Děti, rodiče a jejich povědomí o bezpečném a legálním užívání obsahu internetu
Název práce v češtině: | Děti, rodiče a jejich povědomí o bezpečném a legálním užívání obsahu internetu |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Kids,parents and their awareness of safe and legal internet content usage |
Klíčová slova: | Rodina, děti, rodiče, internet, rizika, socializace, mediální výchova, internetová komunikace |
Klíčová slova anglicky: | Family, children, parents, internet, risks, socialization, media education, internet communication |
Akademický rok vypsání: | 2010/2011 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra mediálních studií (23-KMS) |
Vedoucí / školitel: | PhDr. Radim Wolák |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 29.11.2010 |
Datum zadání: | 09.02.2011 |
Datum a čas obhajoby: | 19.06.2012 00:00 |
Místo konání obhajoby: | FSV Praha 1. |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 17.05.2012 |
Datum proběhlé obhajoby: | 19.06.2012 |
Oponenti: | Mgr. Lucie Šťastná, Ph.D. |
Seznam odborné literatury |
BERGER, Peter L., LUCKMANN, Thomas. [z angl. orig. přel. SVOBODA, Jiří]. Sociální konstrukce reality: pojednání o sociologii vědění. Vyd. 1. Brno : Centrum pro studium demokracie a kultury, 1999. 214 s. ISBN 80-85959-46-1.
DISMAN, Miroslav. Jak se vyrábí sociologická znalost: příručka pro uživatele. Vyd. 3. Praha : Karolinum, 2002. 374 s. ISBN 80-246-0139-7. GIDDENS, Athony [z angl. orig. přel. JAŘAB, Jan]. Sociologie. Vyd. 1. Praha : Argo, 1999. 595 s. ISBN 80-7203-124-4. JENKINS, Henry. Convergence Culture. Vyd. 1. New York University Press, 2006. 308 s. ISBN-13:978-0-8147-4281-5. JIRÁK, Jan. KÖPPLOVÁ, Barbara. Masová média. Vyd. 1. Praha : Portál, 2009. 413 s. ISBN 978-80-7367-466-3. JIRÁK, Jan. WOLÁK, Radim. Mediální gramotnost: nový rozměr vzdělávání. Praha : Radioservis, 2007. 152 s. ISBN 978-80-86212-58-6. LIVINGSTONE, Sonia. Children and the Internet: great expectations, challenging realities. Vyd. 1. Cambridge : Polity Press, 2009. 301 s. ISBN-13: 978-0-7456-3194-3. MCQUAIL, Denis. [z angl. orig. přel. JIRÁK, Jan]. Úvod do teorie masové komunikace. Vyd. 3. Praha : Portál, 2007. 447 s. ISBN 978-80-7367-338-3. MOŽNÝ, Ivo. Rodina a společnost. Vyd. 2. Praha : Sociologické nakladatelství, 2008. 323 s. ISBN 978-80-86429-87-8. NAKONEČNÝ, Milan. Psychologie osobnosti. Vyd. 1. Praha : Academia, 1995. 336 s. ISBN 80-200-0525-0. REIFOVÁ, Irena a kol. Slovník mediální komunikace. Vyd. 1. Praha : Portál, 2004. 327 s. ISBN 80-7178-926-7 SMITH, Gregory S. How to protect your children on the Internet: a roadmap for parents and teachers. Vyd. 1. Greenwood Publishing Group, 2007, s. 193. ISBN-13: 978-0-275-99472-3. ŠEĎOVÁ, Klára. Děti a rodiče před televizí. Rodinná socializace dětského diváctví. Vyd. 1. Brno : Paido, 2007. 157 s. ISBN 978-80-7315-149-2. ŠPAŇHELOVÁ, Ilona. Komunikace mezi rodičem a dítětem. - Vyd. 1. Praha : Grada Publishing, 2009. 101 s. ISBN 978-80-247-2698-4 URBAN, Lukáš. DUBSKÝ, Josef. MURDZA, Karol. Masová komunikace a veřejné mínění. Vyd. 1. Praha : Grada Publishing, 2011. 230 s. ISBN 978-80-247-3563-4. VYBÍRAL, Zbyněk. Psychologie komunikace. Vyd. 1. Praha : Portál, 2005. 319 s. ISBN 80-7178-998-4. |
Předběžná náplň práce |
V úvodu teoretické části se pokusím nahlédnout do rodiny, ve které děti získávají vzory pro své zvyky a chování,
což je zajisté patrné i na užívání médií, potažmo internetu. Dále se zaměřím na možná rizika spojená s užíváním internetu – ilegální obsah, komunikace přes internet, možnost porušování autorských práv apod. V neposlední řadě představím projekty, které se snaží zvýšit povědomí o zásadách bezpečného užívání internetu. Podstatnou částí práce bude výzkum. Formou hloubkového rozhovoru oslovím přibližně 20 rodin – vždy jednoho z rodičů a dítě ve věku 11 – 16 let. Cílem rozhovoru bude zjistit, zda mají rodiče a děti reálnou představu o možných rizikách spojených s užíváním internetu, zda jsou schopni rozlišit jeho legální a ilegální užívání, či jaký mají rodiče pojem o tom, čemu se jejich děti na internetu věnují, a čemu se děti věnují ve skutečnosti. Ráda bych docílila konfrontace představy rodičů a reality, potvrzené výpověďmi dětí. |