Středoevropská nostalgie a její role v kolektivní identitě Střední Evropy
Název práce v češtině: | Středoevropská nostalgie a její role v kolektivní identitě Střední Evropy |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Central European Nostalgia and its role in creating the collective identity of Central Europe |
Klíčová slova: | střední Evropa, nostalgie, kolektivní identita, mentální geografie, diskurzivní analýza, Kundera, Andruchovyč |
Klíčová slova anglicky: | Central Europe, nostalgia, collective identity, mental geography, discursive analysis, Kundera, Andrukhovych |
Akademický rok vypsání: | 2020/2021 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra ruských a východoevropských studií (23-KRVS) |
Vedoucí / školitel: | PhDr. Ondřej Žíla, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno vedoucím/školitelem |
Datum přihlášení: | 05.09.2021 |
Datum zadání: | 05.09.2021 |
Datum a čas obhajoby: | 06.06.2022 08:30 |
Místo konání obhajoby: | Pekařská 16, JPEK105, 105, Střední učebna, 1.patro |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 02.05.2022 |
Datum proběhlé obhajoby: | 06.06.2022 |
Oponenti: | doc. PhDr. Jiří Vykoukal, CSc. |
Kontrola URKUND: |
Zásady pro vypracování |
Cílem bakalářské práce je analýza středoevropské a rakousko-uherské nostalgie v dílech literárních autorů z různých částí (centrálních i periferních) středoevropského kulturního prostoru. Práce se pokusí odpovědět na otázky, proč a na základě čeho se autoři ke středoevropské kulturní identitě vztahují, jakou Střední Evropu svou nostalgickou imaginací konstruují a jak do ní své domovské regiony zasazují. Práce by měla přispět k hlubšímu pochopení Středoevropského regionu a nabídnout nové perspektivy na středoevropskou kolektivní identitu. |
Seznam odborné literatury |
1. Boym, Svetlana, The Future of Nostalgia (New York: Basic Books, 2001).
2. Trávníček, Jiří, V Kleštích Dějin : Střední Evropa Jako Pojem a Problém. (Brno: Host, 2009). 3. Sindbaek, Tea., a Maximilian, Hartmuth, Images of Imperial Legacy : Modern Discourses on the Social and Cultural Impact of Ottoman and Habsburg Rule in Southeast Europe (Berlin: Lit, 2011). 4. Velikonja, Mitja, “Lost in Transition.” East European Politics and Societies 23, no. 4 (2009): 535-551. 5. Todorova, Maria, "Spacing Europe: What is a historical region?"East Central Europe (Pittsburgh) 32, č.. 1-2 (2005): 59-78. 6. Gorup, Radmila Jovanović,After Yugoslavia : The Cultural Spaces of a Vanished Land (Stanford: Stanford University Press, 2013). 7. Konarzewska, Aleksandra,Imagined Geographies : Central European Spatial Narratives between 1984 and 2014 (New York: Ibidem press, 2018). 8. Stefanowska, Lidia, “Back to the Golden Age: The Discourse of Nostalgia in Galicia in the 1990s.” Harvard Ukrainian Studies 27, č. 1/4 (2004): 181-193. 9. Ugresic, Dubravka, “The Confiscation of Memory.” New Left Review č. 218 (1996): 26-39. 10. Konstantinovic, Zoran, "Is There a Central European Literature Today?" Česká Literatura 59, č. 6 (2011): 842-49. |
Předběžná náplň práce |
První teoretická část práce zasadí debatu o Střední Evropě do historického kontextu a shrne základní pohledy na to, co tento region představuje. Poté se projekt zaměří na vymezení nostalgie jako společenského fenoménu. Koncepty reflektivní, restorativní, autentické a převzaté nostalgie bude pak aplikovat v samotné analýze. Následující část bude zkoumat díla tří autorů z různých částí středoevropského prostoru. Bude se věnovat Milanu Kunderovi, jakožto zástupci generace, která v 80. letech téma Střední Evropy otevírala a zástupci ‚středu‘ Střední Evropy. Dále bude zkoumat nostalgii haličského autora Jurije Andruchovyče v jeho esejích z 90. let. Ukrajinská Halič se po rozpadu Sovětského svazu v 90. pokoušela zakotvit skrze svou Rakousko-Uherskou minulost zpět do Evropy. Nakonec práce bude analyzovat perspektivu post-jugoslávského prostoru, nacházejícího se na hranici Střední Evropy a Balkánu, skrze současného vojvodinského spisovatele Lászlo Végela. Práce tak bude reflektovat debatu nejen z různých teritoriálních pohledů, ale také v rámci jejího vývoje v čase. |