Artificial Intelligence for the strategy game Score Four
Název práce v češtině: | Umělá inteligence pro strategickou hru Score Four |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Artificial Intelligence for the strategy game Score Four |
Klíčová slova: | Skóre čtyři|minimax|Prohledávání stromu metodou Monte Carlo|zpětnovazební učení|AlphaZero|umělá neuronová síť |
Klíčová slova anglicky: | Score Four|minimax|Monte Carlo tree search|reinforcement learning|AlphaZero|neural network |
Akademický rok vypsání: | 2022/2023 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | angličtina |
Ústav: | Katedra softwaru a výuky informatiky (32-KSVI) |
Vedoucí / školitel: | Adam Dingle, M.Sc. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 27.09.2022 |
Datum zadání: | 27.09.2022 |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 07.10.2022 |
Datum a čas obhajoby: | 10.02.2025 09:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 09.01.2025 |
Oponenti: | doc. Mgr. Martin Pilát, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Score Four is a three-dimensional abstract strategy game that is similar to the popular game Connect Four. Although Score Four has existed for decades, there is apparently no published literature about the game, and few computer implementations are available. In this thesis work, the student will implement Score Four and will write several artificial agents that can play the game using a variety of methods, possibly including rules-based heuristics, minimax, Monte Carlo tree search and/or reinforcement learning. The student will compare and analyze the performance of these agents, and may also consider whether it is feasible to solve the game completely (as has been done for Connect Four). |
Seznam odborné literatury |
Allis, Louis Victor. "A Knowledge-Based Approach of Connect-Four." J. Int. Comput. Games Assoc. 11.4 (1988): 165.
Browne, Cameron B., et al. "A survey of Monte Carlo tree search methods." IEEE Transactions on Computational Intelligence and AI in games 4.1 (2012): 1-43. Sutton, Richard S., and Andrew G. Barto. Reinforcement Learning: An Introduction. MIT Press, 2018. Yannakakis, Georgios N., and Julian Togelius. Artificial intelligence and games. New York: Springer, 2018. |