Varianta testu Force Concept Inventory s různými reprezentacemi
Název práce v češtině: | Varianta testu Force Concept Inventory s různými reprezentacemi |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | The Representational Variant of the Force Concept Inventory |
Klíčová slova: | konceptuální test, různé reprezentace, dynamika, středoškolští studenti |
Klíčová slova anglicky: | conceptual test, various representations, dynamics, secondary school students |
Akademický rok vypsání: | 2018/2019 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra didaktiky fyziky (32-KDF) |
Vedoucí / školitel: | RNDr. Dana Mandíková, CSc. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 19.09.2018 |
Datum zadání: | 02.10.2018 |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 05.10.2018 |
Datum a čas obhajoby: | 10.09.2019 09:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 16.07.2019 |
Datum odevzdání tištěné podoby: | 16.07.2019 |
Datum proběhlé obhajoby: | 10.09.2019 |
Oponenti: | RNDr. Marie Snětinová, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
1) Seznámit se s testy FCI a R-FCI
2) Přeložit test R-FCI do češtiny 3) Pomocí testu R-FCI provést průzkum pochopení základů newtonovské mechaniky mezi českými středoškoláky. Test zadat před výukou dynamiky na střední škole a po jejím absolvování. 4) Výsledky vyhodnotit s ohledem na správnost odpovědí i jejich konzistenci při zadání otázky různou formou. 5) Porovnat výsledky českých žáků s výsledky průzkumu [1] provedeného u finských středoškoláků. |
Seznam odborné literatury |
[1] Nieminen, P., Savinainen, A., Viiri, J.: Force Concept Inventory-based multiple-choice test for investigating students` representional consistency. Physical Review Special Topics – Physics Education Research, 6(2), 020109, 2010
[2] Hestenes, D., Wells, M., Swackhamer, G.: Force Concept Inventory. The Physics Teacher 30, 1992, s. 141-151 [3] Hestenes, D., Halloun, I.: Interpreting the Force Concept Inventory. The Physics Teacher 33, 1995, s. 502-506 [4] Čížková, D.: Prekoncepce studentů o síle a pohybu. Diplomová práce, MFF UK, 2009 [5] Mandíková, D., Čížková, D.: Prekoncepce studentů o síle a pohybu – výsledky testu FCI. PMFA, 55, č. 2, JČMF 2010. s. 148-154 |
Předběžná náplň práce |
V rámci práce bude přeložen do češtiny test R-FCI, který je variantou testu FCI s úlohami zadanými různou formou. Pomocí testu bude proveden průzkum pochopení základů newtonovské mechaniky u českých středoškoláků, a to před probíráním dynamiky na střední škole a po jejím probrání. Výsledky budou vyhodnoceny s ohledem na správnost odpovědí i konzistenci při řešení stejných otázek zadaných různou formou. Výsledky budou porovnány s výsledky obdobného průzkumu provedeného u finských středoškoláků. |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
The R-FCI test, which is the variant of the FCI test with items in various representations, will be translated into czech. With help of this test will be done a survey between czech secondary school students aimed on their understanding of the fundamentals of Newtonian mechanics. The test will be entered before teaching dynamics at secondary school and after it. The results will be evaluated with regard to correctness of responses and consistency in dealing with the same item in various representations. The results will be compared with the results of a similar survey carried out by Finnish secondary school students. |