Pokusy s částicovou kamerou MX-10 pro Interaktivní fyzikální laboratoř
Název práce v češtině: | Pokusy s částicovou kamerou MX-10 pro Interaktivní fyzikální laboratoř |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Experiments with particle camera MX-10 for Interactive Physics Laboratory |
Akademický rok vypsání: | 2024/2025 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | |
Ústav: | Katedra didaktiky fyziky (32-KDF) |
Vedoucí / školitel: | RNDr. Zdeňka Koupilová, Ph.D. |
Řešitel: |
Zásady pro vypracování |
1. Seznámit se s problematikou ionizujícího záření
2. Seznámit se s principy detekce ionizujícího záření, zejména pomocí křemíkových detektorů, a funkcí částicové kamery MX-10 3. Provést rešerši relevantní literatury zabývající se experimenty použitelnými na střední škole v dané oblasti 4. Ve spolupráci s vedoucí práce navrhnout pokusy vhodné pro samostatné experimentování středoškolských studentů s MX-10 v rámci Interaktivní fyzikální laboratoře (IFL) 5. Připravit pomůcky a pracovní listy pro experimentální stanoviště v IFL 6. Experimentální stanoviště otestovat se středoškolskými studenty a na základě získaných zkušeností případně upravit pracovní listy |
Seznam odborné literatury |
Vícha V. Experimenty s pixelovým detektorem pro výuku jaderné a částicové fyziky, Praha: ČVUT, 2016
Mackintosh Ray, Al-Khalili Jim, Jonson Björn, Pena Teresa. Jádro - cesta do nitra hmoty. Praha: Academia, 2003. Broklová Z. Učíme jadernou fyziku. ČEZ, 2008. ČEZ. Jaderná energie - encyklopedie energetiky. 2., upravené vyd. 2003. Štoll Ivan. Fyzika pro gymnázia - Fyzika mikrosvěta. 1. vyd. Praha: Prometheus, 1993. Plotz T. Students’ conceptions of radiation and what to do about them. Phys. Educ. 52 (2017) Woithe, J. et al. Learning Particle Physics Using Timepix-Based Pixel Detectors at CERN S’Cool LAB. In L.-J. Thoms & R. Girwidz (Eds.), Selected Papers from the 20th International Conference on MPTL. Mulhouse: EPS. a další dle pokynů vedoucí práce |
Předběžná náplň práce |
Práce by navázala na již práci, která již byla zadaná, ale nedokončená. V rámci ní byly vytipovány experimenty pro dvě stanoviště. V rámci této práce by byly tyto dvě stanoviště dopracována (případně pozměněna) a přidána další dvě, tak aby vznikla ucelená sada čtyř stanovišť pro nový tématický celek IFL. V druhé části práce by byla stanoviště otestována přímo se středoškolskými studenty a upravena na základě získaných zkušeností.
Pozn.: Před přihlášením se k práci je nutná osobní konzultace s vedoucí práce, na které budou vyjasněny detaily zadání. |