Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Přístupy k vyučování matematice na 1. stupni základní školy
Název práce v češtině: Přístupy k vyučování matematice na 1. stupni základní školy
Název v anglickém jazyce: Approaches to teaching primary school mathematics
Klíčová slova: mentální schéma matematického pojmu, výuka orientovaná na budování schémat, transmisivní edukační styl, konstruktivistický edukační styl, poznávací proces v matematice
Klíčová slova anglicky: mental schema of mathematical concept, schema-oriented education, transissive educational style, constructivistic educational style, learning process in mathematics
Akademický rok vypsání: 2014/2015
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra matematiky a didaktiky matematiky (41-KMDM)
Vedoucí / školitel: doc. RNDr. Darina Jirotková, Ph.D.
Řešitel:
Zásady pro vypracování
Studentka
- bude po dobu jednoho školního roku sledovat výuku matematiky ve dvou prvních třídách jedné vybrané pražské základní školy, v nichž se odlišuje přístup k vyučovaní matematice
- bude pracovat s videozáznamy pořízenými v daných třídách v režii základní školy
- navrhne soubor jevů, pomocí nichž bude možné charakterizovat odlišnosti ve dvou sledovaných přístupech k vyučování matematiky
Seznam odborné literatury
Hejný, M., Vyučování matematice orientované na budování schémat: Aritmetika 1. stupně. Praha : UK v Praze – PedF, 2014
Jirotková, D. Cesty ke zkvalitnění výuky geometrie, Praha : UK v Praze – PedF, 2010
Soubor učebnic matematiky pro 1. st. Hejný a kol.
Soubor učebnic matematiky pro 1. st. nakladatelství Alter a jiných nakladatelství
Hejný, M., Novotná, J., Stehlíková, N. (Eds) Dvacetpět kapitol z didaktiky matematiky. Praha : UK v Praze – PedF, 2004
Předběžná náplň práce
Diplomantka
- provede observace hodin matematiky ve dvou třídách a pořídí hospitační záznamy ze shlédnutých hodin
- prostuduje dostupnou odbornou literaturu týkající se daných přístupů k vyučování
- prostuduje odbornou literaturu týkající se poznávacích procesů žáků v matematice
- seznámí se s technikami analýzy videozáznamů vyučovacích hodin
- prostuduje videonahrávky z časosběrného archivu a vybere vhodné záznamy pro analýzy
- zpracuje analýzy vybraných videonahrávek vyučovacích hodin v 1. ročníku
- zasadí materiál do kontextu diplomové práce.



Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
The student will
- observe the two classes of mathematics and fill in the observation form for each lesson
- study the specialized literature related to the approach of the teacher
- study the specialized literature related to the pupil´s cognitive processes in mathematics
- get acquainted with the techniques of video-analysis of the lessons
- examine the video archive and choose suitable recordings for the analysis
- analyse videotaped lessons of the observed classes
- put the material into the context of the diploma thesis.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK