Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Co na to kamarádi, aneb digitalizace partnerského seznamování
Název práce v češtině: Co na to kamarádi, aneb digitalizace partnerského seznamování
Název v anglickém jazyce: What do your friends think about it? The digitalisation of dating
Klíčová slova: randění, covid, online seznamování, seznamovací aplikace, romantické vztahy
Klíčová slova anglicky: dating, covid, online dating, hook-up culture, singles, dating apps, romantic relationships
Akademický rok vypsání: 2021/2022
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra sociologie (23-KS)
Vedoucí / školitel: doc. Mgr. Jakub Grygar, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem
Datum přihlášení: 28.09.2022
Datum zadání: 28.09.2022
Datum a čas obhajoby: 12.06.2023 09:00
Místo konání obhajoby: Jinonice - Nový Kampus, B217, 217, seminární místnost ISS
Datum odevzdání elektronické podoby:02.05.2023
Datum proběhlé obhajoby: 12.06.2023
Oponenti: Mgr. Tereza Picková
 
 
 
Seznam odborné literatury
ANDERSON, Traci L.; EMMERS-SOMMER, Tara M. Predictors of relationship satisfaction in online romantic relationships. Communication Studies, 2006, 57.2: 153-172.

ANDERSON, Traci L. Relationships among Internet attitudes, Internet use, romantic beliefs, and perceptions of online romantic relationships. CyberPsychology & Behavior, 2005, 8.6: 521-531.

BANDINELLI, Carolina a Alessandro GANDINI. Dating Apps: The Uncertainty of Marketised Love. Cultural Sociology [online]. [cit. 2022-07-25]. ISSN 1749-9755. Dostupné z: doi:10.1177/17499755211051559

BASKARAN, M., V. Sethal. (2019). Digitalisation Of Education In 21 ST Century: A Boon Or Bane. https://doi.org/10.18231/2454-9150.2019.0436

COSTA, Chiara, TEODORO, Michele, MENTO, Carmela, et al. Work performance, mood and sleep alterations in home office workers during the COVID-19 pandemic. International Journal of Environmental Research and Public Health, 2022, vol. 19, no 4, p. 1990.

ENGLAND, Paula; SHAFER, Emily Fitzgibbons; FOGARTY, Alison CK. Hooking up and forming romantic relationships on today’s college campuses. The gendered society reader, 2008, 3: 531-593.

DONN, Jessica E.; SHERMAN, Richard C. Attitudes and practices regarding the formation of romantic relationships on the Internet. CyberPsychology & Behavior, 2002, 5.2: 107-123.

DUGUAY, Stefanie; DIETZEL, Christopher; MYLES, David. The year of the “virtual date”: Reimagining dating app affordances during the COVID-19 pandemic. New Media & Society, 2022, 14614448211072257.

HARTUP, Willard W., et al. The development of romantic relationships in adolescence. Cambridge university press, 1999.

HENDRICK, Susan S.; HENDRICK, Clyde; ADLER, Nancy L. Romantic relationships: Love, satisfaction, and staying together. Journal of personality and social psychology, 1988, 54.6: 980.

HOBBS, Mitchell, Stephen OWEN a Livia GERBER. Liquid love? Dating apps, sex, relationships and the digital transformation of intimacy. Journal of Sociology [online]. 2017, 53(2), 271-284 [cit. 2022-07-25]. ISSN 1440-7833. Dostupné z: doi:10.1177/1440783316662718

KING, Aimee E.; AUSTIN-ODEN, Deena; LOHR, Jeffrey M. Browsing for love in all the wrong places: Does research show that Internet matchmaking is more successful than traditional dating?. Skeptic (Altadena, CA), 2009, 15.1: 48-56.

KUTSAR, Dagmar a Leena KURVET-KÄOSAAR. The Impact of the COVID-19 Pandemic on Families: Young People’s Experiences in Estonia. Frontiers in Sociology [online]. 2021, 6 [cit. 2022-07-22]. ISSN 2297-7775. Dostupné z: doi:10.3389/fsoc.2021.732984

LUNDQUIST, Jennifer Hickes a Celeste Vaughan CURINGTON. Love Me Tinder, Love Me Sweet. Contexts [online]. 2019, 18(4), 22-27 [cit. 2022-07-25]. ISSN 1536-5042. Dostupné z: doi:10.1177/1536504219883848

PILÍK M. (2012). On-line Shopping on B2C Markets in the Czech Republic. Journal of Competitiveness, 4 (4), 36-49 https://doi.org/10.7441/joc.2012.04.03

ROSEN, Larry D., Nancy A. CHEEVER, Cheyenne CUMMINGS a Julie FELT. The impact of emotionality and self-disclosure on online dating versus traditional dating. Computers in Human Behavior [online]. 2008, 24(5), 2124-2157 [cit. 2022-06-09]. ISSN 07475632. Dostupné z: doi:10.1016/j.chb.2007.10.003

SHARMA, Anupam et JHAMB, Deepika. Changing consumer behaviours towards online shopping-an impact of Covid 19. Academy of Marketing Studies Journal, 2020, vol. 24, no 3, p. 1-10.

SMITH, Aaron Whitman; DUGGAN, Maeve. Online dating & relationship. Washington, DC: Pew Research Center, 2013.

STATISTA (2020) Online Dating – Worldwide. Statista Market Forecast [online]. Available at: https://www.statista.com/outlook/372/100/online-dating/worldwide (accessed January 2021).
Předběžná náplň práce
Námět práce

Ve své bakalářské práci se budu věnovat procesu digitalizace, konkrétně digitalizaci partnerského seznamování. Digitalizace a její procesy se rozšiřují takřka ve všech oblastech běžného života. Baskaran definuje pojem digitalizace následovně: Digitalizaci lze definovat jako proces převodu různých informací do digitálního jazyka (Baskaran; 2019).

Příchod internetu ovlivnil téměř všechny činnosti, které člověk vykonává. Internet hraje nevyhnutelnou roli v každodenním životě každého člověka. Internet používáme k online nakupování, elektronickým platbám, k rezervaci vstupenek a dokonce i k objednávání jídla. Vše je zákazníkům k dispozici na dosah ruky prostřednictvím jediného kliknutí (Baskaran; 2019).

V dnešní době jsme s to pozorovat proces digitalizace v rozličných každodenních aktivitách. Nařízení práce z domova, v době karantény zapříčiněné šířením viru Covid-19, přineslo změnu i v oblasti zaměstnání. V mnoha sektorech museli zaměstnanci nově pracovat ze svých domovů a komunikovat navzájem s kolegy, rodinnými příslušníky a kamarády pomocí streamovacích platforem. Studie provedená již v roce 2012 ukazuje, že více než 85 % světové populace někdy nakupovalo online (Pilík; 2012). Situace, kterou jsme všichni byli nuceni zakusit na vlastní kůži v souvislosti s pandemií a s ní souvisejícími opatřeními, tento trend ještě posílila. S příchodem krize COVID-19 od března 2020 v Evropě (WHO, 2020; WHO, 2021) bylo možné pozorovat změny v socioekonomickém chování společnosti v důsledku vnějších a mimořádných okolností (uzavření většiny kamenných obchodů, sociální odstup, omezení ve společenském styku, cestování, další vládní opatření k eliminaci rizika epidemie atd.) (Kutsar, Kurvet-Kaosaar; 2021).

Digitalizace, která zasahuje do celé řady sociálních aktivit, je zároveň také proměňuje. Při online nakupování se jako spotřebitelé chováme jinak, než při nakupování v kamenných obchodech (Sharma, Jhamb; 2020) a také při práci z domova dochází k proměně pracovních návyků (Costa et al.; 2022). Ve své práci bych se ráda zaměřila na tento transformační efekt digitálních technologií. Konkrétně mne bude zajímat, zda a případně jak, digitální technologie proměňují oblast soukromé sféry sociální aktivity, kterou je seznamování se s potenciálním sexuálním / životním partnerem.

Proměňuje se také forma poznávání nových lidí, seznamování se a následné randění. Technický rozmach, digitalizace a individualizace podporuje fakt, že se seznamování, stejně jako jiné aktivity, přesunuje do digitálního světa (Hobbs, Owen, Gerber; 2017). Studie již z roku 2008 ukázala, že v té době až 74 % z 10 miliónů nezadaných, aktivně používalo internet k nalezení potenciálního partnera/ky. (Rosen, Cheever, Cummings, Felt; 2008) Statistiky dále ukazují, že až 40 % Američanů, kteří jsou nezadaní, jsou na online seznamkách aktivní, nebo na nich minimálně jednou aktivní byli (King, Austin-Oden, Lohr; 2009).

Jak se liší tradiční koncept seznamování oproti tomu digitálnímu? Tradičně se seznamování pojí s offline setkáváním, například v baru, hospodě, na koncertě apod. Lidé nejčastěji potkávají své budoucí partnery uvnitř své sociální bubliny, skrze kamarády, rodinu, známé. Internet se stal silným pomocníkem v seznamování a navazování vztahů. Nahradil právě ona tradiční místa, kde se lidé často seznamovali (Hobbs, Owen, Gerber; 2017). Opravdový boom seznamek přišel až s rozšířením chytrých telefonů, a hlavně tedy s rokem 2012, kdy byl založen Tinder, v dnešní době jedna z nejznámějších a nejpoužívanějších seznamovacích mobilních aplikací. V roce 2017 se už podle sociologů ze Stanfordu nejvíce Američanů seznámí právě online – a to je tedy ještě před pandemií spojenou s virem Covid-19. Pandemie a s ní spojená karanténa proces digitalizace a individualizace jen urychlil.

Ze sociologického hlediska je třeba vzestup seznamovacích aplikací chápat jako součást kulturní logiky, kdy láska již není primárně organizována společenskými a ekonomickými institucemi, ale je ponechána na svobodné volbě jednotlivců (Bandinelli, Gandini; 2022).

Statistiky ukazují, že celosvětově mají seznamovací aplikace již okolo 320 miliónů uživatelů (Statista; 2020). Uživatelé seznamovacích aplikací tvrdí, že seznamování online je jednodušší, přístupnější a umožňuje a ulehčuje proces seznamování i pro stydlivější jedince. V digitálním světě se zmenšuje riziko odmítnutí, nebo je minimálně méně bolestivé (Lundquist, Curington; 2019).

Hlavním cílem mé práce je zjistit, resp. porozumět, proč lidé dávají přednost online seznamování oproti tradiční formě seznamování, jak se tradiční forma seznamování přeměnila a přesunula do digitální sféry. Zaměřím se především na způsoby seznamování pomocí seznamovacích aplikací. Proč lidé volí seznamovací aplikace jako prostředek k navazování vztahů a co od toho očekávají? Jaké jsou motivace uživatelů na seznamovacích aplikacích? Liší se očekávání a přístup mužů a žen, kteří jsou aktivní na seznamce? Volí seznamování se online cíleně, oproti tradiční formě navazování kontaktu?

Předpokládané metody zpracování

Vzorek respondentů budou tvořit mladí lidé, osoby obou pohlaví ve věku od 18-29 let. Záměrem je realizovat Hloubkové rozhovory s mladými respondenty, kteří se snaží najít partnera, partnerku prostřednictvím sociálních sítí. (přibližne s 10 respondenty).
Jako metodologii zkoumaného tématu bych chtěla převážně zvolit praktiky kvalitativního výzkumu. Především tedy hloubkové rozhovory s respondenty, dotazování, ale také praktiky digitální etnografie a netnografie. na online seznamovací aplikace a weby – proto bych se v rámci své práce také věnovala analýze jednotlivých online seznamek.


Etické souvislosti zvažovaného projektu

Hlavním problémem z hlediska mého tématu práce je jeho intimnost. Na mnou zvolené téma může být pohlíženo jako na příliš osobní. Rizikem je, že někteří respondenti se nebudou chtít bavit a odpovídat na dotazy ohledně jejich intimního a (příp. i sexuálního) života. Dotazy na randící minulost a přítomnost jedinců mohou být pro některé nepříjemné a mohou je uvádět do rozpaků. Tento fakt je třeba respektovat. Pokud mi některý z respondentů odmítne zodpovídat na otázky, musím tuto skutečnost akceptovat a najít vhodnějšího kandidáta pro svůj výzkum, abych zachovala požadovaný vzorek populace.
Ochrana osobních údajů respondentů bude při výzkumu plně zajištěna. Všechny výpovědi budou anonymizované a jednotlivá jména budou pozměněna (pokud je bude potřeba uvádět).

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK