Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Potenciál knih jako zdroj kognitivního kulturního kapitálu: vliv na dosažené vzdělání a socioekonomický status
Název práce v češtině: Potenciál knih jako zdroj kognitivního kulturního kapitálu:
vliv na dosažené vzdělání a socioekonomický status
Název v anglickém jazyce: Books potential as resource of cognitive cultural capital:
effects on educational attainment and socioeconomic status
Klíčová slova: čtení, knihy, kulturní kapitál, vzdělání, socioekonomický status
Klíčová slova anglicky: reading, books, cultural capital, education, socioeconomic status
Akademický rok vypsání: 2009/2010
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra sociologie (23-KS)
Vedoucí / školitel: PhDr. Jiří Šafr, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem
Datum přihlášení: 24.02.2011
Datum zadání: 27.05.2011
Datum a čas obhajoby: 21.06.2011 00:00
Datum odevzdání elektronické podoby:27.05.2011
Datum proběhlé obhajoby: 21.06.2011
Oponenti: PhDr. Ing. Petr Soukup, Ph.D.
 
 
 
Seznam odborné literatury
Andrle, V. (1999). Nepotopitelná třída: Rodinné zázemí v sebeprezentaci českých postkomunistických podnikatelů. Biograf, 18-19, 41-60
Balon, J. (2003). Moc intelektuálů a televizní logika demagogie. Teorie vědy/Theory of Science (Praha), vol. 2, 135-139.
Bourdieu P. (1998). Teorie jednání. Praha. Karolinum, 1.vyd., s. 179. ISBN: 80-7184-518-3.
Certeau, M. (2004). Čtení jako pytlačení. Teorie vědy/Theory of Science (Praha), vol. 13 (2), 89-106.
De Graaf, N. D., P. M. De Graaf, G. Kraaykamp. (2000). Parental Cultural Capital and Educational Attainment in the Netherlands: A Refinement of the Cultural Capital Perspective. Sociology of Education, vol. 73, 92-111.
DiMaggio, P. (1982). Cultural Capital and School Success: The Impact of Status Culture Participation on the Grades of the U.S. High School Students. American Sociological Review, vol. 47, 189-201.
Evans, M.D.R.; Kelley, J.; Sikora, J.; Treiman, D.J. (2010). Family Scholarly Culture and Educational Success: Evidence From 27 Nations. Research in Social Stratification and Mobility, in press.
Firt, J. (1991). Knihy a osudy. Brno: Atlantis. 2.vyd., s. 294. ISBN 80-7108-015-2.
Halada, J. (1993). Člověk a kniha. Úvod do nakladatelské specializace. 1.vyd. Praha: Karolinum, s. 120. ISBN 80-7066-767-2.
Hall, S. (2005). Kódování a dekódování. Teorie vědy/Theory of Science (Praha), vol. 27 (2), 41–59.
Haman, A. (1991). Literatura z pohledu čtenářů. Praha: Československý spisovatel. 1.vyd. s. 169. ISBN 80-202-0281-1.
Chaloupka, O. (2002). Takoví jsme my - čeští čtenáři. Praha: Adonai s.r.o. s. 154. ISBN 80-86500-53-5.
Crook, Ch. (1997). Cultural practices and socioeconomic attainment: the Australian experience. Westport, Conn.: Greenwood Press, p.175.ISBN 03-13303-40-1.
Katrňák, T. (2004). Odsouzeni k manuální práci. Vzdělanostní reprodukce v dělnické rodině. Praha Sociologické nakladatelství. 1.vyd. s. 194. ISBN 80-86429-29-6.
Keller, J.; Tvrdý, L. (2008). Vzdělanostní společnost? Chrám, výtah a pojišťovna. Praha: Sociologické nakladatelství. 1.vyd., s. 184. ISBN 978-80-86429-78-6.
Kneidl, P. (1989). Z historie evropské knihy – Evropský a středomořský vývoj písma, knih a knihoven. Praha: nakl. Svoboda. 1. vyd., s. 143. ISBN 80-205-0093-6.
Kraaykamp, G. (2003). Literary socialization and reading preferences. Effects of parents, the library, and the school. Poetics, 31: 235-257.
Mahen, J. (1924). Knížka o čtení praktickém. Brno, S. Kočí 4.vyd., s. 134.
Manguel A. (2007). Dějiny čtení. Praha: Kosmas. 1.vyd., s. 480. ISBN 978-80-7294-231-2.
Matějů, P., B. Řeháková, N. Simonová (2003). Transition to University under Communism and after Its Demise. The Role of Socio-economic Background in the Transition between Secondary and Tertiary Education in the Czech Republic 1948-1998. Czech Sociological Review, vol. 3, 301-324.
Možný Ivo (1999). Česká společnost na konci tisíciletí. Praha: Karolinum. 2.vyd., s. 330. ISBN 80-7184-825-5.
Nash, R. (2005). The cognitive habitus: its place in a realist account of inequality/difference. British Journal of Sociology of Education, vol. 26(5), 599-612.
Notten, N. & G. Kraaykamp (2009). Parents and the Media. A Study of Social Differentiation in Parental Media Socialization. Poetics, vol. 37, 185-200.
Pennac D. (2004). Jako román. Praha: Mladá fronta. 1.vyd. 117 s. ISBN 80-204-1140-2.
Simonová, N. (2009). Proměny v mezigeneračním přenosu dosaženého vzdělání v České republice v historické perspektivě. Sociologický časopis, č. 2, 291-313.
Šafr, J. 2008. Životní styl a sociální třídy: vytváření symbolické kulturní hranice diferenciací vkusu a spotřeby. Praha: Sociologický ústav AV ČR, v.v.i. 1.vyd. 117 s. ISBN 978-80-7330-154-5.
Šafr, J. 2009. Status Attainment in the Czech Republic after 1990: Role of Cultural and Socioeconomic Resources and Upbringing in the Family of Origin. Pracovní texty / Working Papers oddělení Studia sociální struktury No. 17 (2009). Sociologický ústav AV ČR, v.v.i.
Šmejkalová, J. (2000). Kniha: (k teorii a praxi knižní kultury). Brno: Host. 1.vyd. s. 240. ISBN 80-7294-005-8.
Trávníček, J. (2008). Čteme? Obyvatelé České republiky a jejich vztah ke knize. Brno: Host. 1.vyd. s. 208. ISBN 978-80-7294-270-1.
Zavisca, J. (2005). The Status of Cultural Omnivorism: A Case Study of Reading in Russia. Social Forces, vol. 84, 1233-1255.
Předběžná náplň práce
1. Vymezení problému a cíl práce
2. Čtení jako společenskovědní fenomén
3. Teoretické přístupy a vztahy mezi rodinnou výchovou, vzděláním a socioekonomickým statusem
4. Kognitivní kulturní kapitál - teorie kulturní reprodukce a mobility
5. Metodologie výzkumu a základní hypotézy
6. Analýza zjištěných poznatků
7. Shrnutí hlavních zjištění
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK