Přežiješ mládí? - Analýza televizního pořadu pro mládež
Název práce v češtině: | Přežiješ mládí? - Analýza televizního pořadu pro mládež |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Přežiješ mládí? - Analysis of TV programme for youth |
Klíčová slova: | Přežiješ mládí?, sémiotická analýza, televizní pořad, vzdělávání, mládež, silniční provoz, dopravní nehody |
Klíčová slova anglicky: | Přežiješ mládí?, semiotic analysis, TV show, education, youth, road traffic, traffic accidents |
Akademický rok vypsání: | 2010/2011 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra mediálních studií (23-KMS) |
Vedoucí / školitel: | PhDr. Mgr. Bc. Jan Jirků, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno vedoucím/školitelem |
Datum přihlášení: | 30.05.2011 |
Datum zadání: | 28.06.2011 |
Datum a čas obhajoby: | 20.06.2012 00:00 |
Místo konání obhajoby: | FSV Praha 1. |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 17.05.2012 |
Datum proběhlé obhajoby: | 20.06.2012 |
Oponenti: | PhDr. Mgr. Lucie Kocourková |
Seznam odborné literatury |
BERGER, A. Arthur. Media analysis techniques. 3. vydání. Thousand Oaks: Sage Publications, 2005. 244 s. ISBN 1-4129-0683-0.
BÍLEK, Jaroslav. Televizní komunikační proces a jeho komponenty. 2. díl. 1. vydání. Praha: Univerzita Karlova, 1982. 131 s. DAVIDSON, Emily S; LIEBERT, Robert M; NEALE, John M. The early window: Effects of television on children and youth. 1. vydání. New York: Pergamon, 1973, 193 s. ISBN 0-08-017092-7. GITLIN, Todd. Watching television: A Pantheon guide to popular culture. 1. vydání. New York: Pantheon books, 1986. 248 s. ISBN 0-394-54496-X. ŠTIKAR, Jiří; HOSKOVEC, Jiří; ŠMOLÍKOVÁ, Jana. Psychologická prevence nehod: (teorie a praxe). 1. vydání. Praha: Karolinum, 2006, 218 s. ISBN 80-246-1096-5. TRAMPOTA, Tomáš; VOJTĚCHOVSKÁ, Martina. Metody výzkumu médií. 1. vydání. Praha: Portál, 2010. 293 s. ISBN 978-80-7367-683-4. |
Předběžná náplň práce |
Tématem bakalářské práce je analýza televizního pořadu ‚Přežiješ mládí?‘. V práci by mělo být dosaženo důkladné analýzy, jejímž nástrojem bude sémiotická analýza jako metoda vhodná pro rozbor významové složky jakéhokoliv audiovizuálního díla. Analyzovaný pořad má být pořadem vzdělávacím a je zaměřen především na mládež přibližně mezi sedmnácti a čtyřiadvaceti lety. Vedle sémiotické analýzy by měl text práce obsahovat také stručnou a věcnou sumarizaci nejrůznějších poznatků o vlivu médií na společnost, o vlivu médií na mládež s důrazem na televizi a o vzdělávacích možnostech médií, které se práce pokouší ukázat především ve vztahu k mladé generaci. Televizní pořad ‚Přežiješ mládí?‘ se týká dopravních nehod a častých chyb mladých v silničním provozu. Vedle analýzy pořadu se proto bude text práce částečně také zabývat vztahem mladých k bezpečnosti v silničním provozu a prostorem, který lze nacházet v rámci zlepšování přístupu cílové skupiny k dané problematice. Po teoretické pasáži bude následovat metodologická část, která vyloží specifika sémiotické analýzy a poukáže na teorii jednotlivých složek, které budou z významového hlediska analyzovány. Třetí část práce bude analytická. Vedle aplikace sémiotické analýzy bude prozkoumán žánr a vyprávěcí struktura seriálu. Titulní seriál bude také zasazen do kontextu podobných pořadů zařazených v posledních letech do programu České televize. Na závěr pak bude vyložena vhodnost formátu televizního pořadu pro zpracování daného tématu. |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
The topic of this bachelor’s thesis is an analysis of a TV show ‘Přežiješ mládí?‘. The main tool to achieve this goal is semiotic analysis, as a method suitable for analysing any audiovisual content. The show is educational and is primarily aimed at young people between approximately 18 and 24 years of age. Aside from semiotic analysis the thesis provides a brief summary of various facts about the effects of media on society, its influence on young people, focusing on the influence of television, and educational potential of media, specifically considering young generation. The TV show ‘Přežiješ mládí?‘ is dealing with road traffic accidents and with common failures of young people in traffic. One part of the thesis therefore also examines the attitude of the young to road traffic safety and the possibilities of improving this attitude. After this theoretical part, a methodological framework follows, that introduces characteristics of semiotic analysis and point out its specific aspects and features used for the analysis in this case. The third part of the thesis is the analysis itself. |