Přístupy k vyučování matematice na 1. stupni základní školy
Název práce v češtině: | Přístupy k vyučování matematice na 1. stupni základní školy |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Approaches to teaching primary school mathematics |
Klíčová slova: | mentální schéma matematického pojmu, výuka orientovaná na budování schémat, transmisivní edukační styl, konstruktivistický edukační styl, poznávací proces v matematice |
Klíčová slova anglicky: | mental schema of mathematical concept, schema-oriented education, transissive educational style, constructivistic educational style, learning process in mathematics |
Akademický rok vypsání: | 2014/2015 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra matematiky a didaktiky matematiky (41-KMDM) |
Vedoucí / školitel: | doc. RNDr. Darina Jirotková, Ph.D. |
Řešitel: |
Zásady pro vypracování |
Studentka
- bude po dobu jednoho školního roku sledovat výuku matematiky ve dvou prvních třídách jedné vybrané pražské základní školy, v nichž se odlišuje přístup k vyučovaní matematice - bude pracovat s videozáznamy pořízenými v daných třídách v režii základní školy - navrhne soubor jevů, pomocí nichž bude možné charakterizovat odlišnosti ve dvou sledovaných přístupech k vyučování matematiky |
Seznam odborné literatury |
Hejný, M., Vyučování matematice orientované na budování schémat: Aritmetika 1. stupně. Praha : UK v Praze – PedF, 2014
Jirotková, D. Cesty ke zkvalitnění výuky geometrie, Praha : UK v Praze – PedF, 2010 Soubor učebnic matematiky pro 1. st. Hejný a kol. Soubor učebnic matematiky pro 1. st. nakladatelství Alter a jiných nakladatelství Hejný, M., Novotná, J., Stehlíková, N. (Eds) Dvacetpět kapitol z didaktiky matematiky. Praha : UK v Praze – PedF, 2004 |
Předběžná náplň práce |
Diplomantka
- provede observace hodin matematiky ve dvou třídách a pořídí hospitační záznamy ze shlédnutých hodin - prostuduje dostupnou odbornou literaturu týkající se daných přístupů k vyučování - prostuduje odbornou literaturu týkající se poznávacích procesů žáků v matematice - seznámí se s technikami analýzy videozáznamů vyučovacích hodin - prostuduje videonahrávky z časosběrného archivu a vybere vhodné záznamy pro analýzy - zpracuje analýzy vybraných videonahrávek vyučovacích hodin v 1. ročníku - zasadí materiál do kontextu diplomové práce. |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
The student will
- observe the two classes of mathematics and fill in the observation form for each lesson - study the specialized literature related to the approach of the teacher - study the specialized literature related to the pupil´s cognitive processes in mathematics - get acquainted with the techniques of video-analysis of the lessons - examine the video archive and choose suitable recordings for the analysis - analyse videotaped lessons of the observed classes - put the material into the context of the diploma thesis. |