Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Ekleziologie Tomáše Bavorovského (1562)
Název práce v češtině: Ekleziologie Tomáše Bavorovského (1562)
Název v anglickém jazyce: Ecclesiology Tomáš Bavorovský († 1562)
Klíčová slova: kázání, homiletika, ekleziologie, Boží království, katolická církev, české církevní dějiny, reformace
Klíčová slova anglicky: preaching, homiletical, ecclesiology, Kingdom of God, Catholic Church, Czech history of the Church, reformation
Akademický rok vypsání: 2005/2006
Typ práce: disertační práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra systematické teologie a filosofie (do 2023) (26-KST)
Vedoucí / školitel: prof. Ctirad Václav Pospíšil, Th.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 01.11.2005
Datum zadání: 01.11.2005
Datum a čas obhajoby: 26.09.2013 14:00
Datum odevzdání elektronické podoby:09.09.2013
Datum odevzdání tištěné podoby:06.09.2013
Datum proběhlé obhajoby: 26.09.2013
Oponenti: prof. ThDr. Jan Blahoslav Lášek
  prof. doc. Dr. Ing. Tomáš Machula, Th.D., Ph.D.
 
 
Zásady pro vypracování
Dílo Tomáše Bavorovského zaujme svým rozvinutým slohem, argumenty čerpanými téměř výhradně z Písma svatého, ale třeba také tím, jak odmítá hádání a vzájemné potupování v náboženských věcech, které bylo v jeho době běžné. Tomášovy homiletické texty řeší pochopitelně zejména etické problémy. My se však chceme zaměřit na zkoumání ekleziologických postojů, které sice s etikou úzce souvisejí (jak v této práci uvidíme), ale jejich vyjádření nebylo pro Bavorovského při psaní prvořadým motivem. Stojíme zde před nelehkým úkolem, který před nás staví zvládnutí několika často příbuzných, přece však různých oborů z oblasti historie a teologie.
Při četbě Bavorovského knih se v prvé řadě ukázala potřeba důkladnějšího vhledu do jeho doby. Nelze se zabývat starší teologickou literaturou, aniž bychom předtím nestudovali její dobový kontext. Náboženské poměry v 16. století se výrazně lišily od současných a přitom nejsou vždy pro české země dostatečně zpracované. To platí především o osobnosti Tomáše Bavorovského, o jehož životě nás literatura informuje jen zlomkovitě. Pokud jsme se rozhodli studovat jeho dílo, měli bychom se pokusit odkrýt i jeho životní osudy, a proto bude třeba nejprve odpovědět na otázky historického rázu. Používali jsme obvyklou metodu historické práce, jež spočívá na shromáždění a kritickém hodnocení pramenů a literatury k danému tématu. Nejprve jsme tedy udělali důkladnou rešerši a shromáždili bibliografii zkoumaného autora. Je to časově náročná a vlastně nikdy nekončící práce. Při konfrontaci literatury s prameny jsme pochopitelně dávali přednost údajům v pramenech, ale i při jejich interpretaci musíme být obezřetní. Pro práci historika je také důležitý výběr informací, které bude ve své práci presentovat. Ale dopředu rozhodnout, které dobové okolnosti budou pro zkoumání ekleziologických postojů Bavorovského důležité, je velmi nesnadné.
Základním předpokladem pro poznání osobnosti a díla Tomáše Bavorovského je správné určení a shromáždění pokud možno všech jeho spisů. Hned na začátku můžeme konstatovat, že není známa žádná rukopisná práce tohoto kazatele a rovněž žádný latinský tisk. Třebaže starší i novější literatura uváděla nepřesné tituly a různý počet děl, jejichž autorem měl Bavorovský být, všechny jeho samostatné knihy správně vypočítává Knihopis českých a slovenských tisků od Zdeňka Václava Tobolky. Pod číslem 1004 je zde Kázaní o svatém pokání vydané v Praze roku 1552 a Knihopis uvádí devět dochovaných exemplářů. Následující číslo má nejznámější a také největší Bavorovského kniha Postila česká (Olomouc 1557). Už roku 1552 však vyšlo velkopáteční kázání z této postily. Jeho unikátní výtisk se zachoval v Knihovně Národního muzea, ale schází mu titulní i poslední stránka. Nedá se tedy s jistotou určit název ani místo vydání této drobné knížky. Titul tedy Tobolka opsal z Historie literatury české od Jungmanna a zní: O umučení Pána a Spasitele našeho Ježíše Krista křesťanské a pobožné rozjímání (Prostějov? 1552). Čtvrtou a poslední knihou je polemický spis, který Bavorovský napsal rok před svou smrtí. Je jím Zrcadlo onoho věčného a blahoslaveného života (Praha 1561), kde autor pojednává o nebi a vypořádává se s námitkami směřujícími proti kultu svatých. Tiskem ovšem vyšla i Tomášova kázání, která Knihopis dosud nezachytil. Jedná se o jeho nejstarší homiletické texty, jež můžeme najít v českém překladu postily od Johanna Hoffmeistera, kde promluvy našeho kazatele doplnily knihu zejména o sváteční dny, které latinská předloha neobsahovala. S jistotou zde můžeme Bavorovskému připsat tři homilie, ale pravděpodobně je autorem ještě dalších asi 23 kázání. Tomášův podíl na knize, o kterém se mluví v neobvyklé předmluvě před závěrečným kázáním, dosud nikdo neregistroval.
Kromě knih se zachovaly také některé dokumenty archivní povahy, korespondence, závěti, smlouvy, které se Tomáše Bavorovského bezprostředně týkají a vnášejí zajímavé světlo k dokreslení jeho života. Vzhledem k tomu, že se kazatel jako arcijáhen nebo děkan pražské kapituly pohyboval zejména v jižních, západních a středních Čechách, jsou tyto dokumenty rozptýleny ve více archivech. Pro naše zkoumání nejužitečnější se ukázal být Státní oblastní archiv v Třeboni – pracoviště Český Krumlov. Sídlí přímo na zdejším zámku, kam Tomáš Bavorovský, jako „kaplán věrný“ Viléma z Rožmberka, jistě často chodíval. Zde se podařilo nalézt celkem devět jeho autografů. Jiná pracoviště, jako Státní okresní archivy v Českém Krumlově (zdejší fond Prelátský farní úřad Český Krumlov není zpracován a je nepřístupný) a Strakonicích nebo Archiv města Plzně, mají k působení renesančního kazatele už jen nepřímé doklady. Např. ve Strakonicích, kde je uložen Archiv města Bavorova, lze nalézt kšaft Tomášovy matky, který objasňuje původ i příbuzenské vztahy našeho autora. Archivy pražského arcibiskupství a kapituly mají opět bohatší doklady úřední povahy. Možno uvést např. „Expeditiones“, knihu konceptů pražských administrátorů, která obsahuje zajímavá svědectví o rozpačitých začátcích Tomáše Bavorovského ve funkci plzeňského arcijáhna v době, kdy psal své první knihy. Tyto archiválie, většinou úřední povahy, pak zajímavě doplňuje renesanční poezie. Jsou známy dvě latinské básně určené Bavorovskému, které svědčí o velké oblibě kazatele a pastýře. Kratičký spisek Báseň o narození Páně věnoval faráři a arcijáhnovi roku 1552 Matouš Cervus, po farářově smrti pak Bavorovského oslavil plzeňský měšťan Kašpar Kropáč.
Bavorovský se ve svých kázáních církví jako takovou příliš nezabýval. Šlo mu o výklad evangelia, při němž si vybíral vhodná aktuální témata, která pak podrobněji rozvedl. Zachovával v tom určitý řád, ale systematická teologická práce tím nevznikla. Některým tématům se věnoval více (např. eucharistie, svátost pokání), jiným vůbec (Petrův primát). Zároveň je třeba stále pamatovat na to, že jde o homiletický text, kdy autor dává větší důraz na etické problémy a ne na dogmatiku. Při tom všem se čtenář Tomášových textů nemohl ubránit dojmu, že autorovi často šlo více o vznešenost projevu než o samotnou teologii. Neustálé rozvádění a opakování jednoho tématu, nekonečné biblické citace, k tomu velmi dlouhá a komplikovaná souvětí se slovesem až na konci věty, květnatě rozvinuté přívlastky, stará čeština a občas i tiskové chyby, to vše byly faktory, které činily četbu obtížnou a často i nudnou. Při práci s textem se proto nakonec nejvíce osvědčily stručné výpisky podle jednotlivých kázání. Teprve pak bylo možné se zamyslet nad tím, jak bude vhodné systematicky zpracovat Tomášovo pojetí církve a strukturovat tuto práci.
Zaměření jeho homilií na spásu člověka a orientace na evangelia a nikoli např. na epištoly způsobily, že se autor mnohem více věnoval problematice Božího království a ne přímo církvi. V evangeliích totiž Kristus hlásá příchod nebeského království a teprve po jeho vzkříšení a seslání Ducha svatého je v křesťanských komunitách používání termínu „církev“ stále četnější. Oba pojmy k sobě mají velmi blízko, rozlišení mezi církví a Božím královstvím je dokonce velmi jemné a jejich úděl se na počátku zdál být neoddělitelný. Nicméně Bavorovský tyto pojmy rozlišoval. Církev má spíše pozemský charakter a nebeské království je více eschatologického rázu, jako dovršení spásy. Nyní předbíháme, ale uvedením do problému je možné vysvětlit, proč bylo při pojetí církve u Tomáše Bavorovského nakonec vybráno jako ústřední téma Boží království, které pak nabízí zabývat se širokou škálou dalších otázek.
Seznam odborné literatury
Prameny a literatura

1. Archiválie a rukopisy
Český Krumlov
Státní oblastní archiv v Třeboni, pracoviště Český Krumlov
fond Velkostatek Český Krumlov, sign. I 3P 6; I 6C alfa 31c. (criminalia)
fond Vrchní úřad Český Krumlov, sign. IIA 3P 9
Státní okresní archiv Český Krumlov
fond Archivu města Český Krumlov K-1, sign. C IV 3a, karton 430, II A 7 b
Plzeň
Archiv města Plzně
listiny
Kronika arciděkanství, č.inv. 2, sign. 33a 1, č.rkp. 32 308
fond J. Strnad, inv. č. 144, sign. LP 210/144
Kartotéka regest z úředních knih města Plzně od Jiřího Zykmunda
BĚLOHLÁVEK Miloslav: Dominikánský klášter v Plzni, 1300–1950. Inventář, Plzeň: AMP, 1960
BĚLOHLÁVEK Miloslav: Františkáni v Plzni, 1336–1950. Inventář, Plzeň: AMP, 1960
BĚLOHLÁVEK Miloslav: Archív města Plzně (Městská správa). Inventář II. Listiny 1293–1879, Praha: TEPS místního hospodářství, 1976
Praha
Archiv Pražského hradu
fond Knihovna pražské metropolitní kapituly: cod. VI. 10; cod. XXIV
fond Archiv pražské metropolitní kapituly: listina č. 1580
Knihovna Národního muzea
SCRIBONIUS Jindřich: Kázání přes celej rok, 1564, sign. III H 13
Národní archiv
fond Archiv pražského arcibiskupství I: rukopis B1/2
Národní knihovna České republiky v Praze
VODŇANSKÝ Jan Bosák: Satanášova věž, sign. XVII G 13.
Univerzita Karlova v Praze, Filozofická fakulta
CERRONI Jan Petr: Lexicon scriptorum Regni Bohemiae, tomus II., kopie rukopisu se nachází v Příruční knihovně pro český jazyk a literaturu starší a střední doby.
Strakonice
Státní okresní archiv Strakonice
fond Archiv města Bavorova
fond Děkanský úřad Bavorov
Osobní fond Marie Jakší
KOTĚŠOVEC František: Osobní fond Marie Jakší 1900–1965, Inventář, Prachatice – Strakonice 1999–2005
SEBERA Pavel: Bavorov (strojopis – Bavorov 1999)
TEPLÝ František: Hrad Helfenburk. Dějiny a popis hradu dle archivních pramenů, opis
WAGNER Theodor: Helfenburk, pamětihodnosti jeho panství, (z něm. přeložil Ruda Kohout), [před r. 1892], srojopis

2. Staré tisky
BALBÍN Bohuslav: Bohemia docta, Pars II.–III., Karel Rafael UNGAR ed., Pragae: per Joan. Adamum Hagen, 1778–1780.
BALBÍN Bohuslav: Bohemia docta, Tractatus I.–II, CANDIDUS a S. Theresia (ed.), Pragae Veteris charactere Joannis Caroli Hraba, 1777.
BAVOROVSKÝ Tomáš: Kázaní o svatém pokání z mnohejch kněh učitelův svatých věrně sebraná a se vší pilností sepsaná skrze kněze Thomáše Bavorovského na ten čas kazatele v Plzni, Praha – Malá Strana: Bartoloměj Netolický, 5. července 1552.
BAVOROVSKÝ Tomáš: [O umučení Pána a Spasitele našeho Ježíše Krista křesťanské a pobožné rozjímání], [Prostějov: Jan Günther] nebo [Praha: B. Netolický] nebo oba, předmluva z roku 1552. Knihovna Národního muzea, sign. 36 G 4, přívazek.
BAVOROVSKÝ Tomáš: Postila česka aneb kázaní a vejklady na euangeliá, kteráž se v nedělské dny přes celej rok čtou, věrně sepsána i kázána, Olomouc: Jan Günther, 1557.
BAVOROVSKÝ Tomáš: Zrcadlo onoho věčného a blahoslaveného života, v kterémž se vedlé jisté zprávy Písma svatého spatřiti a viděti může, jakým životem, a v kterých místech svatí po smrti zůstávají, kterak a v jakém způsobu za nás se přimlouvají a jaký jest rozdíl mezi orodováním Kristovým a svatých jeho. Všem věrným, kteříž se onomu nesmrtelnému životu těší, ku potěšení vydáno skrze kněze Tomáše Bavorovského, Praha – Staré Město: Jiří Melantrich z Aventýna, 1561.
BERGHAUER Jan Tomáš Vojtěch, Proto-martyr poenitentiae eiusque sigilli custos semper fideli divus Joannes Nepomucenus, S. metropolitanae ecclesiae Pragensis ad S. Vitum M., Augustae Vindelicorum et Graecii: sumptibus fratrum Veith, Bibliopolarum, 1736.
CERVUS Matthaeus: Carmen de natali Domini nostri Iesu Christi / Scriptum à Matthaeo Cervo, nato in Valle Ioachimica, ad venerabilem Dominicum Thomam Bavorovinum, Witebergae: [Veit Kreutzer], 1552 (Zwickau, Ratsschulbibliothek: Sig. 6.5.5., přív. č. 27).
CERVUS Matthaeus Ioachimicus: Elegiarum liber, Vinnae Austriae excudebat Michael Zimmerman 1557.
DOBROVSKÝ Josef: Corrigenda in Bohemia docta Balbini juxta editionem P. Raphaelis Ungar, Pragae: [s.n.], 1779.
ERASMUS Desiderius Rotterdamský: Paraphrasis in evangelium Matthaei, Basileae: J. Frobenius, 1522.
ERASMUS Desiderius: Vdova křesťanská, překlad Jan Kherner Plzeňský, Praha: Jiří Jakubův Dačický, 1595.
HOFFMEISTER Johannes: Drei christliche und vast nützliche Predigen, Ingolstat: durch Alexander Weissenhorn, 1547. (Přístupné na http://books.google.cz/).
HOFFMEISTER Johannes: Homiliae in evangelia, quae in dominicis et aliis festis diebus leguntur per totum annum, plaeraeque omnes in comitiis Imperialibus Wormatiae et Ratisbonae nuperrime celebratis, depraedicatae per V. P. Johannem Hofmeisterum, F. Eremitarum D. Augustini per utramque Germaniam Vicarium Generalem, Ingolstadii: typ. Weissenhorn, 1548.
HOFFMEISTER Johannes: Postila česka. Totiž kázaní na euangeliá, kteráž se v nedělské a jiné sváteční dny přes celej rok čtou a téměř všecka na řížských sněmích v Bormsu a Řezně, kteříž nedávno držáni byly, kázaná. Skrze velebného otce Jana Hoffmejstra bratra pousteníkúv řádu svatého Augustýna v obojí Germanii obecného vikaře. Přitom sou epištoly s krátkými summami z kněh křestianských učitelúv Písma svatého sebrány a k těmto kázaním přidány, Prostějov: Jan Günther, 2. května 1551.
CHYŠSKÝ Jan: Enchiridion, to jest skrovné a krátce složené knížky a ukázaní míst artikulův obecních o svátostech a jiných všech církve svaté pořádcích, Praha: Jan Kosořský, 1555, Knihopis č. 3474.
Index librorum prohibitorum, Pragae: Typis Venceslai Marini a Genczio, 1596.
JÍLEK Z DOUBRAVY Jan: Sylvula carminum Ioannis Gilconis Dubravii, patricii Pelsnensis, CROPACIUS Jan (ed.), Witebergae 1558.
KONIÁŠ Antonín: Clavis haeresim claudens et aperiens. Klíč kacířské bludy k rozeznání otevírající, k vykořenění zamykající aneb Registřík některých bludných, pohoršlivých podezřelých neb zapověděných kněh, Hradec Králové: Jan Václav Tibelli, 1729.
KONIÁŠ Antonín: Clavis haeresim claudens et aperiens. Klíč kacířské bludy k rozeznání otevírající, k vykořenění zamykající aneb Registřík některých bludných, pohoršlivých podezřelých neb zapověděných kněh, Hradec Králové: Jan Kliment Tibelli, 21749.
[KONIÁŠ Antonín]: Index bohemicorum librorum prohibitorum et corrigendorum ordine alphabeti digestus, Pragae: Jan Karel Hraba, 1770.
KROPÁČ Kašpar: Cropacii Poemata, Noribergae: Leonhardus Heusler, 1581.
SCRIBONIUS Jindřich: Kázaní anebo řeč přikazující a napominající, kteráž učiněna a mluvena jest řečí latinskú k osobám stavu duchovního v hlavním kostele na Hradě Pražském na připomínáni večeře Páně a umývání noh, Olomouc: Jan Günther, 1554. KNM: III H 13, přívazek; Knihopis č. 15242a
SCRIBONIUS Jindřich: Catechismus aneb Naučení člověka křesťanského, Praha: Jan Kantor Had, 1556. Knihopis č. 15242.
TANNER Jan Bartoloměj: Geschichte derer helden von Sternen oder dess Uhralten und Ruhmwürdigsten Geschlechtes von Sternberg […], Prag: Carl Johann Hraba, 1732.

3. Novodobé edice
AUGUSTINUS Aurelius: O Boží obci knih XXII, přel. J. Nováková, Sv. 2., Praha: Vyšehrad, 1950.
BAVOROVSKÝ Tomáš: Desatero kázaní o svatém pokání z mnohých kněh učitelův svatých před třemi sty lety věrně sebraných, a se vší pilností sepsaných skrze kněze Tomáše Bavorovského na ten čas kazatele v Plzni, nyní pro jich výbornost znovu vydaných skrze kněze Jozeffa Klíče, (ed.) Josef Klíč [Dittrich], Praha: Joz[efa] vdova Fetterlová z Wildenbrunu – arcibiskupská knihtiskárna v Seminárium, 1822.
BAVOROVSKÝ Tomáš: Dvoje kázání při slavnosti nové (první, kterouž nový kněz slouží) mše psané a vydané před třemi takměř sty lety, (ed.) Josef Dytrych [Dittrich], Praha: Ant. Straširypka, 1822.
BAVOROVSKÝ Tomáš: Kázaní na Evangelium, kteráž se čte v církvi Boží na den Božího Těla, věrně sepsané i kázané skrze kněze Tomáše Bavorovského … nyní pro svou výbornost znovu vydané skrze kněze Jozefa Klíče, (ed.) J. Klíč [Dittrich], Praha 1822.
BAVOROVSKÝ Tomáš: Kázaní na Evangelium svatého Jana, kteráž se čte na den svatosvaté a přeblahoslavené Trojice, (ed.) J. Klíč [Dittrich], Praha: A. Straširypka, 1822.
BAVOROVSKÝ Tomáš: Kázání o svatém manželství na Evangelium svatého Jana v II. kap. 1–12, z Postilly kněze Tomáše Bavorovského vzaté a vydané skrz kněze Jozefa Klíče profesora pražského, (ed.) Josef Klíč [Dittrich], Praha: Antonín Straširypka, 1822.
BAVOROVSKÝ Tomáš: Výklad svatého čtení Na Veliký Pátek, (ed.) J. Klíč [Dittrich], Hradec Králové: Jan František Pospíšil, 1822.
BAVOROVSKÝ Tomáš: Zrcadlo věčného a blahoslaveného života, v kterém se vedlé jisté zprávy Písma svatého spatřiti a viděti může, […] všem věrným, kteříž se onomu životu nesmrtelnému těší, ku potěšení vydáno léta Páně 1561 skrze Tomáše Bavorovského znovu na světlo vydáno skrze Jozefa Dytrycha, (ed.) J. Dittrich, Praha: Jozefa vdova Fetterlová z Wildenbrunnu, 1822.
BAVOROVSKÝ Tomáš: Zrcadlo onoho věčného a blahoslaveného života, […], in: HALAMA Ota: Otázka svatých v české reformaci, Brno: L. Marek, 2002, 181–219.
BECKOVSKÝ Jan [František]: Poselkyně starých příběhův českých, díl II/1, Antonín Rezek (ed.), Praha: Dědictví sv. Prokopa, 1879.
BITNAR Vilém (ed.): Zrození barokového básníka. Antologie z přírodní lyriky českého baroku, Praha: Edice Jitro, 1940.
BOROVÝ Klement (ed.): Jednání a dopisy konsistoře katolické i utrakvistické, I. díl, Akta konsistoře utrakvistické, II. díl, Akta konsistoře katolické, Praha: I. L. Kober, 1868–1869.
BOROVÝ Klement (ed.): Libri erectionum archidiocesis Pragensis saeculo XIV. et XV., I–V, Pragae: J. G. Calve, 1875–1889.
BŘEZAN Václav: Václava Březana Posloupnost krumlovských farářů, HEJNIC Josef (ed.), in: Archivum Trebonense, Sborník studií pracovníků archívu a jeho badatelů (1973) 217–247.
BŘEZAN Václav: Životy posledních Rožmberků 1, Život Viléma z Rožmberka, PÁNEK Jaroslav (ed.), Praha: Svoboda, 1985.
DENZINGER Henricus, SCHÖNMETZER Adolfus (ed.): Enchiridion symbolorum, definitionum et declarationum de rebus fidei et morum, Freiburg: Herder, 1976.
ERASMUS ROTTERDAMSKÝ: O svobodné vůli, SANETRNÍK David (ed.), překlad Karla Korteová, Praha: OIKOYMENH, 2006.
GALL Franz, SZAIVERT Willy (ed.): Die Matrikel der Universität Wien, Bd. III, 1518/II-1579/I, Wien – Köln – Graz: Böhlaus Nachfolger, 1971.
CHMIEL Adam (ed.): Album studiosorum Universitatis Cracoviensis. Tomus 2 (ab anno 1490 ad annum 1551), Cracoviae: Universitatis Jagellonicae, 1892.
LUTHER Martin: O klíčích Kristových. O církvi svaté. V překladu Jednoty bratrské ze 16. století, Halama O. (ed.), Praha: Lutherova společnost, 2005.
LUTHER Martin: O mši a kněžském pomazání. V překladu Jednoty bratrské z roku 1541, Halama O. (ed.), Praha: Lutherova společnost, 2006.
LUTHER Martin: O ustanovení služebníků církve, (=Acta reformationem Bohemicam illustrantia; 8) Halama O. (ed.), Praha: Kalich, 2012.
MARTINEZ DE BUJANDA Jésus (ed.): Index de Rome, 1557, 1559, 1564. Les premiers index romains et ľindex du Concile de Trente (Index des livres interdits; 8), Sherbrooke (Québec) – Genève: Éditions de l’Université de Sherbrooke – Droz, 1990.
MARTINEZ DE BUJANDA Jésus (ed.): Index de Rome, 1590, 1593, 1596. Avec étude des index Parme 1580 et Munich 1582 (Index des livres interdits; 9), Sherbrooke (Québec) – Genève: Éditions de l’Université de Sherbrooke – Droz, 1994.
PLACHÝ Z TŘEBNICE Šimon: Paměti Plzeňské M. Šimona Plachého z Třebnice [† 1609], STRNAD Josef (ed.), Plzeň: Spolek přátel vědy a literatury české, 1883.
ROTHKEGEL Martin (ed.): Der lateinische Briefwechsel des Olmützer Bischofs Stanislaus Thurzó. Eine ostmitteleuropäische Humanistenkorrespondenz der ersten Hälfte des 16. Jahrhunderts (Hamburger Beiträge zur Neulateinischen Philologie; 5), Hamburg: Lit, 2007.
ŠIMÁK Josef Vítězslav (ed.): Prameny dějin českých. Díl 6., Kronika pražská Bartoše písaře. Paměti o bouři pražské roku 1524, Praha: Nadání Františka Palackého, 1907.
TANNER Jan Bartoloměj: Alte Chronik von Pilsen, přel. Josef Stanislav Zauper, Pilsen: Michael Schmidt, 1835.
VOIT Petr (ed.): Moravské prameny z let 1567–1568 k dějinám bibliografie, cenzury, knihtisku a literární historie (Příspěvky ke knihopisu; 5), Praha: Státní knihovna ČSR – SNTL, 1987.

4. Literatura
ADAM Petr: Němečtí rytíři, Svitavy: Trinitas, 1998.
AUGUSTIJN Cornelis: Erasmus. Der Humanist als Theologe und Kirchenreformer, Leiden: Brill, 1996.
AUGUSTIJN Cornelis: Humanismus ( Die Kirche in ihrer Geschichte 2, Lieferung H2), Göttingen: Vandenhoeck & Ruprecht, 2003.
BAĎUROVÁ Anežka, BOHATCOVÁ Mirjam, HEJNIC Josef: Frekvence tištěné literatury 16. století v Čechách a na Moravě, in: FHB 11 (1987) 321–335.
BAHLCKE Joachim, LAMBRECHT Karen, MANER Hans-Christian (ed.): Konfessionelle Pluralität als Herausforderung. Koexistenz und Konflikt in Spätmittelalter und Früher Neuzeit. Winfried Eberhard zum 65. Geburtstag, Leipzig: Leipziger Univ.-Verl., 2006.
BARTOŠ František Michálek: Katolický vládní spis proti utrakvistickému podávání dítkám z kalicha z r. 1549, in: ČČM 92 (1918) 67–72.
BARTOŠ František Michálek: Erasmus a česká reformace, in: Theologická příloha Křesťanské revue 23 (1956) 7–12, 34–41.
BAUTZ Friedrich Wilhelm: Biographisch-Bibliographisches Kirchenlexikon. Band II., Hamm: Traugott Bautz, 1990.
BEDŘICH Martin: Mohla se stát Postylla česká Tomáše Bavorovského jazykovým vzorem?, písemná práce z jazyka, II. cyklus, Praha: Katedra české literatury a literární vědy FF UK, 2005.
BEDŘICH Martin: Dílo Jana Straněnského. Alternativa křesťanského humanismu, diplomová práce, Praha: Katedra české literatury a literární vědy FF UK, 2005.
BĚLOHLÁVEK Miloslav: Dominikánský klášter v Plzni, 1300 (recte 1335)–1785, 1910–1950 (recte 1951). Inventář, Plzeň: AMP, 1960.
BĚLOHLÁVEK Miloslav: Františkáni v Plzni, 1336–1950. Inventář, Plzeň: AMP, 1960.
BĚLOHLÁVEK Miloslav (a kol.): Dějiny Plzně I. Od počátků do roku 1788, Plzeň: Západočes. nakl., 1965.
BĚLOHLÁVEK Miloslav: Archív města Plzně (Městská správa). Inventář II. Listiny 1293–1879, Praha: TEPS místního hospodářství, 1976.
BĚLOHLÁVEK Miloslav: Antihusitská tradice v Plzni a boj proti ní (Nový svátek), Husitský tábor 4 (1981) 197–202.
BĚLOHLÁVEK Miloslav: Plzeň – obraz města předbělohorské doby, in: FHB 15 (1991) 101–138.
BIETENHOLZ Peter G. (ed.): Contemporaries of Erasmus. A biographical register of the Renaissance and Reformation, Toronto – Buffalo – Londonj: University of Toronto Press, 22003.
BLÁHOVÁ Marie: Historická chronologie, Praha: Libri, 2001.
BOHATCOVÁ Mirjam: Erasmus Rotterdamský v českých tištěných překladech 16.–17. století, in: ČNM, řada historická 155 (1986) 37–58.
BOHATCOVÁ Mirjam: Obecné dobré podle Melantricha a Veleslavínů, Praha: Karolinum, 2005.
BOROVÝ Klement: Antonín Brus z Mohelnice, arcibiskup pražský. Historicko-kritický životopis, Praha: Dědictví sv. Prokopa, 1873.
BOUBÍN Jaroslav: Petr Chelčický. Myslitel a reformátor, Praha: Vyšehrad, 2005, 158–163.
BOUBLÍK Vladimír: Boží lid, Kostelní Vydří: Karmelitánské nakladatelství, 21997.
BOUYER Louis: Die Kirche. Selbstdeutung und Theologie, Leipzig: St. Benno, 1984.
BRAITO Silv[estr] M[aria]: Církev. Studie apologeticko-dogmatická, Olomouc: Krystal, 1946.
BRÁNSKÝ Jaroslav: Čtyři z Boskovic, Boskovice: Albert, 2008.
BREMER Kai: Religionsstreitigkeiten. Volkssprachliche Kontroversen zwischen altgläubigen und evangelischen Theologen im 16. Jahrhundert, Tübingen: Niemeyer, 2005.
BROŽ Prokop: Kristus, Duch a jednota církve v dějinách. Ekleziologie J. A. Möhlera, Praha: Karolinum, 2011.
BUBEN Milan: Encyklopedie řádů, kongregací a řeholních společností katolické církve v českých zemích, I. díl, Řády rytířské a křižovnické, Praha: Libri, 2002.
BUBEN Milan M.: Encyklopedie řádů, kongregací a řeholních společností katolické církve v českých zemích, díl II/1, Řeholní kanovníci, Praha: Libri, 2003.
BŮŽEK Václav: Manželky a děti Jana mladšího Popela z Lobkovic (1510–1570), in: Vlast a rodný kraj v díle historika. Sborník prací žáků a přátel věnovaný profesoru Josefu Petráňovi, Pánek Jaroslav (ed.), Praha: Historický ústav AV ČR, 2004, 261–283.
BŮŽEK Václav: Ferdinand Tyrolský mezi Prahou a Innsbruckem. Šlechta z českých zemí na cestě ke dvorům prvních Habsburků, České Budějovice: Historický ústav FF JU, 2006.
BŮŽEK Václav, HRDLIČKA Josef a kol.: Dvory velmožů s erbem růže. Všední a sváteční dny posledních Rožmberků a pánů z Hradce, Praha: Mladá fronta, 1997.
BŮŽEK Václav, HRDLIČKA Josef: Rodinný život posledních pánů z Hradce ve světle jejich korespondence, in: BŮŽEK Václav (ed.): Poslední páni z Hradce, České Bdějovice: Jihočeská univerzita, 1998, 145–271.
CEKOTA Vojtěch: Z názorů olomouckých humanistů v první polovině 16. století, in: Studia Comeniana et Historica 13 (1983) č. 26, sborník, s. 163–168.
CEMUS Petronilla (ed.): Bohemia Jesuitica 1556–2006, Tomus 1.–2, Praha: Univerzita Karlova v Praze, Karolinum 2010.
CIRONISOVÁ Eva: Vývoj správy rožmberských panství ve 13.–17. století, in: SAP 31/1 (1981) 105–178.
CONGAR Yves J.: Za církev sloužící a chudou, Kostelní Vydří: Karmelitánské nakladatelství, 1995.
ČERNUŠKA Pavel (ed.): Jindřich z Bitterfeldu. Eucharistické texty, Brno: L. Marek, 2006.
ČORNEJ Petr: Velké dějiny zemí Koruny české V., Praha – Litomyšl: Paseka, 2000.
ČORNEJ Petr, BARTLOVÁ Milena: Velké dějiny zemí Koruny české VI., Praha – Litomyšl: Paseka, 2007.
ČORNEJOVÁ Ivana: Tovaryšstvo Ježíšovo (Jezuité v Čechách), Praha: Mladá fronta, 1995.
DAVID Zdeněk V.: Celistvost církve pod obojí a otázka novoutrakvismu, in: ČČH 101 (2003) č. 4, 882–910.
DAVID Zdeněk V.: Finding the Middle Way. The Utraquists’ Liberal Challenge to Rome and Luther, Washington – Baltimore – London: Woodrow Wilson Center Press, 2003.
DAVID Zdeněk V.: Utraquism’s Liberal Ecclesiology, in: BRRP 6 (2007) 165–188.
DAVID Zdeněk V.: Nalezení střední cesty. Liberální výzva utrakvistů Římu a Lutherovi, Praha: Filosofia, 2012.
Dokumenty II. vatikánského koncilu, přeložil Oto Mádr a kol., Praha: Zvon, 1995.
Dokumenty MTK věnované eklesiologii a svátostem do roku 1995 a dokument PBK Jednota a rozličnost v církvi, překlad a úvodní studie C. V. POSPÍŠIL, Kostelní Vydří: Karmelitánské nakladatelství, 2011.
DOMORÁZEK František: Dějiny města Bavorova a hradu Helfenburka, Bavorov: Sbor dobrovolných hasičů, 1906.
DOUCHA František: Knihopisný slovník česko-slovenský, Praha: I. L. Kober: 1865.
DOUŠA Jaroslav: Městské rady v Plzni a na Starém Městě pražském v letech 1550–1650. Sociální složení rad v letech 1560–1590, in: SAP 32/2 (1982) 321–418.
DOUŠA Jaroslav: Udělení práva nosit biskupské odznaky plzeňským farářům v roce 1534, in: BOBKOVÁ Lenka, KAISEROVÁ Kristina (ed.): Vindemia. Sborník k 60. narozeninám Ivana Martinovského, Ústí nad Labem: Albis international, 1997, s. 75–85.
ECKERT František: Bavorovský (Bavorinus) Tomáš, in: OSN 3, Praha: J. Otto, 1890.
ELBEL Petr: Správa utrakvistické církve na Moravě mezi husitskou revolucí a reformací, in: Náboženský život a církevní poměry v zemích Koruny české ve 14.–17. století. Korunní země v dějinách českého státu 4, BOBKOVÁ Lenka, KONVIČNÁ Jana (ed.), Praha: Casablanca – FF UK, 2009, 126–144.
ERŠIL Jaroslav, PRAŽÁK Jiří: Archiv pražské metropolitní kapituly 2. Katalog listin a listů z let 1420–1561, Praha: Univerzita Karlova, 1986.
FÉDOU Michel: Luteránsko-katolická dohoda o ospravedlnění – Augsburg 1999, přel. O. Mádr, in: Teologické texty 10/5 (1999) 169–171.
FEJTOVÁ Olga, PEŠEK Jiří: Recepce díla Erasma Rotterdamského v měšťanském prostředí v Čechách na přelomu 16. a 17. století, in: Miscellanea 17 (2001–2002 [vyd. 2003]) 13–28.
FLEGL Michal: K počátkům Jednoty bratrské na Prácheňsku, in: JSH 37 (1968) 182–186.
FOLTÝN Dušan (a kol.): Encyklopedie moravských a slezských klášterů, Praha: Libri, 2005.
GROSS Hynek: Některé zprávy o literátském bratrstvu v Čes. Krumlově, jeho znovuzřízení Vilémem z Rožmberka r. 1554, in: SHK 15 (1914) 83–92.
HALAMA Ota: Otázka svatých v české reformaci. Její proměny od doby Karla IV. do doby České konfese, Brno: L. Marek, 2002.
HALAMA Ota: Spis „De Ecclesia“ Martina Lupáče z doby poděbradské, in: Theologická revue 75/3–4 (2004) 420–435.
HALAMA Ota: K Lutherově české knížce… in: LUTHER Martin: O klíčích Kristových. O církvi svaté. V překladu Jednoty bratrské ze 16. století, Halama O. (ed.), Praha: Lutherova společnost, 2005, 5–20.
HALAMA Ota: K Lutherově přeutěšené knížce… in: LUTHER Martin: O mši a kněžském pomazání. V překladu Jednoty bratrské z roku 1541, Halama O. (ed.), Praha: Lutherova společnost, 2006, 5–11.
HALAMA Ota: Lutherův spis De instituendis ministris ecclesiae v Čechách, in: LUTHER Martin: O ustanovení služebníků církve, (=Acta reformationem Bohemicam illustrantia; 8) Halama O. (ed.), Praha: Kalich, 2012, 10–36.
HALAMA Ota: Přijímání maličkých v první tištěné utrakvistické konfesi z roku 1513, in: HLAVÁČEK Petr et al.: O felix Bohemia! Studie k dějinám české reformace, Praha: FF UK – Filosofia, 2013, 151–157.
HANKOVEC Milan: Významní rodáci Strakonicka, Strakonice: Milan Hankovec, 2005.
HANZAL Josef: Církevní poměry v západních Čechách v druhé polovině 16. století, in: MZK 23 (1987) 89–102.
HAVRLANT Jaroslav: Recepce myšlenek Erasma Rotterdamského v Čechách a na Moravě a osobnost katolického kněze Tomáše Bavorovského († 1562), in: BOBKOVÁ Lenka, KONVIČNÁ Jana (ed.): Náboženský život a církevní poměry v zemích Koruny české ve 14.–17. století. Korunní země v dějinách českého státu 4, Praha: Casablanca – Filozofická fakulta UK, 2009, 517–534.
HAVRLANT Jaroslav: Prolegomena k hledání ekleziologických inspirací v životě a díle Tomáše Bavorovského († 1562), rigorózní práce, KTF UK, Praha 2010.
HAVRLANT Jaroslav: Roman Catholic Priest Tomáš Bavorovský († 1562) and the Reception of Erasmus in the Bohemian Lands, in: BRRP 8 (2011) 235–261.
HAVRLANT Jaroslav: Kliment Bosák – hledání jednoho z nejstarších českých hymnografů, in: HLAVÁČEK Petr et al.: O felix Bohemia! Studie k dějinám české reformace, Praha: FF UK – Filosofia, 2013, 173–194.
HEJNIC Josef: O knihovně Václava z Rovného, in: Sborník Národního muzea v Praze, Řada A – Historie 22/5 (1968) 229–356.
HEJNIC Josef: O osudech knihovny Václava z Rovného, in: JSH 37 (1968) 187–193.
HEJNIC Josef: Tomáš Bavorovský a Český Krumlov, in: JSH 40 (1971) 78–83.
HEJNIC Josef, Českokrumlovská latinská škola v době rožmberské, in: Rozpravy ČSAV, řada společenských věd 82, č. 2, Praha: Academia, 1972.
HEJNIC Josef: Českokrumlovský školní správce a městský písař M. Kryštof Kulička, in: JSH 41 (1972) 19–23.
HEJNIC Josef: Jan z Lopřetic, in: JSH 41 (1972) 47–49.
HEJNIC Josef: Plzeňská latinská škola v období humanismu (1450–1620), in: MZK 14 (1978) 111–135.
HEJNIC Josef, Latinská škola v Plzni a její postavení v Čechách (13.–18. století), in: Rozpravy ČSAV, řada společenských věd 89, č. 2, Praha: Academia, 1979.
HEJNIC Josef: Počátky renesančního humanismu v okruhu latinské školy v Plzni, in: MZK 19 (1983) 117–136.
HEJNIC Josef: Erasmus Rotterdamský a české země v druhém desetiletí 16. století, in: LF 109 (1986) 214–221.
HEJNIC Josef: K literárním a bibliofilským zájmům dvou posledních Rožmberků, in: Opera Historica 3 (1993) 223–231.
HEJNIC Josef, MARTÍNEK Jan: Rukověť humanistického básnictví v Čechách a na Moravě od konce 15. do začátku 17. století, I–V, Praha: Academia, 1966–1982.
HEJNIC Josef, POLÍVKA Miloslav: Plzeň v husitské revoluci. Hilaria Litoměřického „Historie města Plzně“, její edice a historický rozbor, Praha: Ústav československých a světových dějin ČSAV, 1987.
HEROLD Vilém: Hus a Wycklif. Srovnání dvou traktátů De ecclesia, in: Jan Hus na přelomu tisíciletí. Mezinárodní rozprava o českém reformátoru 15. století a o jeho recepci na prahu třetího milénia. Ústí nad Labem: Albis international, 2001, 129–154.
HEROLD Vilém: Wyclif's Ecclesiology and its Prague Context, in: BRRP 4 (2002) 15–30.
HLAVÁČEK Petr: Čeští františkáni na přelomu středověku a novověku, Praha: Academia, 2005.
HLEDÍKOVÁ Zdeňka, POLC Jaroslav V. (ed.): Pražské arcibiskupství 1344–1994, Praha: Zvon, 1994.
HLEDÍKOVÁ Zdeňka, JANÁK Jan, DOBEŠ Jan: Dějiny správy v českých zemích od počátku státu po současnost, Praha: Lidové noviny, 2005.
HLOBIL Ivo, PETRŮ Eduard: Humanismus a raná renesance na Moravě, Praha: Academia, 1992.
HOBIZAL František: K počátkům rožmberského chrámu v Bavorově, in: Vodňany a Vodňansko 2 (1970) 27–28.
HOLECZEK Heinz: Humanistische Bibelphilologie als Reformproblem bei Erasmus von Rotterdam, Thomas More und William Tyndale (Studies in the History of Christian Thought; 9), Leiden: Brill, 1975.
HOLETON David R[alph]: La communion des tout-petits enfants. Étude du mouvement eucharistique en Bohême vers la fin du Moyen‑Âge (= Bibliotheca Ephemerides liturgicae Subsidia – 50), Rome: CLV Edizioni Liturgiche 1989.
HORYNA Martin: Václav Philomathes: osudy autora a jeho díla, in: PHILOMATHES Václav: Čtyři knihy o hudbě. Musicorum libri quattůr, HORYNA Martin (ed.), Praha: KLP, 2003, xi–xliv.
HOŘEC Jaromír: Počátky české knihy, Praha: Votobia, 2003.
HRDLIČKA Josef: Literární mecenát posledních pánů z Hradce, in: Opera historica 6 (1998) 349–369.
HRDLIČKA Josef: Provoz vídeňského domu Jáchyma z Hradce, in: BŮŽEK Václav (ed.): Poslední páni z Hradce, České Bdějovice: Jihočeská univerzita, 1998, 103–126.
HRDLIČKA Josef, NOVOTNÝ Miroslav: Náboženství, církve, kostely a řeholní řády, in: BŮŽEK Václav, HRDLIČKA Josef a kol.: Dvory velmožů s erbem růže. Všední a sváteční dny posledních Rožmberků a pánů z Hradce, Praha: Mladá fronta, 1997, 208–218.
HREJSA Ferdinand: Česká konfesse, její vznik, podstata a dějiny, Praha: Česká akademie císaře Františka Josefa pro vědy, slovesnost a umění, 1912.
HREJSA Ferdinand: K českým dějinám náboženským za prvních let Ferdinanda I., II. Beneše Optáta Výklad epištol ap. Pavla z r. 1528. a Postilla z r. 1527., in: ČČH 21 (1915) 179–216.
HREJSA Ferdinand: Dějiny křesťanství v Československu V. Za krále Ferdinanda I. 1526–1564, Spisy Husovy československé evangelické fakulty bohoslovecké, řada A, sv. IX., Praha: Husova československá evangelická fakulta bohoslovecká, 1948.
HROCH Miroslav, SKÝBOVÁ Anna: Králové, kacíři, inkvizitoři, Praha: Československý spisovatel, 1987.
HRUBÝ František: Luterství a novoutrakvismus v českých zemích v 16. a 17. století, in: ČČH 45 (1939) č. 1, s. 31–44.
HRUBÝ Hynek: České postilly (Studie literárně a kulturně historická), Praha: Jubilejní fond Král. české společnosti nauk, 1901.
HRUŠKA Martin: Kniha pamětní král. krajského města Plzně od roku 775 až 1870, Julius Koráb (red.), Plzeň: Dědicové Hruškovi, 1883.
HUDAK Adalbert: Der Hofprediger Johannes Henckel und seine Beziehungen zu Erasmus von Rotterdam, in: Kirche im Osten 2 (1959) 106–113.
HUSOVÁ Marcella: Bavorovský (též Bavorovinus, Bavorinus), Tomáš, in: Biografický slovník českých zemí 3, Bas–Bend, Praha: Libri, 2005, 294–295.
JAKŠÍ Marie: Město Bavorov a jeho privilegia, Bavorov: Místní rada osvětová, 1947
JAKUBEC Jan: Dějiny literatury české. Od nejstarších dob až do probuzení politického, Praha: Jan Laichter, 1911.
JAKUBEC Jan: F. Vl. Heka „Veliký pátek“, in: Sborník filologický 7 (1922) 89–99.
JANÁČEK Josef: České dějiny. Doba předbělohorská 1526–1547, Kniha 1. Díl 1–2, Praha: Academia, 1968–1984
JÁNSKÝ Jiří: Páni ze Švamberka. Pětisetletá sága rodu s erbem labutě, Domažlice: Nakladatelství Českého lesa, 2006.
JENKINS Allan K. – PRESTON Patrick, Biblical Scholarship and the Church. A Sixteenth-Century Crisis of Authority, Aldershot – Burlington: Ashgate, 2007.
JENŠOVSKÁ Věra: Středověká knihovna faráře Václava z Miličína v Bavorově, in: ČSPSČ 58 (1950) 179–183.
JIREČEK Josef (ed.): Anthologie z literatury české doby střední, čítanka pro vyšší gymnasia, Praha: Fridrich Tempský, 1858.
JIREČEK Josef: Z literárního listu p. min. sekretáře J. Jirečka, in: ČKD 5 (1864), 159–160.
JIREČEK Josef: Kněz Tomáš Bavorovský a jeho věk, in: ČKD 5 (1864) 401–412, 492–505.
JIREČEK Josef: Rukověť k dějinám literatury české do konce XVIII. věku. ve spůsobě slovníka životopisného a knihoslovného, svazek I.–II., Praha: B. Tempský, 1875–1876.
JIREČEK Josef (ed.): Anthologie z literatury české, čítanka pro vyšší gymnasia, díl 2. Doba střední, Praha: F. Tempský,41881.
JOHANIDES Josef: Knihovna Františka Vladislava Heka, in. Strahovská knihovna 3 (1968) 249–254.
JOHANIDES Josef: František Vladislav Hek. Příspěvek k jeho životu a dílu 1, in: Strahovská knihovna 9 (1974) 153–208.
JOHANIDES Josef: František Vladislav Hek, Praha: Melantrich 1976.
JUNGMANN Josef: [Předmluva k 1. svazku Časopisu pro katolické duchovenstvo], in: ČKD 1 (1828) 5–12.
JUNGMANN Josef: Historie literatury české aneb soustavný přehled spisů českých s krátkou historií národu, osvícení a jazyka, Praha: F. Řivnáč, 21849.
JUST Jiří: Biblický humanismus Jana Blahoslava, Praha 2007 (disertační práce, Evangelická teologická fakulta UK Praha).
KÁBRT Jiří: Česká bibliografie v době temna. Od r. 1620 až do sedmdesátých let osmnáctého století, Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1964.
KADLEC Jaroslav, Přehled českých církevních dějin 1–2, Praha: Zvon, 21991.
KALOUS Antonín: Jednání o unii katolíků a utrakvistů ve dvacátých letech 16. století, in: NOVOTNÝ Robert, ŠÁMAL Petr (a kol.): Zrození mýtu: dva životy husitské epochy. K poctě Petra Čorneje, Praha – Litomyšl: Paseka, 2011, 183–190.
KAMENÍČEK František: Zemské sněmy a sjezdy moravské. Jejich složení, obor působnosti a význam od nastoupení na trůn krále Ferdinanda I. až po vydání obnoveného zřízení zemského (1526–1628), III, Brno: Zemský výbor markrabství moravského, 1905.
Katechismus katolické církve, přel. Josef Koláček, Praha: Zvon, 1995.
KAVKA František: Zlatý věk růží. Kus české historie 16. století, Praha:Mladá fronta, 21993.
KAVKA František – SKÝBOVÁ Anna: Husitský epilog na koncilu tridentském a původní koncepce habsburské rekatolizace Čech (Počátky obnoveného pražského arcibiskupství 1561–1580), Praha: Univerzita Karlova, 1969.
KEHL Medard: Die Kirche. Eine katholische Ekklesiologie, Würzburg: Echter, 42001.
KEJŘ Jiří: Husitské učení o pokání a zpovědi, in: Z počátků české reformace, Brno: L. Marek, 2006, 49–84.
KLEINSCHNITZOVÁ Flora: Erasma Roterodámského „Uxor mempsigamos“ v českém překladě, in: Bratislava. Časopis Učené společnosti Šafaříkovy 5 (1931) 553–564.
KOBLASA Pavel: Klášteříček v Jindřichově Hradci, pamětihodnost se slavnou minulostí, in: Výběr 43/3 (2006) 217–221.
KOLÁR Jaroslav: Erasmovská recepce v české literatuře předbělohorské doby, in: Miscellanea 4 (1984) 232–287.
KOLÁR Jaroslav: Frantova práva a jiné kratochvíle, Praha: Československý spisovatel, 1977.
KOLÁR Jaroslav: Překlad Řehoře Hrubého z Erasmových Adagií, in: LF 111 (1988) 103–109.
KOTĚŠOVEC František: Osobní fond Marie Jakší 1900–1965, Inventář, Prachatice – Strakonice 1999–2005.
KOUŘIL Miloš: Vztah olomouckých biskupů k Erasmovi Rotterdamskému, in: Studia Comeniana et historica 18 (1988) č. 35, příloha, s. 120–126.
KRÁLÍK Oldřich: Humanismus a počátky českého mluvnictví, in: Pocta Fr. Trávníčkovi a F. Wollmanovi, GRUND Antonín, KELLNER Adolf, KURZ Josef (ed.), Brno: Slovanský seminář Masarykovy university, 1948, 253–275.
KREJČÍK Adolf L.: O farní knihovně bavorovské ve XIV. století, in: Zlatá stezka. Vlastivědný Sborník kraje Husova a Chelčického 8 (1934–1935) 115–116.
KROFTA Kamil: Boj o konsistoř pod obojí v letech 1562–1575 a jeho historický základ. II. Snahy o církevní osamostatnění strany pod obojí za vlivu luterství. Obrat po r. 1547. Obnova konsistoře r. 1562, in: ČČH 17 (1911) 178–199, 283–303.
KRYŠTŮFEK František Xaver: Protestantství v Čechách až do bitvy bělohorské (1517–1620), Praha: Dědictví sv. Prokopa, 1906.
KUBALÍK Josef: Theologia fundamentalis. 2. sv. O církvi. Praha: Karolinum, 61991.
KUBALÍK Josef: Zápas o pojetí církve. Praha: Zvon, 1992.
KUBÍKOVÁ Anna: Protestanté v Českém Krumlově, in: Zlatý věk Českokrumlovska 1550–1620, Český Krumlov: SOkA Český Krumlov, 2002, 22–42.
KUBÍKOVÁ Anna: Rožmberské kroniky krátký a summovní výtah od Václava Březana, České Budějovice: Veduta, 2005.
KUBÍKOVÁ Anna: Českokrumlovský měšťan Václav z Rovného, in: Výběr 43/3 (2006) 194–199.
KUBIŠTA Albert: Konfesijní polemika – málo využívaný pramen k dějinám konfesionalizace, in: BŮŽEK Václav, KRÁL Pavel (ed.): Společnost v zemích habsburské monarchie a její obraz v pramenech (1526–1740), České Budějovice: Jihočeská univerzita, 2006, 389–408.
KÜNG Hans: Co je církev?, Brno: Cesta, 2000.
KŮRKA Pavel B.: Kostelníci, úředníci, měšťané. Samospráva farnosti v utrakvismu, Praha: Historický ústav, 2010.
KŮRKA Pavel: Od tolerance k netoleranci. Proměny katolického postojek přijímání pod obojí od Tridentina k Bílé hoře, in: HLAVÁČEK Petr et al.: O felix Bohemia! Studie k dějinám české reformace, Praha: FF UK – Filosofia, 2013, 261–275.
KUTNAR František, MAREK Jaroslav: Přehledné dějiny českého a slovenského dějepisectví. Od počátků národní kultury až do sklonku třicátých let 20. století, Praha: Nakladatelství Lidové noviny, 21997.
KYAS Vladimír: Česká bible v dějinách národního písemnictví, Praha – Řím: Vyšehrad – Křesťanská akademie, 1997.
LAMPING Antonie Jan: Ulrichus Velenus (Oldřich Velenský) and his Treatise against the Papacy, Leiden: E. J. Brill, 1975.
LANG Albert: Církev – sloup a opora pravdy, Fundamentální teologie [2. část], přeložili a doplnili Damián Němec a Odilo Štampach, Praha: Velehrad, 1993.
LEDVINKA Václav: Adam II. z Hradce a poslední páni z Hradce v ekonomice, kultuře a politice 16. století, in: BŮŽEK Václav (ed.): Poslední páni z Hradce, České Bdějovice: Jihočeská univerzita, 1998, 7–32.
LEDVINKA Václav: Na okraj rodových vztahů mezi posledními Rožmberky a pány z Hradce, in: MIKULEC Jiří, POLÍVKA Miloslav (ed.): Per saecula ad tempora nostra. Sborník prací k šedesátým narozeninám prof. Jaroslava Pánka, Praha: Historický ústav AV ČR, 2007, 377–387.
LUBAC Henri de: Katolicismus. Společenská hlediska dogmatu, Kostelní Vydří: Karmelitánské nakladatelství, 1995.
LUBAC Henri de: Meditace o Církvi, Kostelní Vydří: Karmelitánské nakladatelství, 2010.
MACEK Josef, Víra a zbožnost jagellonského věku, Praha: Argo, 2001.
MACHÁČEK Fridolín: Dvě studie k dějinám Plzně a Plzeňska, Plzeň: Městské historické museum, 1931.
MACHÁČKOVÁ Veronika: Církevní správa v době jagellonské (na základě administrátorských akt), in: Folia Historica Bohemica 9 (1985) 235–290.
MAREK Jindřich: Jakoubek ze Stříbra a počátky utrakvistického kazatelství v českých zemích. Studie o Jakoubkově postile z let 1413–1414, Praha: Národní knihovna ČR, 2011.
MAREŠ František: Novokřtěnci, in: ČČH 13 (1907) 24–36.
MAŘÍK Antonín: Administrátoři a svatovítská kapitula v době poděbradské. Úřad administrátorů pod jednou a jeho představitelé, in: SAP 51/2 (2001) 313–358.
MAŘÍK Antonín: Svatovítská kapitula za vlády Jiřího z Poděbrad, in: Documenta Pragensia 20 (2002) 25–53.
MAŘÍKOVÁ Vlasta: Hospodářské zázemí českokrumlovského kostela sv. Víta v předbělohorské době, in: Opera Historica 3 (1993) 319–328.
MAŠEK Petr: Význam Bartoloměje Netolického pro český knihtisk 16. století (Příspěvky ke knihopisu; 4), Praha: SNTL, 1987.
MAŠKOVÁ Věra: Církevní instituce v Českém Krumlově v první polovině 15. století, in: Českokrumlovsko 1400–1460, Český Krumlov: SOkA Český Krumlov, 1997, 54–69.
MAŠKOVÁ Věra: Farní kostel sv. Víta v Českém Krumlově v polovině 14. století, in: Českokrumlovsko v době prvních Lucemburků 1310–1380, Český Krumlov: SOkA Český Krumlov, 1996, 56–61.
MENČÍK Ferdinand: Studenti z Čech a Moravy ve Witemberku od r. 1502 až do r. 1602, in: ČČM 71 (1897) 250–268.
MERHOUT Cyril: Před malostranským soudem, in: Národní politika 62/134 (16.5. 1944) 2.
MEZNÍK Jaroslav: Tolerance na Moravě v 16. století, in: Problém tolerance v dějinách a perspektivě, MACHOVEC Milan (ed.), Praha: Academia, 1995, 76–85.
MÍCHALOVÁ Kristýna: Anna Hradecká z Rožmberka, in: Vlastivědný sborník Dačicka, Jindřichohradecka a Třeboňska 19 (2007) 1–21.
MIKULEC Jiří a kol.: Církev a společnost raného novověku v Čechách a na Moravě, Praha: Historický ústav, 2013.
MILLAUER Maximilian Xav[er]: Životopisové v přítomném století zemřelých spolůudů theologické fakulty na univerzitě Pražské, in: ČKD 12 (1839) 798–800.
MOHELNÍK Benedikt: Eklesiologie Silvestra M. Braita OP, in: Česká katolická eklesiologie druhé poloviny 20. století, NOVOTNÝ Vojtěch (ed.), Praha: Univerzita Karlova v Praze – Karolinum, 2007, 73–83.
MOLNÁR Amedeo: Neznámý spis Prokopa z Jindřichova Hradce, in: Husitský Tábor 6–7 (1983–1984) 423–448.
MOLNÁR Amedeo: Na rozhraní věků, Praha: Vyšehrad, 1985.
MOLNÁR Amedeo: Erasmus a husitství, in: Miscellanea 4/2 (1987), 207–232.
MOSKAL Krzysztof: „Abylud byl jeden…“. Eklezjologia Jana Husa w traktacie De ecclesia. Lublin, Towarysztwo Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego 2003.
MUK Jan: Tomáš Rešl z Jindřichova Hradce a Jan Stráněnský z Počátek, spisovatelé staročeští, in: ČSPSČ 36 (1928) 82–86, 123–133.
MÜLLER Josef Theodor: Dějiny Jednoty bratrské. I, přeložil F. M. Bartoš, Praha: Jednota bratrská, 1923.
NOVÁK Jan V[áclav]: Postilla česká kn. Tomáše Bavorovského. Příspěvek ke kulturním dějinám XVI. věku, in: Sborník historický 3 (1885) 138–144, 236–241.
NOVÁKOVÁ Stanislava: Několik otazníků kolem odchodu minoritů z Jindřichova Hradce do Jihlavy, in: Jindřichohradecký vlastivědný sborník 13, 2001, 46–49.
NOVOTNÝ Miroslav: Páni z Hradce a jindřichohradecké konventy, in: JAN Libor, OBŠUSTA Petr: Ve stopách sv. Benedikta. Sborník příspěvků z konference Středověké kláštery v zemích Koruny české konané ve dnech 24.–25. května 2001 v Třebíči, Brno: Matice moravská, 2002, 159–171.
NOVOTNÝ Vojtěch: Česká katolická eklesiologie na počátku druhé poloviny 20. století, in: Česká katolická eklesiologie druhé poloviny 20. století, NOVOTNÝ Vojtěch (ed.), Praha: Univerzita Karlova v Praze – Karolinum, 2007, 9–46.
NYIKOS Lajos: Erasmus und der böhmisch-ungarische Königshof, in: Zwingliana 7 (1937) 346–374.
OLEJNÍK Jan: Bavorov – kapitoly z minulosti a současnosti města, Bavorov – Písek: Město Bavorov v Prácheňském nakladatelství, 2006.
PAJER Jiří: Studie o novokřtěncích, Strážnice: Etnos, 2006.
PÁNEK Jaroslav: Poslední Rožmberkové a Morava, in: Z kralické tvrze 15 (1988) 7–25.
PÁNEK Jaroslav: Rožmberští sirotci na jindřichohradeckém a českokrumlovském zámku (K otázce výchovy české renesanční aristokracie), in: Jindřichohradecký vlastivědný sborník 1 (1989) 1–20.
PÁNEK Jaroslav: Moravští novokřtěnci. (Společenské a politické postavení předbělohorských heretiků, sociálních reformátorů a pacifistů), in: ČČH 92 (1994) 242–256.
PÁNEK Jaroslav: Poslední Rožmberk. Životní příběh Petra Voka, Praha: Brána, 1996.
PÁNEK Jaroslav: The Religious Tolerance in the Bohemian Lands in the Early Modern Time, in: Přednášky z XXXIX. běhu LŠSS [Letní školy slovanských studií]. Praha: Univerzita Karlova, 1997, 266–280.
PÁNEK Jaroslav: Vilém z Rožmberka. Politik smíru, Praha: Brána, 1998 (2. rozšířené vydání vyšlo v Praze: Academia, 2011).
PELIKÁN Jan, GRIM Josef, TRUHLÁŘ Antonín (ed.): Výbor z literatury české, učebná kniha škol středních, díl 2. Doba střední, Praha: Bursík a Kohout, 1893.
PEŠEK Jiří: Výuka a humanismus na pražské univerzitě doby předbělohorské, in: Dějiny Univerzity Karlovy, I, 1347/48–1622, SVATOŠ Michal (ed.), Praha: Karolinum, 1995, 227–239.
PEŠINA Z ČECHORODU Tomáš Jan: Phosphorus septicornis, stella alias matutina. Hoc est: sanctae metropolitanae divi Viti ecclesiae Pragensis majestas et gloria, Pragae: Typis Joannis Arnolti de Dobroslavina, 1673.
PETRÁŇ Josef: Stavovské království a jeho kultura v Čechách (1471–1526), in: Pozdně gotické umění v Čechách (1471–1526), Praha: Odeon, 21985.
PLETZER Karel: Českobudějovický písař Jan Petřík z Benešova (příspěvek k dějinám české literatury XVI. století), in: JSH 28 (1959) 17–24, 40–47.
PLETZER Karel: Tomáš Babler a Kryštof Hecyrus – dva českobudějovičtí literáti z 16. století, in: JSH 37 (1968) 1–9.
PLETZER Karel: Předbělohorský slovníkář a překladatel Tomáš Rešel Hradecký, in: JSH 57 (1988) 1–10.
PLETZER Karel: Českobudějovičtí vysokoškoláci v letech 1453–1526, in: Výběr 31/4 (1994) 235–243.
PODLAHA Antonín: Posvátná místa Království českého, Díl II.: Vikariáty: Berounský, Bystřický a Plzeňský, Praha: Dědictví Svatojanské, 1908.
PODLAHA Antonín: Series praepositorum, dekanorum, archidiaconorum aliorumque praelatorum et canonicorum s. metropolitanae ecclesiae Pragensis a Primordiis usque ad presentia tempora, Pragae: Metropolitani capituli Pragensis, 1912.
PODLAHA Antonín, TUMPACH Josef: Český slovník bohovědný, díl 2., Praha: Václav Kotrba, 1916.
PODLAHA Antonín: Catalogus Codicum Manu Scriptorum, qui in Archivio Capituli Metropolitani Pragensis Asservantur, Praha: Sumptibus s. f. metropolitani capituli Pragensis, 1923.
POKORNÝ Pavel R.: Knihovna Eliáše Čecha, in: Bibliotheca Strahoviensis 2 (1996) 131–135.
POLC Jaroslav V.: Posvátná liturgie, Řím: Křesťanská akademie, 1981.
POSPÍŠIL Ctirad Václav: Křesťanství a ostatní náboženství, in: Teologické texty 10/4 (1999) 133–135.
POSPÍŠIL Ctirad Václav: Hermeneutika mystéria. Struktury myšlení v dogmatické teologii, Praha – Kostelní Vydří: Krystal OP – Karmelitánské nakladatelství, 2005.
POSPÍŠIL Ctirad Václav: Ježíš z Nazareta, Pán a Spasitel, Praha – Kostelní Vydří: Krystal OP – Karmelitánské nakladatelství, 32006.
PRAŽÁK Emil: Řehoř Hrubý z Jelení. Studie s ukázkami z díla, Praha: Svobodné slovo, 1964.
PRAŽÁK Emil: Tomáš Bavorovský, in: Lexikon české literatury. Osobnosti, díla, instituce 1. A–G, Praha: Academia, 1985.
PRÜGL Thomas: Dissidence and Renewal: Developments in late medieval ecclesiology, Bulletin du centre d’études médiévales d’Auxerre (BUCEMA), Hors-série n°7, 2013, Les nouveaux horizons de l'ecclésiologie : du discours clérical à la science du social, (6.5.2013) [2013-05-23]. <http://cem.revues.org/12782>.
RAK Jiří: Vývoj utrakvistické správní organizace v době předbělohorské, in: SAP 31/1 (1981) 179–206.
RANGOGNINI Enzo: Pražské latinské a italské tisky vydané z iniciativy a nákladem papežského nuncia Cesare Speciana, in: Knihy a dějiny 4 (1997) č. 1, s. 1–20.
RATZINGER Joseph: Církev jako společenství, Praha: Zvon, 1995.
RATZINGER Joseph: Eschatologie – smrt a věčný život, Brno: Barrister & Principal, 1996.
REJCHRTOVÁ Noemi: Dětská otázka v husitství, in: ČČH 28/1 (1980) 53–77.
REJCHRTOVÁ Noemi: Sondy do postilní literatury pokompaktátního (či předbělohorského) utrakvismu, in: FHB 15 (1991) 59–71.
REJCHRTOVÁ Noemi: Příspěvek k diskusi o „koexistenci či toleranci“ náboženských vyznání v 15.–16. století, in: FHB 15 (1991) 443–450.
REMER Gary: Humanism and the Rhetoric of Toleration, Pennsylvania: Penn State University Press, 2008.
REUSCH Franz Heinrich: Der Index der verbotenen Bücher. Ein Beitrag zur Kirchen- und Literaturgeschichte, I, Bonn: Cohen & Sohn, 1883.
ROTHKEGEL Martin: Mährische Sakramentierer des zweiten Viertels des 16. Jahrhunderts: Matěj Poustevník, Beneš Optát, Johann Zeising (Jan Čížek), Jan Dubčanský ze Zdenína und die Habrovaner (Lulčer) Brüder (Bibliotheca bibliographica Aureliana; 208; Bibliotheca dissidentium; 24), Baden-Baden – Bouxwiller: Koerner, 2005, 41–100.
RUMMEL Erika (ed.): Biblical Humanism and Scholasticism in the Age of Erasmus, (=Brill's Companions to the Christian Tradition, Vol. 9.) Leiden ¬ Boston: Brill. 2008.
ŘÍČAN Rudolf: Dějiny Jednoty bratrské, Praha: Kalich, 1957.
ŘÍČAN Rudolf: Die tschechische Reformation und Erasmus, in: Communio viatorum 16 (1973) 185–206.
SANETRNÍK David: Reformní theolog Erasmus Rotterdamský a jeho polemika s Lutherem, in: ERASMUS ROTTERDAMSKÝ: O svobodné vůli, Sanetrník D. (ed.), překlad Karla Korteová, Praha: OIKOYMENH, 2006, 7–103.
SEDLÁČEK August: Hrady, zámky a tvrze království Českého I–XV, Praha: Argo, 21993–1998.
SEDLÁČEK August: z Klenového a z Janovic, in: OSN XIV, Praha: J. Otto, 1899, 359.
SEDLÁČEK August: ze Švamberka, in: OSN XXIV, Praha: J. Otto, 1906, 851.
SCHATZ Klaus: In Auseinander setzung mit Hussitismus und Luthertum – Petrus Canisius und der Laienkelch, in: Bohemia Jesuitica 1556–2006. Tomus 1. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Karolinum 2010, 207–213.
SCHÜTTE Heinz: Ekumenický katechismus, I. díl Víra všech křesťanů, II. díl Církev všech křesťanů, Praha: Vyšehrad, 1999–2003.
SKALICKÝ Karel: Církev Kristova a církev Antikristova v teologii Matěje z Janova, in: Mistr Matěj z Janova ve své a v naší době. Sborník z vědeckého sympozia, konaného na Teologické fakultě Jihočeské univerzity 29.–30. listopadu 2000, Brno: L. Marek 2002, 47–69.
SKOBLÍK Jiří: Česká eklesiologie padesátých let v teorii a praxi (Reminiscence, nikoliv reflexe), in: Česká katolická eklesiologie druhé poloviny 20. století, NOVOTNÝ Vojtěch (ed.), Praha: Univerzita Karlova v Praze – Karolinum, 2007, 47–72.
SKÝBOVÁ Anna: Knihovna arcibiskupa Antonína Brusa z Mohelnice, in: POLIŠENSKÝ Josef, ŠMAHEL František (ed.): Knihtisk a kniha v českých zemích od husitství do Bílé hory. Sborník prací k 500. výročí českého knihtisku, Praha: Academia, 1970, 239–256.
SKÝBOVÁ Anna: K politickým otázkám dvojvěří v českém království doby předbělohorské, in: Husitský Tábor 4 (1981) 145–157.
SKÝBOVÁ Anna: Obnovení pražského arcibiskupství, Antonín Brus z Mohelnice a koncil tridentský, in: HLEDÍKOVÁ Zdeňka, POLC Jaroslav V. (ed.): Pražské arcibiskupství 1344–1994, Praha: Zvon, 1994, 114–128.
SMETANA Josef: Nový svátek Plzeňský, ČKD 23 (1846) 553–566.
SOUKUP Pavel: Reformní kazatelství a Jakoubek ze Stříbra, Praha: Filosofia, 2011.
STAEHELIN Ernst: Die Verkündigung des Reiches Gottes in der Kirche Jesu Christi. Zeugnisse aus allen Jahrhunderten und allen Konfessionen, 4. Band: Von Beginn des 16. bis zur Mitte des 17. Jahrhunderts, Basel: Friedrich Reinhardt, [1957].
STARÝ Václav: Matiáš Cervus v Prachaticích, in: Výběr 8 (1971) 26–28.
STEJSKAL Aleš: Divadelní představení v Českém Krumlově v roce 1556 (Příspěvek ke kulturním dějinám rezidenčního města), in: Výběr 33/4 (1996) 254–267.
STRAKA Cyril: „Nový svátek“ v Plzni 1611, ČČM 85 (1911) 172–173.
STRNAD Josef: Snahy o zřízení kolleje jesuitské v Plzni, in: Sborník historický (1885) 333–338.
SVATOŠ Michal: Kališnická univerzita (1419–1556), in: Dějiny Univerzity Karlovy, I, 1347/48–1622, SVATOŠ Michal (ed.), Praha: Karolinum, 1995, 205–217.
SVATOŠ Michal: Pokusy o reformu a zánik karolinské akademie, in: Dějiny Univerzity Karlovy, I, 1347/48–1622, SVATOŠ Michal (ed.), Praha: Karolinum, 1995, 269–289.
SVATOŠ Michal, SVATOŠ Martin: Živá tvář Erasma Rotterdamského, Praha: Vyšehrad, 1985.
SVOBODA Ludvík: Encyklopedie antiky, Praha: Academia, 1973.
ŠANDERA Petr: Husův výklad Mt 16,16–19, in: Mistr Jan Hus v proměnách času a jeho poselství víry dnešku, Praha: Církev československá husitská, 2012, 25–37.
ŠEMBERA Alois Vojtěch: Páni z Boskovic a potomní držitelé hradu boskovického na Moravě, Vídeň: A. V. Šembera, 21870.
ŠIMÁK Jaroslav Vítězslav: Studenti z Čech, Moravy a Slezska na německých universitách v XV.–XVIII. st., in: ČČM 79–80 (1905–1906) 290–297, 419–424; 118–123, 300–305, 510–539.
ŠMAHEL František: Husitská revoluce 4, Praha: Karolinum, 21996.
ŠPÉT Jiří: Sto padesát let od druhého vydání Jungmannovy Historie literatury české, in: Národní knihovna. Knihovnická revue 10/5 (1999) 228–232.
ŠŤOVÍČEK Ivan (a kol.): Zásady vydávání novověkých historických pramenů z období od počátku 16. století do současnosti. Příprava vědeckých edic dokumentů ze 16.–20. století pro potřeby historiografie, Praha: Archivní správa Ministerstva vnitra ČR, 2002.
ŠUSTA Josef: Macchiavelli a Boccacio na koncilu tridentském, in: ČČH 6 (1900) 42–47.
ŠUSTA Josef: P. S. Allen, The Age of Erasmus. Oxford. Clarendon Press. 1914. Str. 313. [recenze/referát], in: ČČH 22 (1916) 188–192.
TEPLÝ František: Dějiny města Jindřichova Hradce I/2. Část všeobecná – Dějiny města za vlády pánů z Hradce linie Telecké (1453–1604), Jindřichův Hradec: obec Hradecká, 1927.
TEPLÝ František: Dějiny města Jindřichova Hradce II/2. Část kulturní – Hradeckých duchovní stránka, Jindřichův Hradec: obec Hradecká, 1932.
TISCHER František: Příspěvek k dějinám censury za arcibiskupa Antonína Brusa, in: LF 32 (1905) 258–271, 376–379.
TOBOLKA Zdeněk Václav, HORÁK František, WIŽĎÁLKOVÁ Bedřiška: Knihopis českých a slovenských tisků od doby nejstarší až do konce XVIII. století, Díl II/1–9., Tisky z let 1501–1800, Praha: Komise pro knihopisný soupis československých tisků až do konce XVIII. století, 1936–1967; Dodatky. Díl II/1–7., písmeno A–Ř, Praha: Národní knihovna, 1994–2008. Knihopis Digital Database: http://db.knihopis.org/
TOMEK Václav Vladivoj: Dějepis města Prahy, Díl XI–XII, Praha: František Řivnáč, 1897–1901.
TRUHLÁŘ Antonín: Rukověť k písemnictví humanistickému, zvláště básnickému v Čechách a na Moravě ve století XVI., I. svazek, Praha: Česká akademie císaře Františka Josefa pro vědy, slovesnost a umění, 1908.
TRUHLÁŘ Antonín, REZEK Antonín, ZÍBRT Čeněk: Dodatky a opravy k biografiím starších spisovatelů českých a k starší české bibliografii, in: ČČM 87 (1913) 158–190, 296–304, 384–390, 459–465.
TRUHLÁŘ Josef: O životě a spisech známých i domnělých bosáka Jana Vodňanského, in: ČČM 58 (1884) 524–547.
TURNWALD Erik: Das Luthertum in Böhmen, in: Martin Luther und die Reformation in Ostdeutschland und Südosteuropa, HUTTER Ulrich (ed.), Sigmaringen: Jan Thorbecke, 1991, 107–117.
UHLÍŘ Zdeněk: Eklesiologie v českém sporu o Urbana VI., in: Teologická reflexe 8/1 (2002) 17–40.
VÁLKA Josef: Husitství na Moravě. Náboženská snášenlivost. Jan Amos Komenský, Brno: Matice moravská, 2005.
VESELÁ Lenka: Knihy na dvoře Rožmberků, Praha: Knihovna Akademie věd ČR – Scriptorium, 2005.
VINTR Josef: Erasmus Rotterdamský a český humanismus, in: Dějiny a současnost 10/1 (1968) 4–7.
VIVIANO Benedict T.: Království Boží v dějinách, Praha: Vyšehrad, 2008.
VLČEK Jaroslav: Dějiny české literatury. 1. dílu část 1., Od nejstarších dob až po „věk zlatý“, Praha: Jednota českých filologův, 1893–1897.
VLČEK Pavel, SOMMER Petr, FOLTÝN Dušan: Encyklopedie českých klášterů, Praha: Libri, 1997.
VOGEL Jiří, Husovy eklesiologické úvahy ve světle biblického personalismu. Interpretace Husovy nauky o církvi v díle Zdeňka Trtíka, in: Mistr Jan Hus v proměnách času a jeho poselství víry dnešku, Praha: Církev československá husitská, 2012, 51–62.
VOIT Petr (ed.): Moravské prameny z let 1567–1568 k dějinám bibliografie, cenzury, knihtisku a literární historie (Příspěvky ke knihopisu; 5), Praha: Státní knihovna ČSR – SNTL, 1987.
VOIT Petr: Encyklopedie knihy. Starší knihtisk a příbuzné obory mezi polovinou 15. a počátkem 19. století, Praha: Libri ve spolupráci s Královskou kanonií premonstrátů na Strahově, 2006.
VOIT Petr: K dějinám cenzury v předbělohorské době (Některé problémy období 1547–1567), in: FHB 11 (1987) 305–320.
VOIT Petr: Moravský knihtisk první poloviny 16. století a jeho vztahy k českým tiskárnám, in: Knihtisk v Brně a na Moravě, KUBÍČEK Jaromír ed., Brno: Muzejní a vlastivědná společnost, 1987, 103–115.
VOIT Petr: O vztahu moravské cenzury z let 1567 a 1568 k domácím literárním tendencím, in: Vlastivědný věstník moravský 2 (1987) 209¬–219.
VOJTÍŠEK Zdeněk: Koncepce milenialismu. in: BIERNOT David (a kol.): Konec tohoto světa. Milenialismus a jeho místo v judaismu, křesťanství a islámu, Praha: Dingir, 2012, 7–37.
DE VOOGHT Paul: Un épisode peu connu de la vie ďÉrasme: sa rencontre avec les hussites bohêmes en 1519–1521, in: Irénikon 47 (1974) č. 1, s. 27–47.
VOREL Petr: Velké dějiny zemí Koruny české, sv. 7. 1526–1618, Praha – Litomyšl: Paseka, 2005.
WEDEL Christine Christ-von: Erasmus von Rotterdam. Anwalt eines neuzeitlichen Christentums, Münster: Lit, 2003.
WINKELBAUER Thomas: Überkonfessionelles Christentum in der 2. Hälfte des 16. Jahrhunderts in Mähren und seinen Nachbarländern, in: Dějiny Moravy a Matice Moravská. Problémy a perspektivy. Sborník příspěvků z vědecké konference konané ve dnech 24.–25. listopadu 1999 v Brně, Brno: Matice moravská, 2000, 131–146.
WINTER Zikmund: Život církevní v Čechách. Kulturně-historický obraz z XV. a XVI. století, sv. 1–2, Praha: Česká akademie císaře Františka Josefa pro vědy, slovesnost a umění, 1895–1896.
WINTER Zikmund: O životě na vysokých školách pražských knihy dvoje. Kulturní obraz XV. a XVI. století, Praha: Matice česká – Jubilejní fond Král. české společnosti náuk, 1899.
WIŽĎÁLKOVÁ Bedřiška: Konkordance Koniášových Klíčů, Indexu, Jungmanna a Knihopisu (Příspěvky ke Knihopisu; 6–10), Praha: Státní knihovna ČSR – SNTL, 1987–1988.
ZELA Stanislav: Náboženské poměry v Olomouci za biskupa Marka Kuena (1553–1565), Olomouc: nákladem vlastním, 1931.
ZELENÝ Václav: Život Josefa Jungmanna, Praha: Matice česká, 1874.
ZÍBRT Čeněk: Tomáš Rešel Hradecký, in: Sborník historický (1886) 234–240, 293–301, 337–342.
ZÍBRT Čeněk: Markolt a Nevím v literatuře staročeské, Praha: Čes. akademie, 1909.
ZILYNSKÁ Blanka: Utrakvistická církevní správa a možnost jejího studia, in: Církevní správa a její písemnosti na přelomu středověku a novověku, Praha: Karolinum, 2003 (Acta Universitatis Carolinae. Philosophica et Historica 13/2, 1999), 39–53.
ŽŮREK Jiří: Prolegomena k četbě Vladimíra Boublíka a analýza stěžejních témat jeho myšlenkového odkazu, Praha: Krystal OP, 2008.
ŽYTEK Jakub: Latinsko-český slovník Tomáše Rešla z r. 1560 v kontextu české lexikografie 2. pol. 16. století, diplomová práce, Praha: Ústav českého jazyka a teorie komunikace FF UK, 2005.
Předběžná náplň práce
Tomáš Bavorovský byl významný katolický kazatel, který působil postupně jako farář v Jindřichově Hradci, Plzni, Českém Krumlově, stal se děkanem svatovítské kapituly v Praze a zemřel opět jako plzeňský farář a arcijáhen. Napsal několik homiletických děl, nejznámější je Postila česká (1557), a také jeden teologický traktát, kterým hájil kult svatých. Disertační práce je rozdělena do pěti kapitol. První uvádí čtenáře do obtížné nábožensko-politické situace v západních a jižních Čechách v první polovině 16. století. Druhá popisuje život kazatele Tomáše Bavorovského, třetí se věnuje jeho dílu a pramenům, ze kterých čerpal. Čtvrtá kapitola se zabývá pastorálním pojetím Božího království, snaží se vysvětlit, jak kazatel vnímal vztah mezi Božím královstvím a církví, popisuje prostředky k dosažení Božího království (Boží milost, svátosti, víra a skutky), ale jsou zde zařazeny i podkapitoly: Království chudých, Království ďáblovo nebo Království tohoto světa. Pátá kapitola srovnává Tomášovo pojetí církve s dalšími katolickými autory (Jindřich Scribonius, bosák Jan Chyšský) a pokouší se ho zařadit do křesťanského proudu, který se inspiroval v biblickém humanismu a sympatizoval s jeho představiteli (např. Erasmus Rotterdamský). Tomáš Bavorovský lze považovat za typického představitele české katolické církve doby těsně před ukončením Tridentského koncilu a příchodem jezuitů. Odmítal protestanty, ale byl velmi tolerantní k utrakvistům.
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
Tomáš Bavorovský was a famous catholic preacher. He was a parish priest in to Czech towns of Jindřichův Hradec, Plzeň (Pilsen) and Český Krumlov. Later he became the dean of St Vitus’s chapter in Prague. He died as a priest and archdeacon in Plzeň. He is the author of several homiletic works. The most famous is Bohemian postil (1557) as well as his theological tractate, which protected the cult of saints. The thesis contains five chapters. The first challenges a reader into difficult religious-political situation in the south and eastern parts of Bohemia in the first half of the sixteenth century. The preacher’s life is described in the second, his works and sources in the third chapter. Pastoral interpretation of the Kingdom of God is the main theme of the forth chapter. I try to explain how the preacher perceived the relation between the God’s Kingdom and the Church. The means of attainment of the Kingdom of God (the grace of God, sacraments, belief and acts) are described here. It includes also the following subchapters: the Kingdom of Poor People, the Kingdom of the Devil and the Kingdom of the World. His conception of the church is compared with some other catholic authors (Jindřich Scribonius, barefooted monk Jan Chyšský) in the fifth chapter of my thesis. I try to rank Tomáš Bavorovský into the Christian stream, which found its inspiration in biblical humanism and sympathized with its representatives (Erasmus of Rotterdam). Bavorovský is a typical representative of the Czech Catholic Church from the period shortly before the end of Trident council and the arrival of Jesuits. He refused Protestants but was tolerant to Utraquists.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK