Tvorba školního časopisu jako prostředek k rozvoji mediální gramotnosti
Název práce v češtině: | Tvorba školního časopisu jako prostředek k rozvoji mediální gramotnosti |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Creating a school newspaper as a means to promote media literacy |
Klíčová slova: | média, mediální výchova, mediální gramotnost, školní média, školní časopisy |
Klíčová slova anglicky: | media, media education, media literacy, school media, school magazines |
Akademický rok vypsání: | 2010/2011 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra mediálních studií (23-KMS) |
Vedoucí / školitel: | PhDr. Radim Wolák |
Řešitel: | skrytý - zadáno vedoucím/školitelem |
Datum přihlášení: | 06.12.2010 |
Datum zadání: | 09.02.2011 |
Datum a čas obhajoby: | 21.01.2013 00:00 |
Místo konání obhajoby: | FSV Praha 1. |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 03.01.2013 |
Datum proběhlé obhajoby: | 21.01.2013 |
Oponenti: | PhDr. Mgr. Tereza Šírová, Ph.D. |
Seznam odborné literatury |
BÍNA, Daniel. Výchova k mediální gramotnosti. České Budějovice: Jihočeská univerzita, 2005. ISBN 80-7040-844-8
JIRÁK, Jan – WOLÁK, Radim. (eds.) Mediální gramotnost: nový rozměr vzdělávání. Praha: Radioservis, 2007. ISBN 978-80-86212-58-6 MIČIENKA, Marek – JIRÁK, Jan. Základy mediální výchovy. 1. vyd. Praha: Portál, 2007. 296 s. ISBN 978-80-7367-315-4 Kolektiv autorů. Základy žurnalistiky pro redaktory studentských časopisů. Otevřená společnost, 2004. 65 s. ISBN 80-903331-4-1 HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum : základní teorie, metody a aplikace. 2. aktual. vyd. Praha: Portál, 2008. 407. s. ISBN 978-80-7367-485-4 SMRČKOVÁ, Dana. Školní média - tisk, rozhlas, televize, internet: na příkladu Olomouckého a Ústeckého kraje, DP, FSV UK, 2009/2010, Vedoucí práce: Radim Wolák |
Předběžná náplň práce |
Mediální gramotnost je novým tématem v systému českého školství. Jednou z metod výuky jsou i produkční techniky, které rozvíjejí žáky na základě jejich vlastní tvůrčí činnosti (tvorba školního časopisu, rozhlas. vysílání apod.). Na řadě škol tato studentská média fungují a mají v našem prostředí dlouhou tradici. Cílem práce bude pokusit se zjistit, jak tvorba školního časopisu ovlivňuje mediální gramotnost studentů a jak vlastní novinářská zkušenost mění jejich pohled na média a na kolik se jejich vlastní poznatky liší od původních představ o práci novináře. Analyzovat budu školní redakce na vybraných plzeňských, potažmo západočeských, středních školách, a to z toho důvodu, že pocházím z Plzně a mám tam proto nejlepší kontakty a přehled o situaci. Rozhovory se budou týkat především pohnutek k založení časopisu, způsobu práce, inspirace skutečnými médii, původní představy vs. naplnění reality amatérské novinářské práce, vlivu školy na utváření pohledu na média, ovlivnění další kariéry, přínosu pro osobní rozvoj atd. |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
Media literacy is a new topic in the Czech school system. One of the methods of teaching are also production techniques that develop students to their own creative work (creating a school magazine, radio. Broadcasting, etc.). At many schools, the student media work and in our environment have a long tradition. The aim of the dissertation will be to try to determine how work affects school magazine media literacy of students and how their own journalistic experience changes their view of the media and how much their own knowledge differs from the original concept of the work of journalists. I will analyze school newsroom selected Pilsen, West Bohemia in turn, secondary schools, and for this reason I come from Pilsen and there because I have the best contacts and an overview of the situation. Interviews will mainly concern the motives for founding the magazine, mode of operation, the real inspiration media vs original ideas. fulfilling reality amateur journalism, influence the formation of schools looking at media influence future career, contribution to personal development, etc. |