Přírodovědné úlohy výzkumu PISA - analýza výsledků českých žáků
Název práce v češtině: | Přírodovědné úlohy výzkumu PISA - analýza výsledků českých žáků |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Science items in PISA research - analysis of czech pupil`s results |
Akademický rok vypsání: | 2007/2008 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra didaktiky fyziky (32-KDF) |
Vedoucí / školitel: | RNDr. Dana Mandíková, CSc. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 01.11.2007 |
Datum zadání: | 01.11.2007 |
Datum a čas obhajoby: | 25.06.2009 00:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 25.06.2009 |
Datum proběhlé obhajoby: | 25.06.2009 |
Oponenti: | RNDr. Martina Kekule, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
1) Prostudovat materiály publikované k výzkumu PISA, seznámit se s úlohami použitými ve výzkumu a databázemi výsledků.
2) Vybrat a uspořádat data k výsledkům českých žáků v přírodovědných a zejména fyzikálně zaměřených úlohách. 3) Vytvořit celkový přehled výsledků českých žáků v přírodovědných úlohách v časovém vývoji. 4) Vytvořit přehled výsledků českých žáků podle obsahu, dovedností a situací, na které byly úlohy zaměřeny, a podle typu úloh. 5) U uvolněných, fyzikálně zaměřených úloh provést podrobnější rozbor výsledků. |
Seznam odborné literatury |
[1] Měření vědomostí a dovedností. Nová koncepce hodnocení žáků. Praha, ÚIV 1999
[2] PALEČKOVÁ, J., TOMÁŠEK, V.: Učení pro zítřek. Praha, ÚIV, 2005. [3] STRAKOVÁ, J. a kol.: Vědomosti a dovednosti pro život. Čtenářská, matematická a přírodovědná gramotnost patnáctiletých žáků. Praha, ÚIV, 2002. [4] Assessing Scientific, Reading and Mathematical Literacy a Framework for PISA 2006. OECD 2006 [5] PALEČKOVÁ, J., MANDÍKOVÁ, D.: Netradiční přírodovědné úlohy. ÚIV, Praha 2003 [6] Manual for the PISA 2000 Database. OECD 2002 [7] PISA 2003 Data Analysis Manual. OECD 2005 |
Předběžná náplň práce |
V rámci práce bude provedena hlubší analýza výsledků českých žáků v přírodovědných a zejména fyzikálně zaměřených úlohách výzkumu PISA. Výsledky budou sledovány s ohledem na jednotlivé aspekty přírodovědné gramotnosti (obsah, dovednosti, situace) a typy úloh. U uvolněných fyzikálně zaměřených úloh bude proveden podrobnější rozbor výsledků. |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
Deeper analysis of czech pupil`s results in science and especially physics items of PISA research will be done. Results will be discussed with respect to three aspects of scientific literacy (content, processes, situations) and type of item. Particular attention will be paid to results of released physical items. |