Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Height map compression techniques
Název práce v češtině: Komprese výškových map
Název v anglickém jazyce: Height map compression techniques
Klíčová slova: výšková mapa, ztrátová, komprese, mip-mapa, garantovaná maximální odchylka
Klíčová slova anglicky: heightmap, lossy, compression, mip-map, guaranteed maximum error bound
Akademický rok vypsání: 2014/2015
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: angličtina
Ústav: Katedra softwaru a výuky informatiky (32-KSVI)
Vedoucí / školitel: Mgr. Martin Kahoun
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 01.12.2014
Datum zadání: 02.12.2014
Datum potvrzení stud. oddělením: 04.12.2014
Datum a čas obhajoby: 05.09.2016 11:30
Datum odevzdání elektronické podoby:28.07.2016
Datum odevzdání tištěné podoby:28.07.2016
Datum proběhlé obhajoby: 05.09.2016
Oponenti: doc. Ing. Jaroslav Křivánek, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
The goal of this work is to summarize approaches that could be used for height map compression and to implement one of them. The input for such method will be 2D height field of a square shape with float values in every element (for understanding the character of the data, let's assume fixed spacing of 100m between vertices). Essential property for the considered method is a hierarchical approach, i.e., the ability to read just partial data and be able to decode them on a rough level - analogically to mipmaps) and variable level of compression. Ability to decode the data directly on the GPU should be explored in order to minimize the traffic between the CPU and the GPU. Level of compression metrics understandable to end users shall be implemented.
Seznam odborné literatury
[1] Pajarola, Renato, and Enrico Gobbetti. "Survey of semi-regular multiresolution models for interactive terrain rendering." The Visual Computer 23.8 (2007): 583-605.

[2] Hwa, Lok M., Mark A. Duchaineau, and Kenneth I. Joy. "Real-time optimal adaptation for planetary geometry and texture: 4-8 tile hierarchies." Visualization and Computer Graphics, IEEE Transactions on 11.4 (2005): 355-368.

[3] Schneider, Jens, and Rüdiger Westermann. "GPU-friendly high-quality terrain rendering." (2006).

[4] Gerstner, Thomas. "Multiresolution visualization and compression of global topographic data." GeoInformatica 7.1 (2003): 7-32.

[5] N.A. Koli and M.S. Ali, 2008. A Survey on Fractal Image Compression Key Issues. Information Technology Journal, 7: 1085-1095.

[6] Welstead, Stephen T. Fractal and wavelet image compression techniques. (Bellingham, WA: SPIE Optical Engineering Press, 1999.

[7] Rabbani, Majid, and Paul W. Jones. Digital image compression techniques. Vol. 7. SPIE Press, 1991.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK