Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 385)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Děti, rodiče a jejich povědomí o bezpečném a legálním užívání obsahu internetu
Název práce v češtině: Děti, rodiče a jejich povědomí o bezpečném a legálním užívání obsahu internetu
Název v anglickém jazyce: Kids,parents and their awareness of safe and legal internet content usage
Klíčová slova: Rodina, děti, rodiče, internet, rizika, socializace, mediální výchova, internetová komunikace
Klíčová slova anglicky: Family, children, parents, internet, risks, socialization, media education, internet communication
Akademický rok vypsání: 2010/2011
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra mediálních studií (23-KMS)
Vedoucí / školitel: PhDr. Radim Wolák
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem
Datum přihlášení: 29.11.2010
Datum zadání: 09.02.2011
Datum a čas obhajoby: 19.06.2012 00:00
Místo konání obhajoby: FSV Praha 1.
Datum odevzdání elektronické podoby:17.05.2012
Datum proběhlé obhajoby: 19.06.2012
Oponenti: Mgr. Lucie Šťastná, Ph.D.
 
 
 
Seznam odborné literatury
BERGER, Peter L., LUCKMANN, Thomas. [z angl. orig. přel. SVOBODA, Jiří]. Sociální konstrukce reality: pojednání o sociologii vědění. Vyd. 1. Brno : Centrum pro studium demokracie a kultury, 1999. 214 s. ISBN 80-85959-46-1.

DISMAN, Miroslav. Jak se vyrábí sociologická znalost: příručka pro uživatele. Vyd. 3. Praha : Karolinum, 2002. 374 s. ISBN 80-246-0139-7.

GIDDENS, Athony [z angl. orig. přel. JAŘAB, Jan]. Sociologie. Vyd. 1. Praha : Argo, 1999. 595 s. ISBN 80-7203-124-4.

JENKINS, Henry. Convergence Culture. Vyd. 1. New York University Press, 2006. 308 s. ISBN-13:978-0-8147-4281-5.

JIRÁK, Jan. KÖPPLOVÁ, Barbara. Masová média. Vyd. 1. Praha : Portál, 2009. 413 s. ISBN 978-80-7367-466-3.

JIRÁK, Jan. WOLÁK, Radim. Mediální gramotnost: nový rozměr vzdělávání.
Praha : Radioservis, 2007. 152 s. ISBN 978-80-86212-58-6.

LIVINGSTONE, Sonia. Children and the Internet: great expectations, challenging realities. Vyd. 1. Cambridge : Polity Press, 2009. 301 s. ISBN-13: 978-0-7456-3194-3.

MCQUAIL, Denis. [z angl. orig. přel. JIRÁK, Jan]. Úvod do teorie masové komunikace. Vyd. 3. Praha : Portál, 2007. 447 s. ISBN 978-80-7367-338-3.

MOŽNÝ, Ivo. Rodina a společnost. Vyd. 2. Praha : Sociologické nakladatelství, 2008. 323 s. ISBN 978-80-86429-87-8.

NAKONEČNÝ, Milan. Psychologie osobnosti. Vyd. 1. Praha : Academia, 1995.
336 s. ISBN 80-200-0525-0.

REIFOVÁ, Irena a kol. Slovník mediální komunikace. Vyd. 1. Praha : Portál, 2004.
327 s. ISBN 80-7178-926-7

SMITH, Gregory S. How to protect your children on the Internet: a roadmap for parents and teachers. Vyd. 1. Greenwood Publishing Group, 2007, s. 193. ISBN-13: 978-0-275-99472-3.

ŠEĎOVÁ, Klára. Děti a rodiče před televizí. Rodinná socializace dětského diváctví. Vyd. 1. Brno : Paido, 2007. 157 s. ISBN 978-80-7315-149-2.

ŠPAŇHELOVÁ, Ilona. Komunikace mezi rodičem a dítětem. - Vyd. 1. Praha : Grada Publishing, 2009. 101 s. ISBN 978-80-247-2698-4

URBAN, Lukáš. DUBSKÝ, Josef. MURDZA, Karol. Masová komunikace a veřejné mínění. Vyd. 1. Praha : Grada Publishing, 2011. 230 s. ISBN 978-80-247-3563-4.

VYBÍRAL, Zbyněk. Psychologie komunikace. Vyd. 1. Praha : Portál, 2005. 319 s. ISBN 80-7178-998-4.
Předběžná náplň práce
V úvodu teoretické části se pokusím nahlédnout do rodiny, ve které děti získávají vzory pro své zvyky a chování,
což je zajisté patrné i na užívání médií, potažmo internetu. Dále se zaměřím na možná rizika spojená s užíváním internetu
– ilegální obsah, komunikace přes internet, možnost porušování autorských práv apod. V neposlední řadě představím projekty, které se snaží zvýšit povědomí o zásadách bezpečného užívání internetu.

Podstatnou částí práce bude výzkum. Formou hloubkového rozhovoru oslovím přibližně 20 rodin – vždy jednoho z rodičů a dítě ve věku 11 – 16 let. Cílem rozhovoru bude zjistit, zda mají rodiče a děti reálnou představu o možných rizikách spojených s užíváním internetu, zda jsou schopni rozlišit jeho legální a ilegální užívání, či jaký mají rodiče pojem
o tom, čemu se jejich děti na internetu věnují, a čemu se děti věnují ve skutečnosti. Ráda bych docílila konfrontace představy rodičů a reality, potvrzené výpověďmi dětí.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK