Vliv herních mechanismů na uživatelskou zkušenost
Název práce v češtině: | Vliv herních mechanismů na uživatelskou zkušenost |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Influence of games mechanisms on user experience |
Klíčová slova: | Počítačová hra, návrhový vzor, game design, hráč, klasifikace her, herní mechanismy, akční hry, strategické hry, dobrodružné hry, hry pro více hráčů, tvorba hry, komponenty hry, Defence of The Ancients, League of Legends |
Klíčová slova anglicky: | Computer game, game design pattern, game design, player, classification of games, game mechanics, action games, strategy games, adventure games, multiplayer games, creating games, game components, Defense of The Ancients, League of Legends |
Akademický rok vypsání: | 2008/2009 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Ústav informačních studií - studia nových médií (21-UISKNM) |
Vedoucí / školitel: | Mgr. Jan Brejcha, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno vedoucím/školitelem |
Datum přihlášení: | 18.11.2010 |
Datum zadání: | 18.11.2010 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum a čas obhajoby: | 21.09.2011 00:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 18.08.2011 |
Datum proběhlé obhajoby: | 21.09.2011 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | doc. Mgr. Vít Šisler, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Práce se zabývá vztahem herních mechanismů a uživatelského prožitku. Identifikuje základní herní mechanismy a prvky, které mají nejdůležitější vliv na kvalitu uživatelského prožitku. Výzkum je realizován na příkladu konkrétní hry pomocí konceptu návrhových vzorů. Část práce se zabývá představením tohoto konceptu. Dále se práce zabývá obecnými teoriemi her, modely klasifikace a historií počítačových her. Součástí práce je i popis praktických zkušeností autora s tvorbou hry jako školního projektu. |
Seznam odborné literatury |
SUTTON-SMITH, Brian . Play and Ambiguity : The Rhetorics of Play. In The Game Design Reader : A Rules of Play Anthology. Massachusetts : MIT Press, 2006. s. 296 - 313.
B.HUIZINGA, Homo ludens: O původu kultury ve hře, Dauphin, 2000, přeložil J. Vácha R.CAILLOIS, Hry a lidé, Studia Ypsilon, 1998 BATESON, Gregory . Steps to an Ekology of Mind : Theory of Play and Fantasy. In The Game Design Reader : A Rules of Play Anthology. Massachusetts : MIT Press, 2006. s. 314-328. ADAMS, Ernest. Fundamentals of Game Design. 1249 Eighth Street, Berkeley : New Riders, 2010. 675 s. T.L.TAYLOR, Play between worlds: exploring online game culture, MIT Press, 2006, 205 s. JIRKOVSKÝ, Jan, et al. Game Industry : Vývoj počítačových her a kapitoly z herního průmyslu. Praha : České hry, 2011. 134 s. BJÖRK, Staffan; HOLOPAINEN, Jussi. Patterns in Game Design. Massachusetts : Carles River Media, 2005. 417 s. BILLOWS, Christopher. The Evolution of Computer Gaming : From Space War! to Spore. In The Evolution of Computer Gaming [online]. [s.l.] : [s.n.], 2006 [cit. 2011-07-12]. Dostupné z WWW: <http://members.shaw.ca/cbillows/Evolution_Gaming_2ed.pdf>. LAWN, Jonathan. Gamasutra [online]. 24.9.2010 [cit. 2011-07-16]. Similarities between games genres and other media formats. Dostupné z WWW: <http://www.gamasutra.com/blogs/JonathanLawn/20100924/6055/Similarities_between_games_genres_and_other_media_formats.php>. Hardcore gamer. In Wikipedia : the free encyclopedia [online]. St. Petersburg (Florida) : Wikipedia Foundation, 2005, last modified on 2011 [cit. 2011-07-18]. Dostupné z WWW: <http://en.wikipedia.org/wiki/Hardcore_gamer>. Nintendo [online]. 2011 [cit. 2011-07-18]. Wii. Dostupné z WWW: <http://www.nintendo.com/wii/console/features>. Social Gaming Stats [online]. 21.6.2001 [cit. 2011-07-18]. Techie Buzz. Dostupné z WWW: <http://techie-buzz.com/social-networking/social-gaming-stats-infographic.html>. LOPEZ, Mike . Gamasutra [online]. 2008 [cit. 2011-07-18]. Harnessed Pacing & Intensity. Dostupné z WWW: <http://www.gamasutra.com/view/feature/3848/gameplay_fundamentals_revisited_.php>. First-person shooter. In Wikipedia : the free encyclopedia [online]. St. Petersburg (Florida) : Wikipedia Foundation, 2009, last modified on 2001 [cit. 2011-07-18]. Dostupné z WWW: <http://en.wikipedia.org/wiki/First-person_shooter>. Chess#History. In Wikipedia : the free encyclopedia [online]. St. Petersburg (Florida) : Wikipedia Foundation, 2001, last modified on 2011 [cit. 2011-08-17]. Dostupné z WWW: <http://en.wikipedia.org/wiki/Chess#History>. Moorboyz [online]. 2000 [cit. 2011-08-18]. Historie her na hrdiny. Dostupné z WWW: <http://www.moorboyz.com/Rpg/rpghist.html>. Football Manager 2011 [online]. 2011 [cit. 2011-07-24]. Football Manager. Dostupné z WWW: <http://www.footballmanager.com/>. TICHÁČEK, Petr. Games.cz [online]. 9.7.2011 [cit. 2011-07-25]. Historie adventur: jak to všechno začalo. Dostupné z WWW: <http://games.tiscali.cz/tema/historie-adventur-1-jak-to-vsechno-zacalo-56294>. Eurogamer [online]. 2011 [cit. 2011-08-18]. World of Warcraft subscribers dip again. Dostupné z WWW: <http://www.eurogamer.net/articles/2011-08-04-world-of-warcraft-subscribers-dip-again >. YEE, Nick . Gamasutra [online]. 2004 [cit. 2011-08-18]. Unmasking the Avatar: The Demographics of MMO Player Motivations, In-Game Preferences, and Attrition. Dostupné z WWW: <http://www.gamasutra.com/view/feature/2139/unmasking_the_avatar_the_.php>. REISS, Eric. FatDUX blog [online]. 2009 [cit. 2011-08-18]. A definition of “user experience”. Dostupné z WWW: <http://www.fatdux.com/blog/2009/01/10/a-definition-of-user-experience/>. Wintermute Engine [online]. 2010 [cit. 2011-08-18]. Wintermute Engine. Dostupné z WWW: <http://dead-code.org/home/ >. Kracík, R. – Srovnání her Footmen Frenzy a DotA (výsledky průzkumu), 2011. Dostupné online na http://srovnani-her-footmen-frenzy.vyplnto.cz. PULSIPHER, Lewis. Game Career Guide [online]. 2008 [cit. 2011-08-16]. Why We Play. Dostupné z WWW: <http://www.gamecareerguide.com/features/625/why_we_.php>. |