Dětství a škola v proměnách času (3662)
Základní informace | |
Dětství a škola v proměnách času | |
Kód varianty (CID): | 3662 |
přijímací řízení ukončeno, kurz archivován | |
Zaměření: | Program CŽV - univerzita třetího věku |
Fakulta: | Filozofická fakulta |
Katedra pedagogiky [21-KPED] | |
prezenční | |
čeština | |
Anotace: Myšlenkovou osnovu semestrálního kurzu Katedry pedagogiky představuje tentokrát problematika vývoje chápání dětství a jeho kultivace ve školní instituci. V přednáškách si chceme položit následující otázky: Bylo dětství vždy chápáno tak jako dnes? Vztahoval se člověk antického, středověkého a raně novověkého světa k dítěti podobně, jako se k němu vztahujeme my? Bylo dětství vždy chápáno jako specifické období vývoje člověka, nebo se dítě bralo jen jako „malý dospělý“? Jaké edukační možnosti měly v minulosti děti zdravotně postižené? Bylo poslání školy, jak ho známe z ještě nedávné historie, srovnatelné s posláním školy současné? Dnes je dětství zcela jistě výchozí hodnotou veškerého pedagogického působení – 20. století bylo v pedagogické teorii nazváno „stoletím dítěte“. Nově však stojíme před otázkou, zda výdobytky civilizace, které umožnily objevit hodnotu dětství, humanizovaly výchovu a rozvinuly paletu vzdělávacích možností, nepředstavují zároveň paradoxně formu ohrožení dítěte – zejména pokud jde o fenomény digitalizace a virtualizace prosazující se v poznávacích a komunikačních procesech. Společensky jistě velmi žádoucí pokrok vědy a techniky proměnil i svět školního vzdělávání. Usilujeme-li dnes o přiblížení školy životu, na nějž se děti mají připravit, ptáme se, na co se vlastně zaměřit, abychom dítě učinili způsobilým úspěšně v životě zakotvit a zároveň ho uchránili před nástrahami, jež souvisejí s technologickými výdobytky moderního světa. |
|
Dětství a škola v proměnách času | |
Osnova přednášek: • K otázce interpretace a mytologizace dětského světa. • Kdy a proč se přestalo “vychovávat”? • Dětství a vzdělání v době technologizace společnosti. • Vývoj v oblasti modernizace výuky: od obrazu k virtuální realitě. • Vztahy mezi dětmi při učení a proměna výuky v posledních desetiletích. • Průřezová témata jako jeden z rysů moderní školy. • Jazykové kompetence u dětí ve společensko-historickém kontextu. • Práce s dětmi se zdravotním postižením dříve a dnes. • Závěrečné setkání s diskusí. |
|
ukončené středoškolské vzdělání s maturitou a důchodový věk | |
Podrobnosti v rozvrhu | |
Podmínky absolvování a kvalifikace | |
nejsou stanoveny | |
Certifikace: | Osvědčení o absolvování programu |
Garant a místo | |
doc. PhDr. Martin Strouhal, Ph.D. | |
Katedra pedagogiky | |
Centrum dalšího vzdělávání | |
FF UK, nám. J. Palacha 2, Praha 1 | |
Termín a délka | |
2017/2018 | |
zimní semestr | |
1 | |
18 (v hodinách celkem) | |
Pátek | |
13.10.2017 | |
Poplatky a financování | |
600 Kč / semestr | |
osvobozeno | |
Přihláška | |
Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, nám. Jana Palacha 2, 116 38 Praha 1 | |
Centrum dalšího vzdělávání | |
Anna Novotná | |
anna.novotna@ff.cuni.cz | |
221619811 | |
31.05.2017 | |
2.5.2017-31.5.2017 | |
Další informace | |
www.ff.cuni.cz |