Vliv adaptačního kurzu a třídnických hodin na klima šesté třídy základní školy
Název práce v češtině: | Vliv adaptačního kurzu a třídnických hodin na klima šesté třídy základní školy |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Effect of the Adaptation Course and Form Teacher Lessons on the Climate in the Sixth Class in Lower Secondary School |
Klíčová slova: | klima školní třídy, školní třída, zážitková pedagogika, adaptační kurz, třídnické hodiny |
Klíčová slova anglicky: | classroom climate, school class, experiential pedagogy, adaptation course, form teacher lessons |
Akademický rok vypsání: | 2015/2016 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra pedagogiky (41-KPG) |
Vedoucí / školitel: | PhDr. Jarmila Mojžíšová, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno vedoucím/školitelem |
Datum přihlášení: | 24.02.2016 |
Datum zadání: | 14.05.2016 |
Datum a čas obhajoby: | 23.05.2017 14:00 |
Místo konání obhajoby: | M. Rettigové 4, Praha 1, R218, 218, 2. patro, vlevo, zadní trakt |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 13.04.2017 |
Datum proběhlé obhajoby: | 23.05.2017 |
Předmět: | Obhajoba diplomové práce (OSZD005) |
Oponenti: | PhDr. Daniela Nováková, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
1.Zdůvodnění výběru tématu: navázat na bakalářskou práci Tvorba adaptačního kurzu pro 2. stupeň základní školy a téma zpracovat více do hloubky.
2.Formulace problému, který bude v práci řešen: jakým způsobem adaptační kurzy ovlivňují klima školní třídy. 3.Cíl práce: popsat reálnou situaci v konkrétní šesté třídě ZŠ před a po absolvování adaptačního kurzu, výsledky měření porovnat a vyvodit důsledky. 4.Charakteristika metod: dotazníkové šetření, pozorování 5. Struktura práce: teoretická část bude pojednávat o zážitkové pedagogice, adaptačních kurzech, klimatu třídy a třídnických hodinách; praktická část popíše reálnou situaci v konkrétní šesté třídě, výsledky měření budou porovnávány a vyvodí se závěry. |
Seznam odborné literatury |
ČAPEK, R. Třídní klima a školní klima. Praha: Grada, 2010.
DUBEC, M. Adaptační (stmelovací) soustředění. Kurz osobnosti a sociální výchovy pro žáky 6. ročníku ZŠ a primy gymnázia. Praha: OS Projekt Odyssea, 2007. HANUŠ, R., CHYTILOVÁ, L. Zážitkově pedagogické učení. Praha: Grada, 2009. HRABAL, V. Sociální psychologie pro učitele. 2.vyd. Praha: Karolinum, 2002. PELÁNEK, R. Příručka instruktora zážitkových akcí. Praha: Portál, 2008. PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 2009. |
Předběžná náplň práce |
Tato práce sleduje proměnu klimatu školní třídy základní školy. V teoretické části je popsána problematika klimatu třídy, zážitkové pedagogiky, adaptačního kurzu a třídnických hodin z pohledu různých autorů. Práce seznamuje se základními přístupy, jak klima třídy diagnostikovat. Podává také návod k vedení třídnických hodin. S využitím dotazníku B-3 zjišťuje u respondentů aktuální klima třídy a následný efekt adaptačního kurzu. V práci je zaznamenán průběh třídnických hodin, jejichž efekt je změřen také dotazníkem B-3, a to v delším časovém úseku od konání adaptačního kurzu. |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
This thesis examines change of classroom climate in lower secondary school. In the theoretical part, issues of classroom climate, experiential pedagogy, adaptation courses and form teacher lessons are described from the perspective of different authors. The thesis introduces basic approaches for diagnosing classroom climate. It also gives instructions for management of form teacher lessons. B-3 questionnaire determines the current classroom climate and subsequent effects of the adaptation course among the respondents. Form teacher lessons are reported in this thesis, whose effect is also measured by the B-3 questionnaire in a longer period of the adaptation course. |