Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Myšlenka věčného návratu ve filosofii Friedricha Nietzscheho
Název práce v češtině: Myšlenka věčného návratu ve filosofii Friedricha Nietzscheho
Název v anglickém jazyce: The Idea of Eternal Recurrence in Friedrich Nietzsche's Philosophy
Klíčová slova: Friedrich Nietzsche|věčný návrat|amor fati|Zarathustra|bytí|dění|náhoda|nutnost.
Klíčová slova anglicky: Friedrich Nietzsche|Eternal Recurrence|amor fati|Zarathustra|being|becoming|chance|necessity.
Akademický rok vypsání: 2014/2015
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Ústav filosofie a religionistiky (21-UFAR)
Vedoucí / školitel: prof. PhDr. Pavel Kouba
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 11.05.2015
Datum zadání: 11.05.2015
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 15.05.2015
Datum a čas obhajoby: 04.09.2017 09:00
Datum odevzdání elektronické podoby:02.08.2017
Datum proběhlé obhajoby: 04.09.2017
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná pracovníkem v zastoupení a finalizovaná
Oponenti: doc. Mgr. Martin Ritter, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Základním směřováním práce je předvedení myšlenky věčného návratu a jejího ohromného významu jakožto nedílné součásti Nietzschova myšlení, jež se hluboce dotýká v podstatě všech ostatních jeho nejvýznamnějších problémů, a je tedy třeba Nietzscheho brát vážně, když v Ecce homo tuto myšlenku v celé její děsivé dvojznačnosti i s propastností, kterou v sobě nese, pojmenuje jako své vrcholné vyjádření přitakávajícího myšlení, myšlení tragického, dionýského. Chtěl bych v této práci věnovat své úsilí tomu, abych mohl vyjádřit, na co a jakou je myšlenka věčného návratu téhož odpovědí, jaké další otázky a komplikace vzhledem k jejímu naprosto uvědomovanému zvláštnímu charakteru se z ní pro dnešní interpretace nabízejí k zodpovězení, jež však, jak bych ve své práci rád zastával, nesmí odmýšlet právě to zcela zásadní napětí protiběžných perspektiv, které se v této myšlence setkávají, aniž by se rušily – napětí, z kterého tato myšlenka právě čerpá své opodstatnění v rámci Nietzschova tažení proti tradičnímu metafyzickému pojetí smyslu celku světa a zároveň jeho pokusu získat pro člověka prostor k „lehkosti tance“, v kterém právě ani ta nejpropastnější myšlenka není obžalobou proti životu, a v němž by vymanění se ze starého smyslu znamenalo hlavně moci jej překonat smyslem novým – „novou zátěží“, kterou je možné tvořit.
Seznam odborné literatury
Deleuze, G. (1965). Nietzsche. Paris: Presses Universitaires de France.

Deleuze, G. (1962). Nietzsche et la philosophie. Paris: Presses Universitaires de France.

Fink, E. (2011). Filosofie Friedricha Nietzscheho. Praha: OIKOYMENH.

Hatab, L. J. (2005). Nietzsche´s Life Sentence: Coming to Terms With Eternal Recurrence. London: Routledge.

Heidegger, M. (1991). Nietzsche, Vol.I: The Will to Power as Art, Vol.II: The Eternal Recurrence of the Same. (D. F. Krell, Překl.) San Francisco: HarperCollins.

Heidegger, M. (1991). Nietzsche, Vol.III: Will to Power as Knowledge and as Metaphysics, Vol.IV: Nihilism. (D. F. Krell, Překl.) San Francisco: HarperCollins.

Jaspers, K. (1997). Nietzsche, An Introduction To The Understanding Of His Philosophical Activity. (C. F. Wallraff, & F. J. Schmitz, Překl.) Baltimore/London: The John Hopkins University Press.

Kouba, P. (2006). Nietzsche. Praha: OIKOYMENH.

Löwith, K. (1997). Nietzsche´s Philosophy of Eternal Recurrence of the same. (H. J. Lomax, Překl.) Berkeley: University of California Press.

Nietzsche, F. (1998). Dionýské dithyramby a jiné básně. Praha: Aurora.

Nietzsche, F. (1993). Ecce homo. Praha: Naše vojsko.

Nietzsche, F. (2001). Radostná věda. Praha: Aurora.

Nietzsche, F. (1995). Tak pravil Zarathustra. Olomouc: Votobia.

Nietzsche, F. (1968). Will to Power. New York: Random House, Inc.

Nietzsche, F. (2003). Writings from the Late Notebooks. Cambridge University Press.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK