Evidence programů CŽVEvidence programů CŽV(verze: 153)
 
   Přihlásit přes CAS
Dětství a škola v proměnách času (3662)
Základní informace
Dětství a škola v proměnách času
Kód varianty (CID): 3662
přijímací řízení ukončeno, kurz archivován
Zaměření: Program CŽV - univerzita třetího věku
Fakulta: Filozofická fakulta
Katedra pedagogiky [21-KPED]
prezenční
čeština
Anotace:
Myšlenkovou osnovu semestrálního kurzu Katedry pedagogiky představuje tentokrát problematika vývoje chápání dětství a jeho kultivace ve školní instituci. V přednáškách si chceme položit následující otázky: Bylo dětství vždy chápáno tak jako dnes? Vztahoval se člověk antického, středověkého a raně novověkého světa k dítěti podobně, jako se k němu vztahujeme my? Bylo dětství vždy chápáno jako specifické období vývoje člověka, nebo se dítě bralo jen jako „malý dospělý“? Jaké edukační možnosti měly v minulosti děti zdravotně postižené? Bylo poslání školy, jak ho známe z ještě nedávné historie, srovnatelné s posláním školy současné?
Dnes je dětství zcela jistě výchozí hodnotou veškerého pedagogického působení – 20. století bylo v pedagogické teorii nazváno „stoletím dítěte“. Nově však stojíme před otázkou, zda výdobytky civilizace, které umožnily objevit hodnotu dětství, humanizovaly výchovu a rozvinuly paletu vzdělávacích možností, nepředstavují zároveň paradoxně formu ohrožení dítěte – zejména pokud jde o fenomény digitalizace a virtualizace prosazující se v poznávacích a komunikačních procesech. Společensky jistě velmi žádoucí pokrok vědy a techniky proměnil i svět školního vzdělávání. Usilujeme-li dnes o přiblížení školy životu, na nějž se děti mají připravit, ptáme se, na co se vlastně zaměřit, abychom dítě učinili způsobilým úspěšně v životě zakotvit a zároveň ho uchránili před nástrahami, jež souvisejí s technologickými výdobytky moderního světa.

Dětství a škola v proměnách času
Osnova přednášek:
• K otázce interpretace a mytologizace dětského světa.
• Kdy a proč se přestalo “vychovávat”?
• Dětství a vzdělání v době technologizace společnosti.
• Vývoj v oblasti modernizace výuky: od obrazu k virtuální realitě.
• Vztahy mezi dětmi při učení a proměna výuky v posledních desetiletích.
• Průřezová témata jako jeden z rysů moderní školy.
• Jazykové kompetence u dětí ve společensko-historickém kontextu.
• Práce s dětmi se zdravotním postižením dříve a dnes.
• Závěrečné setkání s diskusí.
ukončené středoškolské vzdělání s maturitou a důchodový věk

Podrobnosti v rozvrhu
Podmínky absolvování a kvalifikace
nejsou stanoveny
Certifikace: Osvědčení o absolvování programu
Garant a místo
doc. PhDr. Martin Strouhal, Ph.D.
Katedra pedagogiky
Centrum dalšího vzdělávání
FF UK, nám. J. Palacha 2, Praha 1
Termín a délka
2017/2018
zimní semestr
1
18 (v hodinách celkem)
Pátek
13.10.2017
Poplatky a financování
600 Kč / semestr
osvobozeno
Přihláška
Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, nám. Jana Palacha 2, 116 38 Praha 1
Centrum dalšího vzdělávání
Anna Novotná
anna.novotna@ff.cuni.cz
221619811
31.05.2017
2.5.2017-31.5.2017
Další informace
www.ff.cuni.cz
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK