Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Jak konzumuje generace Z zpravodajství na sociálních sítích
Název práce v češtině: Jak konzumuje generace Z zpravodajství na sociálních sítích
Název v anglickém jazyce: How the Generation Z Consumes News on Social Media
Klíčová slova: generace Z, sociální sítě, zpravodajství, focus groups, Instagram, Facebook, zpravodajská gramotnost
Klíčová slova anglicky: generation Z, social media, news, focus groups, Instagram, Facebook, news literacy
Akademický rok vypsání: 2020/2021
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra žurnalistiky (23-KZ)
Vedoucí / školitel: Mgr. Veronika Macková, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem
Datum přihlášení: 30.09.2021
Datum zadání: 30.09.2021
Datum a čas obhajoby: 13.06.2022 09:20
Místo konání obhajoby: Hollar - Smetanovo nábřeží 6,Praha 1, H011, Hollar - místn. č. 011
Datum odevzdání elektronické podoby:03.05.2022
Datum proběhlé obhajoby: 13.06.2022
Oponenti: Mgr. Ing. Kateřina Turková, Ph.D.
 
 
 
Kontrola URKUND:
Seznam odborné literatury
ADAM ENFROY. 13 Best Linktree Alternatives of 2022 [online]. 2022 [cit. 2022-02-09]. Dostupné z: https://www.adamenfroy.com/linktree-alternatives

AMI DIGITAL. AMI Digital Index 2021. [online]. květen 2021 [cit. 12. 12. 2021]. Dostupné z: https://amidigital.cz/ami-digital-index-2021/

BACKLINKO. Social Network Usage & Growth Statistics: How Many People Use Social Media in 2022? [online]. 2022 [cit. 2022-02-10]. Dostupné z: https://backlinko.com/social-media-users

BASHIR, H. a S. A. BHAT. Effects of Social Media on Mental Health: a Review [online]. 30. června 2017 [cit. 2022-01-04]. Dostupné z: https://ijip.in/articles/effects-of-social-media-on-mental-health-a-review/

BASSIOUNI, D. a HACKLEY, C. Generation Z Children’s Adaptation to Digital Consumer Culture: a Critical Literature Review. Journal of Customer Behaviour, [online]. 2014 [cit. 2021-11-10]. Dostupné z: https://www.researchgate.net/publication/265390475_'Generation_Z'_children's_adaptation_to_digital_consumer_culture_A_critical_literature_review

BBC NEWS. Facebook Changes Its Name to Meta in Major Rebrand. [online]. 28. října 2021, sek. Technology. [cit. 20. 12. 2021]. Dostupné z: https://www.bbc.com/news/technology-59083601

BOYD, Danah. It's complicated: the social lives of networked teens [online]. New Haven: Yale University Press, c2014, xi, 281 s. ISBN 978-0-300-16631-6 [cit. 2022-01-24]. Dostupné z: https://www.danah.org/books/ItsComplicated.pdf

BRITANNICA. Facebook [online]. 9. listopadu 2021 [cit. 12. 1. 2022]. Dostupné z: https://www.britannica.com/topic/Facebook/additional-info

BROOKER, Liz. Interviewing Children: Doing early childhood research: International perspectives on theory and practice. Buckingham: Open University Press, 2001.

BUSINESS INSIDER. 40% of Kids under 13 Already Use Instagram and Some Are Experiencing Abuse and Sexual Solicitation, a Report Finds, as the Tech Giant Considers Building an Instagram App for Kids. Business Insider. [online]. 13. května 2021 [cit. 15. 12. 2021]. Dostupné z: https://www.businessinsider.com/kids-under-13-use-facebook-instagram-2021-5

BUSINESS INSIDER. The Rise of Kevin Systrom, Who Founded Instagram 10 Years Ago and Built It into One of the Most Popular Apps in the World. [online]. 6. října 2020 [cit. 22. 12. 2021]. Dostupné z: https://www.businessinsider.com/kevin-systrom-instagram-ceo-life-rise-2018-9

CNN. Facebook at 15: How a College Experiment Changed the World. [online]. 1. února 2019 [cit. 12. 12. 2021]. Dostupné z: https://www.cnn.com/interactive/2019/02/business/facebook-history-timeline/index.html

COLLINS, Lisa. Social Media Usage, News Consumption, Behaviors, and Online Civic Reasoning Among Genration Z [online]. Spojené státy americké, 2019 [cit. 2022-01-24]. Dostupné z:https://mospace.umsystem.edu/xmlui/bitstream/handle/10355/70133/CollinsKathrynLisaResearch.pdf?sequence=1&isAllowed=y . Diplomová práce (M.A.). Faculty of the Graduate School at the University of Missouri-Columbia. Vedoucí práce Dr. Shelly Rodgers

CRAFT, S., S. ASHLEY a A. MAKSL. Elements of News Literacy: a Focus Group Study of How Teenagers Define News and Why They Consume It [online]. 2016, s. 143-160 [cit. 2021-11-19]. Dostupné z: https://journals.sagepub.com/doi/full/10.1177/1931243116656716

CRITEO. Gen Z Report: Based on the Criteo Shopper Story [online]. květen 2018 [cit. 2022-01-24]. Dostupné z: https://www.criteo.com/wp-content/uploads/2018/05/GenZ-Report.pdf

ČERMÁK, Miloš. Nová média. Úvod a stručná historie. Pp. 7-42 in OSVALDOVÁ, Barbora, Alice NĚMCOVÁ TEJKALOVÁ a Miloš ČERMÁK. Žurnalistika v informační společnosti: digitalizace a internetizace žurnalistiky: proměny a perspektivy žurnalistiky v epoše digitálních médií aneb nová média teoreticky i prakticky. Praha: Karolinum, 2009. ISBN 978-80-246-1684-1.

ČESKÝ STATISTICKÝ ÚŘAD. Počet živě narozených v České republice. [online]. 2020 [cit. 2021-11-10]. Dostupné z: https://www.czso.cz/csu/stoletistatistiky/pocet-zive-narozenych-v-ceske-republice

ČESKÝ STATISTICKÝ ÚŘAD. Využívání informačních a komunikačních technologií v domácnostech a mezi osobami za období 2021 [online]. Praha, listopad 2021 [cit. 2022-02-24]. Dostupné z: https://www.czso.cz/documents/10180/142872020/06200421.pdf/c4028fae-5d47-4b27-999e-14dc55064d9c?version=1.3. Odbor statistik rozvoje společnosti

ČUŘÍK, Jaroslav a kolektiv. Nové trendy v médiích: Online a tištěná média [online]. Masarykova univerzita: Fakulta sociálních studií, 2012 [cit. 2022-02-09]. ISBN 978-80-210-5825-5. Dostupné z: https://is.muni.cz/publication/987880/Nove_trendy_v_mediich_I.pdf

DATA COMMONS. Ranking by Population – Cities in Klatovy District – Place Rankings [online]. 2022 [cit. 2022-03-09]. Dostupné z: https://datacommons.org/ranking/Count_Person/City/wikidataId/Q838341?h=wikidataId%2FQ1000056

DATA REPORTAL. Digital 2021: Global Overview Report. [online]. 27. ledna 2021 [cit. 22. 12. 2021]. Dostupné z: https://datareportal.com/reports/digital-2021-global-overview-report

DATA REPORTAL. The Latest Facebook Messenger Stats: Everything You Need to Know. [online]. 5. listopadu 2021 [cit. 25. 12. 2021]. https://datareportal.com/essential-facebook-messenger-stats

DIJCK, J. Van, a T. POELL. Understanding Social Media Logic, [online]. 12. srpna 2013 [cit. 10. 12. 2021]. Dostupné z: http://www.librelloph.com/ojs/index.php/mediaandcommunication/article/view/37

DORSEY, Jason. Gen Z and tech dependency: How the youngest generation interacts differently with the digital world. Jason Dorsey [online]. Texas, 2020 [cit. 2021-11-10]. Dostupné z: https://jasondorsey.com/blog/gen-z-and-tech-dependency-how-the-youngest-generation-interacts-differently-with-the-digital-world/

ELLIOT, Andrew. Color and psychological functioning: a review of theoretical and empirical work [online]. Department of Clinical and Social Sciences in Psychology, University of Rochester, Rochester, NY, USA, 2015 [cit. 2022-04-20]. Dostupné z: https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fpsyg.2015.00368/full

ELLISON, Nicole B., a spol. The Benefits of Facebook ‘‘Friends:’’ Social Capital and College Students’ Use of Online Social Network Sites. Journal of Computer-Mediated Communication [online]. Michigan State University: Department of Telecommunication, Information Studies, and Media 2007 [cit. 2022-01-24]. Dostupné z: https://tinyurl.com/2p86z5dz

FACEBOOK Blue Print. Business: Post images and videos [online]. 2022 [cit. 2022-02-09]. Dostupné z: https://www.facebook.com/business/learn/lessons/post-images-and-videos?course_id=3114138368658643&curriculum_id=809171499485562

FACEBOOK. Help Center: Groups [online]. 2022 [cit. 2022-01-24]. Dostupné z: https://www.facebook.com/help/1629740080681586

FACEBOOK. How Does News Feed Work? Episode 3 of Let Me Explain Has Answers. [online]. 12. července 2021 [cit. 15. 12. 2021]. Dostupné z: https://www.facebook.com/business/news/let-me-explain-video-series-how-does-news-feed-work

FALCON.IO. What Are Dark Posts on Social Media? [online]. 2018 [cit. 2022-02-09]. Dostupné z: https://tinyurl.com/4266c5jm

FEINSTEIN, B. A., a spol. Negative social comparison on Facebook and depressive symptoms: Rumination as a mechanism. [online]. Psychology of Popular Media Culture 2, 2013, č. 3, 161-170 [cit. 2022-01-24]. Dostupné z: https://doi.apa.org/doiLanding?doi=10.1037%2Fa0033111

FOCUS. Instagram opouští odkazy ze Stories přes Swipe-up. Od příštího týdne tuto funkci nahradí Link Sticker [online]. 25. října 2021 [cit. 2022-02-09]. Dostupné z: https://www.focus-age.cz/m-journal/aktuality/instagram-opousti-odkazy-ze-stories-pres-swipe-up--od-pristiho-tydne-tuto-funkci-nahradi-link-sticker__s288x16161.html

FORBES. What Is Internet Data – And How Much do i Need? [online]. 25. června 2021 [cit. 2022-01-24]. Dostupné z: https://www.forbes.com/uk/advisor/mobile-phones/what-is-internet-data-and-how-much-do-i-need/

GECK, Caroline. The generation Z connection: Teaching information literacy to the newest net generation [online]. Toward a 21st-century school library media program, 2007. Dostupné z: https://tinyurl.com/2p8758dy

GLOBAL WEB INDEX. The Youth of the Nations: Global Trends Among Gen Z: Examining the lifestyles, attitudes, and digital behaviours of Gen Z [online]. 2019 [cit. 2021-11-23]. Dostupné z: https://assets.ctfassets.net/inb32lme5009/7wDIuSsLOnSxTUqPmRb081/603b8ffb77757549d39034884a23743c/The_Youth_of_the_Nations__Global_Trends_Among_Gen_Z.pdf

HANSEN, D., B. SHNEIDERMAN a M. A. SMITH. Analyzing Social Media Networks with NodeXL: Insights from a Connected World. University of Michigan: Morgan Kaufmann, 2010, s. 250. ISBN 9780123822291.

HARCUP, Tony. What is news: News values revisited (again) [online]. 2016 [cit. 2022-02-09]. Dostupné z: https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/1461670X.2016.1150193

HARDER, Raymond A. Facebook and News Journalism [online]. The Routledge Companion to Digital Journalism Studies: Bob Franklin, Scott Eldridge II. Routledge, 2016, s. 427-435. Dostupné z: https://www.researchgate.net/publication/311948076_Facebook_and_News_Journalism

HARDIMAN, Alex. More Local News on Facebook, Globally [online]. Newsroom, 2018 [cit. 2022-02-09]. Dostupné z: https://newsroom.fb.com/news/2018/03/news-feed-fyi-more-local-news-on-facebook-globally

HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: základní metody a aplikace. Čtvrté. Praha: Portál, 2016. ISBN 9788026209829.

HENNINK, M. M. (2007). International Focus Group Research. a Handbook for the Health and Social Sciences. New York: Cambridge University Press, 257 s. ISBN: 10-0-521-60780-9.

HERMIDA, Alfred. Share, Like, Recommend [online]. Journalism Studies, 2012 [cit. 2022-02-09]. Dostupné z: https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/1461670X.2012.664430

HOPKINS, Peter. Thinking Critically and Creatively about Focus Groups [online]. Newcastle University: Area, 2007 [cit. 2022-03-09]. Dostupné z: https://www.jstor.org/stable/40346074

CHYI, H. I. a M. CHADHA. News On New Devices [online]. Journalism Practice no. 6, 2012 [cit. 2022-02-09]. Dostupné z: https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/17512786.2011.629125

INSTAGRAM. Jak mohu do příběhu na Instagramu přidat fotku nebo video? [online]. 2020 [cit. 23. 12. 2021]. Dostupné z: https://help.instagram.com/1257341144298972

INSTAZOOD. The History of Instagram. [online]. 17. května 2020 [cit. 22. 12. 2021]. https://izood.net/blog/the-history-of-instagram/

INVESTOPEDIA. The Story of Instagram: The Rise of the #1 Photo-Sharing Application [online]. 6. června 2020 [cit. 2022-01-04]. Dostupné z: https://www.investopedia.com/articles/investing/102615/story-instagram-rise-1-photo0sharing-app.asp

IPSOS MORI. Beyond Binary: The Lives and Choices of Generation Z [online]. 2018 [cit. 2022-01-22]. Dostupné z: https://www.ipsos.com/sites/default/files/ct/publication/documents/2018-07/ipsos-thinks-beyond-binary-lives-loves-generation-z_0.pdf

JAMES, N. a H. BUSHER. Online Interviewing. Journal of Advanced Nursing [online]. University of Leicester: ResearchGate, 2016 [cit. 2022-02-16]. Dostupné z: https://www.researchgate.net/publication/282771201_CHAPTER_15_ONLINE_INTERVIEWING

JEDEN SVĚT na ŠKOLÁCH. Závěrečná zpráva z dotazníkového šetření na středních školách v ČR 2020. [online]. 2020 [cit. 2021-11-24]. Dostupné z: https://www.jsns.cz/nove/projekty/pruzkumy-setreni/jeden-svet-na-skolach-v-cr-2020_komplet-priloha_v4_po-kor.pdf

KALKHURST, Dillon. Engaging Gen Z students and learners. Pearson: Higher Education [online]. 12. března 2018 [cit. 2021-11-22]. Dostupné z: https://www.pearson.com/ped-blogs/blogs/2018/03/engaging-gen-z-students.html

KALLIO, Hanna. Systematic methodological review: developing a framework for a qualitative semi-structured interview guide. Journal of Advanced Nursing [online]. Wiley Online Library, 2016, 72(12), 63-64 [cit. 2022-02-16]. ISSN 1365-2648. Dostupné z: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1111/jan.13031

KAPLAN, A. a M. HAENLEIN. Users of the World, Unite! The Challenges and Opportunities of Social Media [online]. Paříž: Business Horizons, únor 2010, 59-68 [cit. 2022-02-24]. Dostupné z: https://www.researchgate.net/publication/222403703_Users_of_the_World_Unite_The_Challenges_and_Opportunities_of_Social_Media

KARLSEN, Ruhe. Social Media and Trust in News: An Experimental Study of the Effect of Facebook on News Story Credibility [online]. 2021 [cit. 2022-04-19]. Dostupné z: https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/21670811.2021.1945938

KLEEMANS, M. a G. EGGINK. Understanding News: The impact of Media Literacy Education on Teenagers’ News Literacy. Journalism Education [online]. 2016, 74-88 [cit. 2021-11-19]. Dostupné z: https://www.academia.edu/32931956/Understanding_news_the_impact_of_media_literacy_education_on_teenagers_news_literacy

KOHLOVÁ, Barbora. Využití sociální sítě Instagram ve zpravodajství na příkladu České televize. Diplomová práce (Mgr.). Univerzita Karlova, Fakulta sociálních věd, Institut komunikačních studií a žurnalistiky, Praha. 2020, stran 124. Vedoucí práce: PhDr. Mgr. Martin Lokšík

LARSSON, Anders. The News User on Social Media [online]. Taylor and Francis, 18. listopadu 2018, 19(15), 2225-2242 [cit. 2022-03-01]. ISSN 1461-670X. Dostupné z: https://doi.org/10.1080/1461670X.2017.1332957

LINDLOF, T. a B. TAYLOR. Qualitative Communication Research Methods [online]. 2. Thousand Oaks: SAGE Publications, 2002 [cit. 2022-03-10]. Dostupné z: https://books.google.co.ls/books?id=Op-GRnkSCGgC&printsec=frontcover#v=onepage&q&f=false

LINKIN.BIO. Turn followers into customers with Linkin.bio by Later [online]. únor 2022 [cit. 2022-02-09]. Dostupné z: https://later.com/linkinbio/

LONGHURST, Robyn. Key Methods in Geography: Semi-structured Interviews and Focus Groups [online]. Sage: Google Books, 2016 [cit. 2022-02-16]. ISBN 9781473908970. Dostupné z: https://tinyurl.com/2p8a9xd6

MANNING, Jimmie. Definition and Classes of Social Media. University of Nevada, Reno, 2014.

MARKETHING. Média na sociálních sítích: Nehoníme návštěvnost, negenerujeme zisk [online]. 5. února 2019, Konference [cit. 2022-03-01]. Dostupné z: https://markething.cz/media-socialnich-sitich

MARKETING CHARTS. Why do Different Generations Use Social Media? [online]. 21. října 2019 [cit. 2022-01-24]. Dostupné z: https://www.marketingcharts.com/digital/social-media-110652

MCCRINDLE, Mark. The ABC of XYZ: Understanding the Global Generations. Sydney: University of New South Wales Press, 2014. ISBN 9781742230351

McLELLAN, Eleanor. Beyond the Qualitative Interview: Data Preparation and Transcription. Field Methods [online]. Publisher: SAGE Publications, 1. února 2003, 15(1), 63-64 [cit. 2022-02-16]. Dostupné z: https://journals.sagepub.com/doi/10.1177/1525822X02239573

MEDIAGURU. Sociální sítě – Social Media: Mediální slovník [online]. 2018 [cit. 2022-01-04]. Dostupné z: https://www.mediaguru.cz/slovnik-a-mediatypy/slovnik/klicova-slova/socialni-site-social-media/

META. Company Info [online]. [cit. 15. 12. 2021]. https://about.facebook.com/company-info/

META. Instagram from Meta. [online]. [cit. 22. 12. 2021]. Dostupné z: https://about.facebook.com/technologies/instagram/

MORGAN, D. L. Ohniskové skupiny jako metoda kvalitativního výzkumu. Boskovice: Albert, 2001. 104 s. ISBN 80-85834-77-4.

NAPOLEON CAT. Facebook Users in Czechia – November 2021. [online]. listopad 2021 [cit. 22. 12. 2021]. Dostupné z: https://napoleoncat.com/stats/facebook-users-in-czechia/2021/11

NAPOLEON CAT. Instagram Users in Czechia – November 2021. [online]. listopad 2021 [cit. 22. 12. 2021]. Dostupné z: https://napoleoncat.com/stats/instagram-users-in-czechia/2021/11

NEVŠÍMALOVÁ, Aneta. Komunikace ČT24 mimo obrazovku. Praha, 2020. 165 s. Diplomová práce (Mgr.). Univerzita Karlova v Praze, Fakulta sociálních věd, Institut komunikačních studií a žurnalistiky. Vedoucí diplomové práce Prof. MgA. Martin Štoll, PhD.

Neviditelný pes [online]. Lidovky.cz [cit. 2022-02-09]. Dostupné z: https://neviditelnypes.lidovky.cz/

NEW YORK TIMES OPEN. How Do People Decide Whether to Trust a Photo on Social Media. NYT Open [online]. 2022 [cit. 2022-03-19]. Dostupné z: https://open.nytimes.com/how-do-people-decide-whether-to-trust-a-photo-on-social-media-e0016b6080ae

PATTERSON, Thomas. Informing the News: The Need for Knowledge-Based Journalism. New York: Vintage Books, 2013. ISBN 9780345806611.

PAVLÍČEK, Antonín. Nová média a sociální sítě. Oeconomica, 2010, s. 182. ISBN 978-80-245-1742-1.

PETERSON-SALAHUDDIN, Ch., a N. DIAKOPOULOS. Negotiated Autonomy: The Role of Social Media Algorithms in Editorial Decision Making. Media and Communication, [online]. 10. července 2020 [cit. 22. 12. 2021]. Dostupné z: https://www.cogitatiopress.com/mediaandcommunication/article/view/3001/0

PEW RESEARCH CENTER. Defining generations: Where Millennials end and Generation Z begins. [online]. 17. ledna 2019 [cit. 2021-11-10]. Dostupné z: https://www.pewresearch.org/fact-tank/2019/01/17/where-millennials-end-and-generation-z-begins/

PEW RESEARCH CENTER. News Use Across Social Media Platforms in 2020 [online]. 12. ledna 2021 [cit. 2022-01-10]. Dostupné z: https://www.pewresearch.org/journalism/2021/01/12/news-use-across-social-media-platforms-in-2020/

PEW RESEARCH CENTER. Teens, Social Media and Technology 2018 [online]. 31. května 2018 [cit. 2022-01-22]. Dostupné z: https://www.pewresearch.org/internet/2018/05/31/teens-social-media-technology-2018/

PEW RESEARCH CENTER. What People like and Dislike about Facebook. [online]. 3. února 2014 [cit. 25. 12. 2021]. Dostupné z: https://www.pewresearch.org/fact-tank/2014/02/03/what-people-like-dislike-about-facebook/

PEW RESEARCH CENTER. Social Media Use in 2021 [online]. 7. dubna 2021 [cit. 2022-01-24]. Dostupné z: https://www.pewresearch.org/internet/2021/04/07/social-media-use-in-2021/

POTTER, James W. Media Literacy. 9. vydání. Spojené státy americké: Vintage Books, 2020. ISBN 9781544328706.

PRADHAN, P. a N. KUMARI. a Study on Journalistic Use of Social Media. Communication Studies [online]. Amity Journal of Media & Communication Studies, 8(1), 11 [cit. 2022-02-25]. ISSN 2231–1033. Dostupné z: https://amity.edu/UserFiles/asco/journal/ISSUE68_6.%20Pitabas%20%20-%20AJMCS%20Vol%208%20No%201.pdf

PRENSKY, Marc. Digital Natives, Digital Immigrants: From On the Horizon. MCB University Press, 2001.

PRESS GAZETTE. Most Popular Social Networks for News Revealed [online]. Section: Data, 24. června 2021 [cit. 2022-02-16]. Dostupné z: https://pressgazette.co.uk/most-popular-social-media-for-networks-news/

PRZYBYLSKI, Andrew K. Computers in Human Behavior [online]. Elsevier Ltd, 2013 [cit. 2021-11-10]. Dostupné z: https://selfdeterminationtheory.org/wp-content/uploads/2014/04/2013_PrzybylskiMurayamaDeHaanGladwell_CIHB.pdf

RECODE. Stories was Instagram’s smartest move yet. [online]. Vox, 8. října 2018 [cit. 2022-01-04]. Dostupné z: https://www.vox.com/2018/8/8/17641256/instagram-stories-kevin-systrom-facebook-snapchat

REUTERS INSTITUTE. Digital News Report 2019 [online]. Study of Journalism, 2019 [cit. 2022-02-16]. Dostupné z: https://reutersinstitute.politics.ox.ac.uk/sites/default/files/2019-06/DNR_2019_FINAL_0.pdf

REUTERS INSTITUTE. Overview and Key Findings of the 2021 Digital News Report. [online]. 2021 [cit. 2022-01-10]. Dostupné z: https://reutersinstitute.politics.ox.ac.uk/digital-news-report/2021/dnr-executive-summary

SEDLÁKOVÁ, Renáta. Výzkum médií: nejužívanější metody a techniky. Praha: Grada, 2014, 211 s. Žurnalistika a komunikace. ISBN 9788024735689.

SIAPERA, Eugenia. Understanding New Media. SAGE Publications, 2011. ISBN 978-1848607798.

SLADEK, S. a A. GRABINGER. Gen Z: The First Generation of The 21st Century Has Arrived [online]. 2017 [cit. 2021-11-19]. Dostupné také z: https://www.xyzuniversity.com/wp-content/uploads/2018/08/GenZ_Final-dl1.pdf

SMUDKOVÁ, Barbora. Internetové deníky na sociální síti Facebook. Praha, 2018. 88 s. Diplomová práce (Mgr.). Univerzita Karlova, Fakulta sociálních věd, Institut komunikačních studií a žurnalistiky. Katedra žurnalistiky. Vedoucí diplomové práce Mgr. Zuzana Veselková

SOCIAL TRENDS. Messenger; History of messaging app by Facebook, [online]. 29. prosince 2020 [cit. 15. 12. 2021]. Dostupné z: https://socail-trends.com/messenger-history-of-messaging-app-by-facebook/

STATISTA. Instagram: Age Distribution of Global Audiences 2021. [online]. 23. listopadu 2021 [cit. 23. 12. 2021]. Dostupné z: https://www.statista.com/statistics/325587/instagram-global-age-group/

STATISTA. Number of Gen Z users in the United States on Instagram, Snapchat, and TikTok from 2019 to 2025 [online]. 22. listopadu 2021 [cit. 2022-01-24]. Dostupné z: https://www.statista.com/statistics/1276021/instagram-snapchat-tiktok-gen-z-users/

STATISTA. Resident population in the United States in 2020, by generation. [online]. červen 2021 [cit. 2021-11-24]. Dostupné z: https://www.statista.com/statistics/797321/us-population-by-generation/

STILLMAN, D. a J. STILLMAN. Gen Z @ Work: How the Next Generation Is Transforming the Workplace. Harper Business, 2017. ISBN 9780062475442.

SURYNEK, Alois, a spol. Základy sociologického výzkumu. Management Press, 2001, 164 s. ISBN 8072610384.

SVOBODOVÁ, Lucie. Facebook a Instagram jako součást životního stylu mládeže – kvalitativní výzkum o způsobu chování teenagerů na sociálních sítích. Praha, 2016. 79 s. Diplomová práce (Mgr.) Univerzita Karlova, Fakulta sociálních věd, Institut komunikačních studií a žurnalistiky. Katedra mediálních studií. Vedoucí diplomové práce PhDr. Lenka Vochocová, Ph.D. Dostupné z: https://dspace.cuni.cz/bitstream/handle/20.500.11956/83052/DPTX_2014_2_11230_0_453063_0_167377.pdf?sequence=1&isAllowed=y

SWART, Joëlle. Tactics of news literacy: How young people access, evaluate, and engage with news on social media [online]. University of Groningen, The Netherlands, 2021 [cit. 2022-01-24]. Dostupné z: https://journals.sagepub.com/doi/epub/10.1177/14614448211011447

THE GUARDIAN. Teenage girls, body image and Instagram’s ‘perfect storm’ [online]. 18. září 2021 [cit. 2022-01-24]. Dostupné z: https://www.theguardian.com/technology/2021/sep/18/teenage-girls-body-image-and-instagrams-perfect-storm

TRAMPOTA, T., VOJTĚCHOVSKÁ, M. (2010). Metody výzkumu médií. Praha: Portál, 296 s. ISBN: 9788073676834.

TURNER, Anthony. Generation Z: Technology and Social Interest. [online]. University of Texas Press: The Journal of Individual Psychology, 2015, č. 2, 103-113 [cit. 2022-01-24]. Dostupné z: https://helenagmartins.files.wordpress.com/2019/04/turner2015.pdf

TUTEN, Tracy a Michael SOLOMON. Social Media Marketing. SAGE Publications, 2017. ISBN 9781526423870.

VALEREVNA, Sokolova P. Instagram Is Network of The Future [online]. Russian State University of Justice, 2021 [cit. 2022-04-25]. Dostupné z: https://cyberleninka.ru/article/n/instagram-is-network-of-the-future/viewer
VISION CRITICAL. The Everything Guide to Generation Z [online]. 2017, 51 [cit. 2021-11-26]. Dostupné z: https://cdn2.hubspot.net/hubfs/4976390/E-books/English%20e-books/The%20everything%20guide%20to%20gen%20z/the-everything-guide-to-gen-z.pdf

WADA, Hadiza Isa. Media Consumption Trends: Comparing Millennials and Generation Z [online]. Kaduna, 2019 [cit. 2021-11-26]. Dostupné z: https://ideas.repec.org/p/smo/ipaper/008hw.html. Research Association for Interdisciplinary Studies. Kaduna State University.

WALKER, Michael. The relative importance of verbal and nonverbal cues in the expression of confidence. Australian Journal of Psychology [online]. Taylor and Francis+NEJM, 2007, 29(1), 45-47 [cit. 2022-04-09]. Dostupné z: https://www.tandfonline.com/doi/pdf/10.1080/00049537708258726?needAccess=true

WASHINGTON POST. How Facebook shapes your feed. [online]. 26. října 2021 [cit. 22. 12. 2021]. Dostupné z: https://www.washingtonpost.com/technology/interactive/2021/how-facebook-algorithm-works/

WIMMER, D. a J. DOMINICK. Mass Media Research: An Introduction [online]. 2000, 18 [cit. 2022-02-25]. Dostupné z: https://www.csus.edu/indiv/s/stonerm/wimmer-dimmic--massmediaresearch.pdf

WOJNAROVÁ, Daniela. Mezigenerační rozdíly mezi uživateli v oblasti užívání sociálních sítí. Praha, 2021. 101 s. Bakalářská práce (Bc). Univerzita Karlova, Fakulta sociálních věd, Institut komunikačních studií a žurnalistiky. Katedra mediálních studií. Vedoucí diplomové práce PhDr. Radim Wolák. Dostupné z: https://dspace.cuni.cz/bitstream/handle/20.500.11956/127027/130303367.pdf?sequence=1

YADAV, Gyan P. The Generation Z and their Social Media Usage: a Review and a Research Outline [online]. UP Rajarshi Tandon Open University, India, 2017 [cit. 2022-01-24]. Dostupné z: https://www.researchgate.net/publication/318005826_The_Generation_Z_and_their_Social_Media_Usage_A_Review_and_a_Research_Outline

YPULSE. This is How Gen Z & Millennials’ Social Media Use Has Changed in 2021 [online]. In: . 21. prosince 2021 [cit. 2022-01-24]. Dostupné z: https://www.ypulse.com/article/2021/12/21/this-is-how-gen-z-millennials-social-media-use-has-changed-in-2021/


Předběžná náplň práce
Bakalářská práce si dává za cíl prozkoumat, jakým způsobem přijímá v České republice generace Z zpravodajství ze sociálních sítí. Pomocí kvalitativní výzkumné metody focus groups (skupinové rozhovory) zjišťuje důvody této skupiny používat sociální sítě jako zdroj zpravodajství, popisuje, jak generace Z zpravodajský příspěvek hodnotí a jak s ním a informacemi z něj posléze nakládá. První část práce dává nahlédnout do poznatků o zpravodajství na sociálních sítích (konkrétně Facebook a Instagram) a vysvětluje hlavní rysy generace Z; především ve vztahu k informacím a technologiím. Následně je představena výzkumná metoda polostrukturovaných rozhovorů, která posloužila jako předvýzkum pro hlavní techniku zkoumání focus groups. Tato metoda je též v metodologické části podrobně vysvětlena. Zkoumaná skupina 24 respondentů byla rozdělena do tří vzorků podle věku; 16 a 17 let, 18 a 19 let, 20 až 24 let. Výsledky jsou prezentovány jako výběr signifikantních výpovědí účastníků napříč skupinami.
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
This bachelor thesis aims to examine how the Generation Z receives news from social media in the Czech Republic. Using a qualitative research method, focus groups find out the reasons for this group to use social media as a source of news, describe how Generation Z evaluates the news contribution and how it handles it and the information from it then. The first part of the thesis gives an insight into the knowledge of news on social media (specifically Facebook and Instagram) and explains the main features of Generation Z; especially in relation to information and technology. Subsequently, the research method of semi-structured interviews is presented, which served as a preliminary research for the main technique of researching focus groups. This method is also explained in detail in the methodological part. The study group of 24 respondents was divided into three samples according to age; 16 and 17 years, 18 and 19 years, 20 to 24 years. The results are presented as a selection of significant participants' statements across groups.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK