Dvořák
– Igor Stravinskij (1882–1971): Svěcení jara (1913) aneb jak to bylo se skandálem kolem pařížské premiéry?
– Leoš Janáček (1854–1928): moravský, český anebo světový skladatel? (Věc Makropulos, 1926)
– Olivier Messiaen (1908–1992): Turangalîla (1948), Des Canyons aux étoiles (Od kaňonů ke hvězdám,1971) aj. – aneb nebojte se hudby 20. století (I.)
– Kaija Saariaho (nar. 1952): L´Amour de loin (Láska na dálku, 2000), aneb nebojte se hudby 20. století (II.) – a nebojte se ani žen-skladatelek
ukončené středoškolské vzdělání s maturitou a důchodový věk (60+)

Podmínky absolvování a kvalifikace
závěrečná písemná práce
Certifikace: Osvědčení o absolvování programu
Garant a místo
prof. PhDr. Jarmila Gabrielová, CSc.
Ústav hudební vědy
Centrum dalšího vzdělávání
Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, nám. J. Palacha 2, Praha 1
Termín a délka
2019/2020
zimní i letní semestr
2
36 (v hodinách celkem)
Pátek
4.10.2019
7.2.2020
Podrobnosti v rozvrhu
Poplatky a financování
1200 Kč / program
osvobozeno
Přihláška
Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, nám. J. Palacha 2, 116 38 Praha 1
Centrum dalšího vzdělávání
Anna Novotná
anna.novotna@ff.cuni.cz
221619811
31.05.2019
2.5.2019-31.5.2019
o zařazení do programu rozhoduje den, hodina, minuta podání přihlášky a kapacita učebny
Další informace
cdv.ff.cuni.cz
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK