Výchova a vzdělávání prožitkem (4627)
Základní informace | |
Výchova a vzdělávání prožitkem | |
Kód varianty (CID): | 4627 |
přijímací řízení ukončeno, kurz archivován | |
Zaměření: | Program CŽV - univerzita třetího věku |
Fakulta: | Filozofická fakulta |
Centrum dalšího vzdělávání [21-CDV] | |
prezenční | |
čeština | |
Má škola plnit pouze anebo především vzdělávací funkci? Nebo má také žáky formovat jako osobnosti? Může škola takříkajíc jen předávat informace, nebo by měla usilovat i o hluboké zážitky prostupující a formující dětskou zkušenost? A víme vůbec, jak s dětskou zkušeností pracovat? Jak zařídit, aby ve vzdělávání nešlo jen o předávání informací, ale též o prožívání něčeho významného? To jsou některé otázky, na něž se pokusí hledat odpovědi pracovníci Katedry pedagogiky FF UK v kurzu Výchova a vzdělávání prožitkem. Je zřejmé, že běží o jedno z nejvýznamnějších témat soudobé pedagogické teorie i výchovně-vzdělávací praxe. V diskusích o efektivní podobě školního vzdělávání a o žádoucí podobě formativního působení se znovu a znovu vrací otázka role a významu osobní zkušenosti a prožívání dítěte. V době, kdy vrcholí informační exploze a kdy škola hledá svou adekvátní podobu pro 21. století, hnutí tzv. zážitkové pedagogiky připomíná edukační význam prožitků a zkušenostního učení. V kurzu proběhnou přednášky jak teoretické, tak do praxe orientované. Pokusíme se osvětlit myšlenky klasiků progresivních pedagogických proudů a tím i ideové pozadí zážitkové pedagogiky. Dotkneme se současné situace v edukaci, která se odehrává v atmosféře vyhledávání nejrůznějších zážitků a v honbě za stupňováním jejich intenzity. Přednášky zaměřené do praxe předvedou různé způsoby aplikace zážitkové pedagogiky v oblasti práce s dětmi s poruchami učení, ve speciální pedagogice, v poradenství a v pěstování sebereflexe dětí na poli multikulturní výchovy a sociální pedagogiky. Doufáme, že tím přispějeme k zjasnění některých problémů soudobého školství. |
|
Výchova a vzdělávání prožitkem | |
Osnova přednášek: - O smyslu výchovy zážitkem - Duchovní zážitky a postmoderní svět - Identita, autenticita a otázka prožívání ve výchově - Rozvíjíme tvořivost – svoji i druhých - Využití zkušenostního učení v sociální pedagogice a multikulturní výchově - Metody výchovy prožitkem - Osobní zážitek specifických poruch učení - Prožitky s vlastním jménem cestou životem - Závěrečné setkání s diskusí |
|
maturita a důchodový věk | |
Podrobnosti v rozvrhu | |
Podmínky absolvování a kvalifikace | |
nejsou stanoveny | |
Certifikace: | Osvědčení o absolvování programu |
žádný | |
Garant a místo | |
doc. PhDr. Martin Strouhal, Ph.D. | |
Katedra pedagogiky | |
Centrum dalšího vzdělávání | |
UK, Filozotická fakulta, nám. J. Palacha 2, Praha 1 | |
Termín a délka | |
2018/2019 | |
zimní semestr | |
1 | |
18 (v hodinách celkem) | |
Pátek | |
Poplatky a financování | |
600 Kč / semestr | |
osvobozeno | |
Přihláška | |
UK, Filozofická fakulta, Centrum dalšího vzdělávání, nám. J. Palacha 2, 116 38 Praha 1 | |
Centrum dalšího vzdělávání | |
Anna Novotná | |
anna.novotna@ff.cuni.cz | |
221619811 | |
31.05.2018 | |
2.5.2018-31.5.2018 | |
o zařazení do programu rozhoduje den, hodina, minuta podání přihlášky a kapacita učebny | |
Další informace | |
www.cdv.ff.cuni.cz |