Vyobrazení posledních soudů v renesančních a manýristických Čechách v 15.-16. století
Zdroje jeho ikonografické kompozice.
Název práce v češtině: | Vyobrazení posledních soudů v renesančních a manýristických Čechách v 15.-16. století Zdroje jeho ikonografické kompozice. |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Illustration of the Last Judgment in Renaissance and manneristic Czech countries 15.-16. century. Sources of his iconographic composition. |
Akademický rok vypsání: | 2006/2007 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Ústav dějin křesťanského umění (26-UDKU) |
Vedoucí / školitel: | doc. PhDr. Martin Zlatohlávek, Ph.D. |
Řešitel: | |
Datum odevzdání tištěné podoby: | 31.07.2008 |
Oponenti: | prof. PhDr. Ing. Jan Royt, Ph.D. |
Seznam odborné literatury |
ROYT Jan: Poslední věci člověka, in: Memento Mori! Smrt jako brána k věčnosti ve výtvarném umění, Kašperské Hory 2004.
ROYT Jan: Slovník biblické ikonografie, Praha 2006. ZLATOHLÁVEK Martin: SĄD OSTATECZNY- Freski, miniatury, obrazy, Kraków 2002. HARBISON Craig: The Last Judgment in Sixteenth Century Nothern Europe: A Study of the Relation Between Art and the Reformation. Garland Publishing, New York & London 1976. KRČÁLOVÁ Jarmila: Renesanční nástěnná malba v Čechách a na Moravě ? Dějiny českého výtvarného umění II/1 ? Od počátku renesance do závěru baroka, Academia Praha 1989. RULÍŠEK Hynek: Postavy, atributy, symboly ? Slovník křesťanské ikonografie, Hluboká nad Vltavou 2005. HLOBIL Ivo / PERÚTKA Milan: Od gotiky k renesanci ? výtvarná kultura Moravy a Slezska1400 ? 1550, OLOMOUCKO III. díl, Olomouc 1999. HOROVÁ Veronika: Poslední Soud v nástěnné malbě v Čechách ve 14. století (rigorózní práce na Filosofické fakultě 2003) |
Předběžná náplň práce |
Autor bakalářské práce "Vyobrazení Posledních soudů v renesančních a manýristických Čechách v 15.-16. století. Zdroje jeho ikonografické kompozice." podrobuje rozboru některé zachovalé fresky s námětem Posledního soudu a zjišťuje, kde čerpaly kompoziční a ikonografickou inspiraci. Tu nachází v mědirytinách Posledního soudu od Johannese Sadelera (1550-1600) a na četných dokladech prokazuje, jakým silným vlivem jeho grafické dílo působilo nejen na jeho současníky, ale i na umělce doby pozdější. |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
The study submitted to fulfill the Bachelor Degree requirement, "Depictions of the Last Judgment Scene in the Czech Renaissance and Mannerism of the 15th and the 16th Centuries," analyzes several preserved frescoes with the theme of the Last Judgment and identifies their compositional and iconographic sources. The main ones are Johannes Sadeler's copper engravings of the Last Judgment (1550-1600). The graphic oeuvre of this Flemish artist, as the study demonstrates in a number of examples, exerted a considerable influence not only on his contemporaries but also on the art of later periods. |