Vliv zahrad u mateřských škol a zahradních přírodních i uměleckých artefaktů na psychiku a vývoj dítěte předškolního věku
Název práce v češtině: | Vliv zahrad u mateřských škol a zahradních přírodních i uměleckých artefaktů na psychiku a vývoj dítěte předškolního věku |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Influence of gardens in nurseries and garden natural and artistic artifacts on the psyche and development of preschool age children. |
Klíčová slova: | zahrada, historie, kultura, estetika, mateřská škola, předškolní věk. |
Klíčová slova anglicky: | garden, history,culture, aesthetics, nursery school, preschool age. |
Akademický rok vypsání: | 2009/2010 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Ústav profesního rozvoje pracovníků ve školství (41-UPRPS) |
Vedoucí / školitel: | PhDr. Jan Šmíd, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 07.12.2010 |
Datum zadání: | 07.12.2010 |
Datum a čas obhajoby: | 18.05.2011 09:00 |
Místo konání obhajoby: | ÚPRPŠ, Hloubětínská 26, Praha 9 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 07.04.2011 |
Datum proběhlé obhajoby: | 18.05.2011 |
Oponenti: | Mgr. Ondřej Sýkora |
Zásady pro vypracování |
Práce pojednává o fenoménu zahrad a jeho různých principech. Popisuje nejen pozitivní vlivy při působení „přírodního principu“ na malého člověka, ale také filosofická východiska pro „konstruování“ a vznik takové zahrady. Především popisuje počátky vzniku a východiska pro datování pojmu „zahrada“, historický pohled, i jeho vlivy jakožto nástroje pro přímé ovlivnění dětské populace v rámci pohybu v exteriéru. Student prezentuje na základě práce s odbornou literaturou významy a cíle různých typů zahrad a jejich okolí.
V teoretické části se student zaměří na psychologické aspekty působení zahrad u mateřských škol, jejich funkce a rozličná urbanistickou-architektonická pojetí. V textu bude obsažen i princip duchovní dědictví zahrad různých kultur. Autor zmíní rovněž metodu porovnání několika typů zahrad a současné trendy v koncipování zahrady u mateřské školy. Didaktická část pojedná o zahradě jako formě transformování skutečného přírodní světa do „nové“ formy, o racionálním vnímání a o vztahu výchovy, a potřebě estetizace světa skrze umění a výtvarno. Příloha práce bude obsahovat vizuální sondu, týkající se prezentace zahradní architektury nejen v rámci mateřské školy, ale i vlastní inklinace ke konkrétním typům zahrad. |
Seznam odborné literatury |
Umění japonských zahrad, Hrdlička a Hrdličková,Argo 1996
Architektura a zahrady, Masao Ishizawa Tolyo 1957 Japonské domy, Nishihava,Kiyoyuki Tokyo 1967 Japonská architektura, Tange Kenzo, Moskva 1957 Zátiší a kompozice,Vávra,Praha 1979 Bambusy, Pavel Rezl Japonské zahrady, Gunter Nitschke,1990 Bonsaje, Skálová,Grada 2007 |
Předběžná náplň práce |
systematické studium odborných pramenů vztahujících se k tématu, řešení výtvarné a pedagogické části práce |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
systematical study of special sources about theme, solution of artwork part and pedagogical part |