Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Postavení lásky ve spiritualitě Františka Saleského
Název práce v češtině: Postavení lásky ve spiritualitě Františka Saleského
Název v anglickém jazyce: The position of love in the spirituality of St. Francis de Sales
Klíčová slova: Láska, srdce, Bůh, člověk, Panna Maria, milovat, vůle, indiference
Klíčová slova anglicky: Love, heart, God, man, Virgin Mary, to love, will, indifference
Akademický rok vypsání: 2008/2009
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra systematické teologie a filosofie (do 2023) (26-KST)
Vedoucí / školitel: ThLic. Mgr. Prokop Brož, Th.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 12.11.2008
Datum zadání: 12.11.2008
Datum a čas obhajoby: 24.01.2012 13:00
Datum odevzdání elektronické podoby:06.12.2011
Datum odevzdání tištěné podoby:10.12.2011
Datum proběhlé obhajoby: 24.01.2012
Oponenti: Jan Houkal, Th.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Seznámení s autorem, dějinným kontextem a jeho dílem
Struktura práce:
1.Počáteční formace Františka Saleského
2.Bůh a duše: základy salesiánské antropologie
3.Pojetí lásky u Františka Saleského
4.Vedení k lásce u Františka Saleského
5.Maria, matka krásné Lásky
Seznam odborné literatury
AMORE DI DIO E VITA QUOTIDIANA, Esercizi spirituali sui luoghi di S. Francesco di Sales, 2002.

BERGHUIS, Hans: Laskavý světec František Saleský, Kostelní Vydří: Karmelitánské nakladatelství, 1999. 223. ISBN 80-7192-464-4.

BERNARD Charles André: Teologia spirituale, Cinisello Balsamo (MI): Edizioni San Paolo 2002. 528s. ISBN 9788821545627.

DOPISY sv. Františka Saleského, 1. část, Praha: Salesiánská provincie 2000. 111s.

DOPISY sv. Františka Saleského, 2. část, Praha: Salesiánská provincie 2000. 111s.

IL CONCETTO DI MISTICA IN FRANCESCO DI SALES I GIOVANNA DI CHANTAL: tra pensiero ed esperienza. 165s.

LAJEUNIE É.-M.: La spiritualit? di san Francesco di Sales, Torino: Elledici, 1967. 199s.

LEMAIRE Henri: Francois de Sales, docteur de la confiance et de la paix. Paris: Beauchesne, 1963. 366s.

MERCANTE Vincenzo: La mansuetudine in San Francesco di Sales, Torino: Elledici, 2000. 87s. ISBN 88-01-01899-1.

NĚMCOVÁ Ludmila: Duchovní vedení u svatého Františka Saleského, 103s.

RAVIER André: Moudrý člověk a světec František Saleský, Kostelní Vydří: Karmelitánské nakladatelství, 1998. 263s. ISBN 80-7192-364-8.

SALESKÝ František: Pojednání o lásce k Bohu, Olomouc: Matice cyrilometodějská, 1998, 607s.

SALESKÝ František.: Rozhovory, 1933.

SALESKÝ František: Úvod do zbožného života, Praha: Zvon, 1990, 246s. ISBN 80-7113-025-7.

VIDAL Chanoine F.: Aux sources de la joie avec saint Francois de Sales, Paris: Nouvelle librairie de France, 1974, 284s.

WIRTH Morand: Francesco di Sales e l'educazione, formazione umana e umanesimo integrale, Roma: LAS, 2006, 680s. ISBN 88-213-0614-3
Předběžná náplň práce
Středem spirituality Františka Saleského je láska. Ve své práci se zabývám nejprve formačními vlivy, které jej utvářely. Z toho vycházím v pojednání o Františkově teologickém optimismu, jeho kořenech i dopadu na pojetí Boha. Ten je pro něj podstatně Bohem v Trojici, jež sdílí lásku nejvyšší formou skrze vtělení Ježíše Krista i s člověkem. S tímto přesvědčením souvisí i Františkovo pojetí lásky, která má u lidské osoby sídlo v srdci. Na samém vrcholu srdce je vůle, která je povolána, aby se rozhodovala na základě lásky, která ji motivuje. Při cestě růstu lásky je nejvyšším cílem svatá lhostejnost (indiference), která umožní Bohu působit na lidské srdce podle svých záměrů. S láskou k Bohu podstatně souvisí pro našeho autora i láska k člověku, který je Božím obrazem. Při svém vedení duší k lásce doporučuje František především vlídnost a jako hlavní prostředky modlitbu a svátosti. Srdce, které se stalo zcela prostupným pro lásku, je milováno a miluje, můžeme nejlépe kontemplovat na Panně Marii.
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
The centre of S. Francis of Sales´s spirituality is love. In my thesis, first of all, I deal with formative influences which formed his personality. This is the starting point in the discourse about Francis´s theological optimism, its roots and its influence on the conception of God. For S. Francis God is esentially the God in Trinity, who share love in the highest manner also with a man through the mystery of Incarnation.
Francis´s conception of love that has its seat in the heart of a human being is connected with that conviction. In the very top of a heart there is the will which is called up to make decisions according to love that gives the true motivation. On the way of the growth of love the highest aim is the holy indifference, which enables God to act in a human heart according to His intentions. For S. Francis love to God is closely connected with love to a man who is the image of God. During his direction of souls to love S. Francis recommends first of all kindness and as the main mens a prayer and sacraments. The heart which has become fully pervaded with love, which loves and is loved, we can best contemplate at Virgin Mary.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK