Pedagogický projekt a jeho uplatnění při osobnostním a sociálním rozvoji dětí v mateřské škole
Název práce v češtině: | Pedagogický projekt a jeho uplatnění při osobnostním a sociálním rozvoji dětí v mateřské škole |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Educational project and its application in personality and social development of children in the pre primary school |
Klíčová slova: | socializace, osobnost předškolního dítěte, mateřská škola, předškolní vzdělávání, osobnostní model předškolního vzdělávání, učitelka mateřské školy, pedagogický projekt |
Klíčová slova anglicky: | socialization, personality of a preschool child, pre-primary school, preschool education, personality model of preschool education, pre-primary school teacher, educational project |
Akademický rok vypsání: | 2010/2011 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP) |
Vedoucí / školitel: | doc. PaedDr. Soňa Koťátková, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 23.11.2010 |
Datum zadání: | 26.01.2012 |
Datum a čas obhajoby: | 12.09.2012 00:00 |
Místo konání obhajoby: | Praha |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 15.06.2012 |
Datum proběhlé obhajoby: | 12.09.2012 |
Předmět: | Obhajoba diplomové práce (OSZD005) |
Oponenti: | doc. PhDr. Eva Opravilová, CSc. |
Zásady pro vypracování |
Řešený problém se bude zaměřovat na možnosti podpořit osobnostní a sociální rozvoj dětí (OSR)a kultivaci jejich vzájemných vrstevnických vztahů v MŠ. Teoretická část prokáže schopnost odborně zpracovat teoretická východiska vztahující se k tématu, která mají zakotvení ve vývojové psychologii a v předškolní pedagogice v oblasti specifikace potřeby vrstevníků v předškolním věku, schopnosti přijmout pravidla a řešit neshody.Bude se věnovat vysvětlení pojmů ve vazbě na osobnostní pojetí současné práce v MŠ a komplexního integrovaného pojetí pedagogické práce. Praktická část bude obsahovat formulaci cílů, výzkumných hypotéz či otázek, přiblížení adekvátních metod výzkumné práce. V širším záběru zkoumání by mohlo být i zjišťování na více MŠ, které problémy ve vztazích mezi dětmi se v MŠ vyskytují.
Cíle budou směřovat především na ověření možnosti záměrně kultivovat dětské vztahy a s tím spojené osobnostní a sociální dovednosti. Na počátku by byl realizován vstupní záznam na základě pozorování, vypracován projekt na podporu vztahů např. na začátku školního roku a dále postupně připravovány další projekty, které by na aktuální stav rozvoje osobnostních a sociálních vztahů ve skupině dětí reagovaly. Procesy ve vztazích by byly zaznamenávány, vyhodnocovány a následně by byly shrnuty nejčastější problémy a také ověřené přínosné metody podpory OSR vhodné pro předškolní děti. |
Seznam odborné literatury |
Vágnerová, M. Vývojová psychologie I. Portál, 1999.
Lamgmeier,J.,Krejčířová,D. Vývojová psychologie. Praha: Grada, 1999. Fontana,D. Psychologie ve školní praxi. Portál, 1997, 2005. Hoskovcová, S., Ryntová,L. Výchova k psychické odolnosti dítěte. Grada, 2009. Koťátková,S. Hry v mateřské škole v teorii a praxi. Praha : Grada, 2005. Koťátková, S. Dítě a mateřská škola. Praha : Grada, 2008. Shapiro,E.,L. Emoční inteligence dítěte a její vývoj. Praha: Portál, 1998. Vymětal,J. Úzkost a strach u dětí. Praha: Portál, 2004. Šulová,L., Zouche-Gaudron, Ch. (eds.) Předškolní dítě a jeho svět. Praha: Karolinum, 2003 Doherty-Sneddon,G. Neverbální komunikace dětí. Portál, 2006. Svobodová, E. Prosociální činnosti v předškolním vzdělávání. Praha: Raabe, 2007. Kratochvílová Projektová metoda ve škole. Brno:Paido, 2005 Tomková,A., Kašová,J.,Dvořáková,M. Učíme se v projektech. Praha: Portál, 2009. RVP PV Praha: VÚP, 2004. |