Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Ideologie českých Vánoc
Název práce v češtině: Ideologie českých Vánoc
Název v anglickém jazyce: Ideology of Czech Christmas
Klíčová slova: sekulární rituál|Vánoce|rituál|ideologie|konzumerismus|Victor Turner
Klíčová slova anglicky: secular ritual|Christmas|ritual|ideology|consumerism|Victor Turner
Akademický rok vypsání: 2016/2017
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Ústav filosofie a religionistiky (21-UFAR)
Vedoucí / školitel: doc. Mgr. Radek Chlup, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 13.06.2017
Datum zadání: 13.06.2017
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 16.06.2017
Datum a čas obhajoby: 18.06.2018 09:30
Datum odevzdání elektronické podoby:19.05.2018
Datum proběhlé obhajoby: 18.06.2018
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: Mgr. Jan Kozák, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Tato práce si klade za cíl prozkoumat ideologii českých Vánoc, respektive zjistit, jak jsou Vánoce, rituál, který se v rozličných podobách objevuje po celém světě, využívány pro formulaci hodnot naší sekulární společnosti. Jak se s nimi pracuje v médiích? Jaké hodnoty vytvářejí, ať už implicitně, nebo explicitně? Jaké jsou hlavní motivy ve vánočních reklamách? Existují nějaká výrazná specifika českých Vánoc, která by je odlišovala od těch momentálně nejvlivnějších, amerických?
Práce se nebude zaměřovat na folklorní a lidové prvky vánočních svátků, ale spíše se je pokusí pojmout v kontextu médií a veřejného prostoru. Nebude dopodrobna zkoumat jak rituál Vánoc probíhá v jednotlivých a konkrétních rodinách a místo toho se bude soustředit na celou českou společnost a stát.
Seznam odborné literatury
ASAD, Talal. Formations of the secular: Christianity, Islam, modernity. Stanford, Calif.: Stanford University Press, 2003.

BARNETT, James. The American Christmas: A Study in National Culture. New York: The Macmillan Company, 1955.
CAPLOW, Theodore. "Christmas Gifts and Kin Networks." American Sociological Review 47, no. 3 (1982): 383-92.

FROLEC, Václav. Vánoce v české kultuře. Vyd. 3. Praha: Vyšehrad, 2001.

GOLBY, John. The making of the modern Christmas. Rev. ed. Stroud: Sutton, 2000.


KOURA, Petr a Pavlína KOUROVÁ. České Vánoce: od vzniku republiky do sametové revoluce. Praha: Máj, 2010.

MILLER, Daniel. Unwrapping Christmas. New York: Oxford University Press, 1993.

PERRY, Joe. Christmas in Germany a cultural history. Chapel Hill: University of North Carolina Press, 2010.

POLÁK, Jiří. Mikulášské čarování: a pozdrav od čerta = Gruß vom Krampus = üdvözlet a krampusztól : svatomikulášský kult jako nedílná součást evropského kulturního dědictví. Neratovice: Natural Synergy, 2014.

RYAN, Kathleen M., Noah J. SPRINGER a Deborah A. MACEY. Friends, lovers, co-workers, and community: everything I know about relationships I learned from television. Lanham: Lexington Books, 2016.

VANANTWERPEN, Jonathan a Craig CALHOUN, MICHAEL WARNER, ed. Varieties of secularism in a secular age. Cambridge, Mass: Harvard University Press, 2013.

WHITELEY, Sheila. Christmas, ideology and popular culture. Edinburgh: Edinburgh University Press, 2008.

ZEPP, Ira G. The new religious image of urban America: the shopping mall as ceremonial center. 2nd ed. Niwot, Colo.: University Press of Colorado, c1997.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK