Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Projevy a míra vlastenectví a fanouškovství v tištěných denících na příkladu zápasů české a slovenské hokejové reprezentace
Název práce v češtině: Projevy a míra vlastenectví a fanouškovství v tištěných denících na příkladu zápasů české a slovenské hokejové reprezentace
Název v anglickém jazyce: Manifestations and rate of patriotism and fanfare in daily newspapers on the example of the czech and the slovak national hockey team
Klíčová slova: nacionalismus, vlastenectví, národní identita, fanouškovství, stereotypy, mýty, hokej, zpravodajství, diskurzivní analýza, obsahová analýza
Klíčová slova anglicky: nationalism, patriotism, national identity, fanfare, stereotypes, myths, hockey, news, discourse analysis, content analysis
Akademický rok vypsání: 2016/2017
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra žurnalistiky (23-KZ)
Vedoucí / školitel: Mgr. Veronika Macková, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem
Datum přihlášení: 01.08.2017
Datum zadání: 01.08.2017
Datum a čas obhajoby: 04.09.2018 00:00
Místo konání obhajoby: Hollar - Smetanovo nábřeží 6,Praha 1, H108, Hollar - místn. č. 108
Datum odevzdání elektronické podoby:31.07.2018
Datum proběhlé obhajoby: 04.09.2018
Oponenti: Mgr. Ondřej Trunečka, Ph.D.
 
 
 
Kontrola URKUND:
Seznam odborné literatury
• BARTHES, Roland, 2004. Mytologie. Praha: Dokořán. ISBN 80-86569-73-X.
• BILLIG, Michael, 1995. Banal nationalism. Los Angeles: SAGE. ISBN 978-0-8039-7525-5.
• BISHOP, Hywel a Adam JAWORSKI, 2003. ‘We beat ‘em‘: nationalism and the homogeneity in the British press reportage of Germany versus England during Euro 2000. In: Discourse Society 14/2003. Londýn: SAGE, s. 243–271. ISSN 0957-9265.
• BOTÍKOVÁ, Zuzana, 2011. Futbalové fanúšikovstvo a reprezentácie národných identít v sociologickej perspektíve. Brno. Bakalářská práce. Fakulta sociálních studií Masarykovy univerzity v Brně, Katedra sociologie. Vedoucí bakalářské práce doc. PhDr. Ing. Radim Marada, Ph.D.
• DANN, Otto, 1993. Nation und Nationalismus in Deutschland: 1770-1990. Mnichov: Beck. ISBN 3-406-340865.
• DĚKANOVSKÝ, Jan, 2008. Sport, média a mýty: zlatí hoši, královna bílé stopy a další moderní hrdinové. Praha: Dokořán. ISBN 978-80-7363-131-4.
• ELIADE, Mircea, 2011. Mýtus a skutečnost. Praha: OIKOYMENH. ISBN 978-80-7298-462-6.
• FIALOVÁ, Marta, 2011. EURO 2008 a mediální reprezentace národní identity. Brno. Diplomová práce. Fakulta sociálních studií Masarykovy univerzity v Brně, Katedra mediálních studií a žurnalistiky. Vedoucí diplomové práce PhDr. Václav Štětka, Ph.D.
• GELLNER, Arnošt, 1993. Národy a nacionalismus. Praha: Hříbal. ISBN 80-900892-9-1.
• HOBSBAWM, Eric, 1972. Some reflections on nationalism. In: Imagination and precision in the social sciences. Londýn: Faber, s. 459–464. ISBN 0571095720.
• HOBSBAWM, Eric, 2005. Nations and nationalism since 1780: programme, myth, reality. Cambridge: Cambridge University Press. ISBN 0-521-43961-2.
• HROCH, Miroslav, 2003. Pohledy na národ a nacionalismus: čítanka textů. Praha: Sociologické nakladatelství. ISBN 80-86429-20-2.
• JANDOUREK, Jan, 2007. Sociologický slovník. Vyd. 2. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-269-0.
• JANOUŠKOVÁ, Pavla, 2012. Proč právě hokej tak silně ovlivňuje budování národních identit v České republice. Brno. Bakalářská práce. Fakulta sociálních studií Masarykovy univerzity v Brně, Katedra sociologie. Vedoucí bakalářské práce PhDr. Michal Vašečka, Ph.D.
• KEDOURIE, Ellie, 1993. Nationalism. Vydání čtvrté. New Jersey: Wiley-Blackwell. ISBN: 978-0-631-18885-8.
• KILIAS, Jarosław, 1999. Renanovské pojetí národa a současná sociologie. Sociologický časopis 4/1999, s. 423–432. ISSN 0038-0288.
• LINHART, J., A. VODÁKOVÁ a M. PETRUSEK, 1996. Velký sociologický slovník. Praha: Karolinum. ISBN 80-7184-311-3.
• LUKŠŮ, David, 2011. Počátky sportovní žurnalistiky na stránkách periodického tisku na přelomu 19. a 20. století. Sport jako součást masového tisku. Praha. Disertační práce. IKSŽ FSV UK, Katedra mediálních studií. Vedoucí disertační práce Doc. PhDr. Barbara Köpplová, CSc.
• MCQUAIL, Denis, 2009. Úvod do teorie masové komunikace. Vydání čtvrté. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-574-5.
• O’DONNELL, Hugh, 1994. Mapping the Mythical: A Geopolitics of National Sporting Stereotypes. In: Discourse Society 5/1994. Londýn: SAGE, s. 345–380. ISSN 0957-9265.
• ROVNÁ, Lenka, 1998. Národ, nacionalismus a emancipační snahy. Mezinárodní vztahy 33, č. 4 (1998), s. 47–54. ISSN 0323-1844.
• ROWE, David, 2014. Beyond broadcasting, beyond sports, beyond societies? In: BILLINGS, Andrew. Sports media: transformation, integration, consumption. New York: Routledge. ISBN 978-0-415-70332-1.
• ŘEHÁKOVÁ, Blanka a Klára VLACHOVÁ, 2004. Národ, národní identita a národní hrdost v Evropě. Sociologický časopis 2004, s. 489–508. ISSN 0038-0288.
• SEDLÁKOVÁ, Renáta, 2014. Výzkum médií: nejužívanější metody a techniky. Praha: Grada Publishing. ISBN 978-80-247-3568-9.
• SETON-WATSON, Hugh, 1977. Nations and states: an enquiry into the origins of nations and the politics of nationalism. Boulder: Westview Press. ISBN 0-89158-227-4.
• TRAMPOTA, Tomáš a Martina VOJTĚCHOVSKÁ, 2010. Metody výzkumu médií. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-683-4.
• Články z období 13. – 16. 5. 2000 z deníků: Blesk, Hospodářské noviny, Hospodárske noviny, Lidové noviny, Mladá Fronta DNES, Pravda, Právo, Sport, Šport, Zemské noviny.
• Články z období 18. – 21. 5. 2012 z deníků: Aha!, Blesk, Hospodářské noviny Hospodárske noviny, Lidové noviny, Mladá Fronta DNES, Nový čas, Plus jeden deň, Pravda, Právo, SME, Sport, Šport.

Online zdroje:
• ČESKÁ TELEVIZE, 2018a. Sledovanost a spokojenost. Ceskatelevize.cz/vse-o-ct [online]. [cit. 2018-7-19]. Dostupné z: http://www.ceskatelevize.cz/vse-o-ct/sledovanost-a-spokojenost/topy-sledovanost/2018/
• ČESKÁ TELEVIZE, 2018b. Sledovanost a spokojenost. Ceskatelevize.cz/vse-o-ct [online]. [cit. 2018-7-19]. Dostupné z: http://www.ceskatelevize.cz/vse-o-ct/sledovanost-a-spokojenost/rekordy/
• HOSPODÁŘSKÉ NOVINY, 2015. Super Bowl se stal nejsledovanějším televizním pořadem v historii USA. Ihned.cz [online]. [cit. 2018-7-19]. Dostupné z: https://zahranicni.ihned.cz/c1-63474200-super-bowl-se-stal-nejsledovanejsim-televiznim-poradem-v-historii-usa
• NEWTON MEDIA, 2018. Mediální archiv. Newtonmedia.cz [online]. [cit. 2018-7-19]. Dostupné z: https://mediasearch.newtonmedia.eu.
Předběžná náplň práce
Diplomová práce zkoumá, zda na stránkách českých a slovenských tištěných celostátních deníků dochází v hokejovém zpravodajství k projevům vlastenectví a fanouškovství. Sportovní klání mezi dvěma národy, které dřív patřily do společného státu, mají všechny předpoklady být pro obě strany speciální a prestižnější než běžná utkání. Z toho důvodu byly jako vhodné události k analýze vybrány finálové utkání z mistrovství světa 2000 mezi Českem a Slovenskem (5:3) a semifinále z roku 2012 mezi stejnými soupeři (1:3). V teoretické části jsou představeny koncepty národa, nacionalismu, národní identity, národních symbolů, mýtů, stereotypizace a fanouškovství. V empirické části dochází za pomoci diskurzivní analýzy k jejich zkoumání a uplatnění na výzkumném vzorku, který byl složen z textů z období vybraných zápasů mezi reprezentacemi Česka a Slovenska. Jako pomocná metoda byla zvolena kvantitativní obsahová analýza, jež poskytla odpovědi na otázky týkající se počtu a umístění článků v jednotlivých denících daných zemí.
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
The thesis examines whether Czech and Slovak printed national daily newspapers reveal expressions of patriotism and fanfare in ice-hockey news reports. Sports matches between two nations, which once formed one state, have all the requisites for being more special and prestigious than regular matchups. For this reason, these two events have been selected as suitable for analysis: the final match in the 2000 World Championship between the Czech Republic and Slovakia (5:3) and the 2012 semifinal between the same opponents (1:3). The theoretical part introduces concepts of nation, nationalism, national identity, national symbols, myths, stereotypisation and fanfare. In the empirical part, a discourse analysis is performed for their examination and application on a research sample, which consists of texts from the time of the given matches between the Czech and Slovak national teams. As an assistant method, a quantitative content analysis has been chosen to provide answers to questions concerning the number and location of articles in each country’s newspapers.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK