Evaluace vzdělávacích výsledků v oblasti multikulturní výchovy na základních školách
Název práce v češtině: | Evaluace vzdělávacích výsledků v oblasti multikulturní výchovy na základních školách |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Evaluation of learning outcomes in multicultural education at primary schools |
Klíčová slova: | Multikulturalismus, Multikulturní výchova, Evaluace vzdělávacích výsledků, Efektivita multikulturní výchovy |
Klíčová slova anglicky: | Multiculturalism, Multiculture Education, Evaluatin of Learning Outcomes, Effectvity of Multiculture Eductiuon |
Akademický rok vypsání: | 2009/2010 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra pedagogiky (21-KPED) |
Vedoucí / školitel: | doc. PhDr. Hana Kasíková, CSc. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 10.11.2010 |
Datum zadání: | 10.11.2010 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum a čas obhajoby: | 26.09.2012 00:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 29.06.2012 |
Datum proběhlé obhajoby: | 26.09.2012 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | PhDr. Karolína Burešová, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Multikulturní výchova se v posledních letech stala nedílnou součástí kurikula základního vzdělávání, kde představuje jedno z průřezových témat. Se zavedením výuky multikulturní výchovy vzniklo mnoho vzdělávacích nástrojů implementujících tuto oblast do školního vzdělávání. Není však přesně jasné, jakých výsledků reálně dosahují. Další ne zcela zodpovězenou otázkou je, které faktory (pozitivní i negativní) mohou ovlivnit efektivnost multikulturní výchovy, respektive interkulturního vzdělávaní. Jedním z cílů je i zjištění reálného stavu průběhu multikulturní výchovy na základních školách, zda se nestala jen formální součástí ŠVP. Ve své práci bych se chtěl tedy věnovat následujícím stěžejním tématům.
Možnosti evaluace výsledků v oblasti multikulturní výchovy Významné faktory ovlivňující průběh a efektivitu multikulturní výchovy Zhodnocení RVP ZV a příslušných ŠVP z pohledu kulturní antropologie a k nim vztažené pedagogické přístupy Možnosti DVPP v oblasti multikulturní výchovy/interkulturního vzdělávaní Výzkumná část – Zjištění Komparace kompetencí žáků základních škol, kteří byli účastníky vzdělávací programu v oblasti MKVY/ IKV (CzechKid, Varianty, atd.) s žáky jež se podobných projektů nezúčastnili. Komparace multikulturních kompetencí mezi žáky základních škol ve městech a na školách venkovských. Analýza příslušných ŠVP (kurikulum plánované x realizované). Přístup pedagogů k výuce MKVY (skupinové koncepty x osobnostní přístupy). Zjištění organizačních forem vyučování a metod používaných pedagogy při zvyšování multikulturních kompetencí žáků. |
Seznam odborné literatury |
MOREE, Dana. How teachers cope with social and educational transformation : struggling with multicultural education in the Czech classroom. Vyd. 1. Benešov: EMAN, 2008. 270 s. ISBN 80-86211-62-6. MOREE, Dana. Než začneme s multikulturní výchovou : od skupinových konceptů k osobnostnímu přístupu. Praha: Varianty, Člověk v tísni, 2008. 110 s. ISBN 80-86961-61-3. MURPHY, Robert. Úvod do kulturní a sociální antropologie. Vyd. 2. Praha : Slon, 2006. 268 s. ISBN 80-86429-25-3. PELIKÁN, Jiří. Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. Vyd. 1. Praha : Karolinum, 2007. 270 s. ISBN 80-7184-569-0. PRŮCHA, Jan. Multikulturní výchova : Příručka (nejen) pro učitele. Vyd. 1. Praha : TRITON, 2006. 263 s. ISBN 80-7254-866-2. PRŮCHA, Jan. Multikulturní výchova : teorie - praxe - výzkum . Vyd. 1. Praha : ISV, 2001. 211 s. ISBN 80-85866-72-2. PRŮCHA, Jan. Pedagogická evaluace : hodnocení vzdělávacích programů, procesů a výsledků. Vyd. 1. Brno : MU, 1996. 166 s. ISBN 80-2101-333-8.
Elektronické zdroje a články: HAJSKÁ, Markéta, et al. Analýza kurzů multikulturní výchovy pro budoucí pedagogy na českých vysokých školách : závěrečná zpráva z výzkumu [online]. Praha : Varianty, Člověk v tísni, 2008 [cit. 2010-04-19]. Dostupné z WWW: <http://www.varianty.cz/download/pdf/analysis_1.pdf>. HLADÍK, Jakub. Paradigmatický dualismus ve výzkumu v multikulturní výchově. Pedagogická orientace. 2009, 4, s. 38-50. HLADÍK, Jakub; CHUDÝ, Štefan. Komparace úrovně multikulturních kompetencí žáků ZŠ. Pedagogická orientace. 2006, 3, s. 46-51. KOŤÁTKOVÁ, Soňa. Jak se vyrovnat s multikulturní a interkulturní výchovou ve vzdělávání učitelů? . Pedagogická orientace. 2009, 3, s. 121-127. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha: VÚP, 2007. |