Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 381)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Šaty dělají člověka: oděv jako nositel významů
Název práce v češtině: Šaty dělají člověka: oděv jako nositel významů
Název v anglickém jazyce: Clothes Make the Man: Dress as a Medium of Meanings
Klíčová slova: oděv, styl, sociální status, sociální nerovnosti, střední škola, studenti, školní uniforma
Klíčová slova anglicky: clothes, style, social status, social inequalities, secondary school, students, school uniform
Akademický rok vypsání: 2010/2011
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra sociologie (23-KS)
Vedoucí / školitel: doc. PhDr. Jadwiga Šanderová, CSc.
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem
Datum přihlášení: 19.11.2010
Datum zadání: 26.11.2010
Datum a čas obhajoby: 13.06.2011 00:00
Datum odevzdání elektronické podoby:19.05.2011
Datum proběhlé obhajoby: 13.06.2011
Oponenti: Mgr. Martin Volek
 
 
 
Zásady pro vypracování
Data budou získána prostřednictvím polostrukturovaných rozhovorů s 6 - 10 studenty z jedné třídy Gymnázia J. Š. Baara v Domažlicích. Rozhovory budou vedeny na téma oblečení a významu, který mu studenti přikládají. Rozhovory budou pořízeny v období od září 2010 do ledna 2011 a následně okódovány a analyzovány za pomoci programu ATLAS.
Seznam odborné literatury
AUTY, Susan. ELLIOT, Richard. ?Social Identity and the Meaning of Fashion Brands. European Advances in Consumer Research 3/1998: 1- 10.
BÖHM, Daniel. Jedinečnost a řád v odívání. Praha, Univerzita Karlova v Praze, Fakulta sociálních věd, Institut sociologických studií, 2009. Vedoucí diplomové práce Olga Šmídová.
BOURDIEU, Pierre. Distinction: A Social Critique of the Judgement of Taste. London: Routledge, 1999. ISBN 0-415-04546-0
CORRIGAN, Peter. The Sociology of Consumption: An Introduction. London: SAGE Publications Ltd, 1998. ISBN 0-7619-5011-7
CRANE, Diana. Fashion and its social agendas. Chicago: University of Chicago Press, 2000. ISBN 0226117987
LENDEROVÁ, Milena. JIRÁNEK, Tomáš, DOUŠKOVÁ, Hana. Dějiny každodennosti "dlouhého" 19. století. 1. díl: Dějiny hmotné kultury. Pardubice: Univerzita Pardubice, 2001. ISBN 80-7194-414-9
ŠPAČEK, Ondřej. Vliv sociálního postavení na životní styl v České republice. Praha, Univerzita Karlova v Praze, Fakulta sociálních věd, Institut sociologických studií, 2007. Vedoucí diplomové práce Jadwiga Šanderová.
VEBLEN, Thorstein. Teorie zahálčivé třídy. Praha: SLON, 1999. ISBN 80-85850-71-0
VLACHOVÁ, Klára. ?Oděv a móda jako sociální fenomény.? Sociologický časopis 31: 267 - 277.
ZÍTEK, Odolen. Lidé a móda. Malá moderní encyklopedie. Praha: Orbis, 1962.
Předběžná náplň práce
Ve své bakalářské práci bych se chtěla zabývat tím, co se nejvíce promítá do oblečení středoškolských studentů a zda oni sami své oblečení vnímají jako nějakým způsobem ovlivňované svým sociálním statusem. Zajímalo by mě, zda a jak pociťují to, jak v sobě jejich oblečení odráží sociální nerovnosti, které existují mezi nimi a jejich vrstevníky. Chtěla bych zjistit, co by chtěli "říkat svým oděvem" a co si myslí, že jím říkají, tedy jak se prostřednictvím svého oděvu prezentují navenek. Na druhou stranu, protože budu provádět rozhovory se studenty z jedné třídy, budu se snažit zjistit, jak každý z nich vnímá oblečení těch ostatních a co si myslí, že jím chtějí ti ostatní říci. Dále se budu moci zaměřit i na to, zda oblečení napomáhá k vytváření různých skupin uvnitř této třídy a zda je pro jednotlivé skupiny typický jeden určitý styl oblékání.
Dále by mě zajímalo, jaký mají v této souvislosti studenti názor na školní uniformy a zda by uvítali jejich zavedení. Znamenaly by pro ně uniformy spíše nepřípustné omezení jejich svobody nebo prostředek, který by alespoň pokud jde o oblečení smazával sociální nerovnosti mezi nimi?
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
Clothes are used not only for covering our bodies against sight of other people or against bad weather, but also for presentation of our social status, our opinions and our lifestyle. All these information we give through the clothes to other people so that they can classify us much easier.
My bachelor work will examine how do students of secondary school perceive their clothes and what they want to put into it. On the one hand, I would like to find out whether they regard clothes as influenced by their social status or social inequalities between them and their peer group and, on the other hand, what do they think about ways in which their clothes affect other people. I would like to explain whether there is some relation between the students´ clothes and the groups which are formed by these students at secondary school and, possibly, what is this relation like.
In this context, I will be interested in students´ attitude to school uniforms and to the possibility that wearing of them will be established as compulsory. I would like to find if they would view it as a curtailment of their freedom or rather as a way to removal of social inequalities between them and their classmates at least in clothes.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK