Výukové moduly pro mimoškolní výuku fyziky v libereckém iQparku
Název práce v češtině: | Výukové moduly pro mimoškolní výuku fyziky v libereckém iQparku |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Teaching modules for extracurricular physics education in iQpark in Liberec |
Klíčová slova: | Interaktivní centra, Mimoškolní výuka, iQpark v Liberci, Fyzika, Science centrum |
Klíčová slova anglicky: | Interactive centers, Extracurricular teaching, iQpark in Liberec, Physics, Science center |
Akademický rok vypsání: | 2012/2013 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra didaktiky fyziky (32-KDF) |
Vedoucí / školitel: | RNDr. Jitka Houfková, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 05.11.2012 |
Datum zadání: | 05.11.2012 |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 16.11.2012 |
Konzultanti: | doc. RNDr. Zdeněk Drozd, Ph.D. |
Mgr. Jana Havlíková Bittnerová | |
Zásady pro vypracování |
1. Vybrat témata ze středoškolské fyziky, které budou tvořit základ vytvářených výukových modulů.
2. Vybrat exponáty iQparku, které budou tvořit experimentální složku vytvářených modulů. Při tomto výběru je nutné vyjít jak z aktuálního stavu exponátů, tak také z plánů pro blízkou budoucnost. (Tento krok proběhne v součinnosti s konzultantkou z iQparku.) 3. Vytvořit výukové a metodické materiály k jednotlivým modulům (studijní texty a pracovní listy pro studenty, metodické materiály pro učitele). Materiály nemusí být pouze textového charakteru, ale mohou mít i jinou podobu (fotografie, videa, počítačové simulace apod.) 4. Otestovat vytvořené moduly při návštěvách středoškoláků v iQparku v Liberci. |
Seznam odborné literatury |
Učebnice fyziky pro gymnázia.
Hilscher H.: Physikalische Freihand-experimente. Aulis Verlag Deubner, Köln 2004. Hewitt P.: Conceptual Physics. Addison Wesley 2002. Wendt G.: 700 Science Experiments for Everyone. Unesco 1956. Materiály vydávané science centrem iQpark, jako např. sborník vzniklý v rámci projektu ScienceGate a občasník Qido. Razimová A.: Interaktivní centra ve výuce fyziky – konkrétní aplikace. Bakalářská práce, MFF UK v Praze, 2012. Zajacová B.: Fyzikální procházky iQparkem. Diplomová práce, MFF UK v Praze, 2012. Články v Am.J.Phys, Eur.J..Phys., Physics Education, popřípadě jiné, podle zadání vedoucí práce |
Předběžná náplň práce |
Interaktivní science centrum iQpark v Liberci se v posledních letech stalo nejvýznamnějším zařízením tohoto druhu v ČR. Toto science centrum obsahuje stovky fyzikálně i jinak zaměřených exponátů, pomocí nichž se návštěvníci seznamují se základními fyzikálními jevy, principy technických zařízení apod. Liberecký iQpark také stále častěji navštěvují školní třídy v rámci mimoškolní výuky fyziky. V současné době jsou zde připraveny kvalitní programy pro žáky základních škol. Podobné programy pro gymnázia (hlavně pro jejich vyšší stupeň) zatím chybí. Na KDF MFF UK byly v akademickém roce 2011-12 obhájeny dvě studentské práce (bakalářská a diplomová) v jejichž rámci byly vytvořeny materiály pro mimoškolní výuku středoškolské fyziky v iQparku a pro přípravu této výuky. Na tyto práce by měla zadávaná diplomová práce navázat.
Řešitel vyjde z již obhájených prací Blanky Zajacové a Alice Razimové tak, aby vytvářené výukové moduly na výsledky zmíněných prací vhodně navazovaly. Stejně tak bude nutná koordinovaná spolupráce s Bc. Alicí Razimovou, která pracuje na podobném tématu ve své diplomové práci. Obě nově vznikající práce by společně s pracemi předchozími měly vytvořit rozsáhlejší soubor podpůrných materiálů pro mimoškolní výuku v libereckém iQparku a přispět tak k dalšímu rozvoji tohoto science centra. |