Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 379)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Something Gone Wrong With the Silence: The Motif of Voice in Samuel Beckett’s Embers, Eh Joe and That Time
Název práce v češtině: Motiv hlasu ve třech vybraných hrách Samuela Becketta: Embers, Eh Joe a That Time
Název v anglickém jazyce: Something Gone Wrong With the Silence: The Motif of Voice in Samuel Beckett’s Embers, Eh Joe and That Time
Klíčová slova: Samuel Beckett, Chladnoucí popel, Tak co Joe, Tenkrát, hlas, dualismus, drama, média
Klíčová slova anglicky: Samuel Beckett, Embers, Eh Joe, That Time, voice, dualism, drama, media
Akademický rok vypsání: 2009/2010
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: angličtina
Ústav: Ústav anglofonních literatur a kultur (21-UALK)
Vedoucí / školitel: prof. Mgr. Ondřej Pilný, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 08.11.2010
Datum zadání: 08.11.2010
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 18.08.2011
Datum a čas obhajoby: 12.09.2011 00:00
Datum odevzdání elektronické podoby:22.08.2011
Datum proběhlé obhajoby: 12.09.2011
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: doc. Clare Wallace, M.A., Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Tato práce se zabývá analýzou motivu hlasu a jeho rozličnými formami a významy ve třech vybraných hrách Samuela Becketta. Vzhledem k tomu, že je téma slov a především hlasu jedním z autorových celoživotních zájmů, prostupuje tento motiv již jeho raným prozaickým dílem a nachází mnohdy více vyhovující a sofistikované vyjádření až v autorových pozdějších hrách pro rozhlas, televizní vysílání a divadlo. Hlas je vskutku často se vyskytujícím prvkem uplatňovaným v mnoha různých situacích: hlasy se aktivně účastní utváření jak postav, tak vnější reality, jejíž jsou tyto postavy součástí; mnozí z Beckettových vypravěčů jsou sužováni hlasy, které se jim neustále ozývají v hlavách; hlasy také představují vzpomínky a dřívější „já“ postav, které se nakonec transformují do velmi svérázné a samostatné postavy. Hry Embers, Eh Joe a That Time byly záměrně zvoleny pro rozbor motivu hlasu jak na základě jejich tématické podoby, tak i pro různorodost jejich realizace prostřednictvím tří různých médií.
Úvodní kapitola nastiňuje původ tématu hlasu v Beckettově nedramatickém díle a pokouší se zhruba vytyčit několik základních rysů tohoto motivu s ohledem na jeho uplatnění v autorových pozdějších dramatických hrách. Kapitola se krátce věnuje roli jazyka - a jeho auditivního protějšku - v souladu s jeho schopností vytvářet a s jeho vztahem k časté problematice tvůrce a díla. Dále krátce pojednává o takzvaném beckettovském paradoxu, spočívajícím v nedostatečnosti jazyka pro vyjádření skutečnosti, i když je shledáván jediným možným prostředkem komunikace. Stejná kapitola se taktéž zabývá konceptem duality mezi tělem a myslí - fyzickou existencí a lidským vědomím - a jejich neschopností navázat kontakt. V díle Samuela Becketta se tento rozpor projevuje ve vzrůstající inklinaci ke zhuštěnějším formám vyjádření, přičemž jeho obrat k minimalismu se odráží v narušení obecně přijímané dramatické rovnováhy mezi vizuální a auditivní složkou.
Následujíci tři kapitoly tvoří hlavní část této práce. Každá z nich je věnována podrobnější analýze jedné z her a média, ve kterém má být primárně realizována. Vzhledem k tomu, že se všechna tři dramata zabývají obdobnými tématy, realizace dříve zmiňovaného konceptu hlasu a obsahu, který s sebou nese, je nahlížena z pozice jejich shodnosti se specifiky daných médií. Závěrečná část práce se věnuje shrnutí témat probíraných v kontextu motivu hlasu a poskytuje krátký komentář k jednotlivým hrám. Tím se mimo jiné snaží poukázat na Beckettův perfekcionistický styl a jeho neustálé úsilí dosáhnout lepšího vyjádření, které se odráží vedle dalších oblastí i v jeho zájmu o média.
Seznam odborné literatury
Abott, H. Porter. Beckett Writing Beckett: The Author in the Autograph. Ithaca, NY: Cornell University Press, 1996.
Ackerley, Chris. 'The Uncertainty of Self: Samuel Beckett and the Location of the Voice.' Samuel Beckett Today/Aujourd’hui. 1 September 2004, vol. 14, no. 1, 39-51.
Beckett on Film. Dir. Anthony Minghella, et al. Prod. Michael Colgan and Alan Maloney. Tyrone Productions, 2002.
Beckett, Samuel. Collected Shorter Plays. London: Faber and Faber, 1990.
Beckett, Samuel. Nohow On. Southampton: Camelot Press, Inc., 1991.
Beckett, Samuel. Proust: Three Dialogues. London: Calder, 1987.
Beckett, Samuel. Three Novels: Molloy, Malone Dies, The Unnamable. New York, NY: Grove Press, 2009.
Bernard, Guy C. Samuel Beckett: A New Approach. London: J.M. Dent, 1970.
Brater, Enoch. Beyond Minimalism: Beckett’s Late Style in the Theater. New York: Oxford University Press, 1987.
Critchley, Simon. ‘Who Speaks in the Work of Samuel Beckett?’ Yale French Studies. No. 93. Yale: Yale University Press, 1998. 114-130.
Davies, Paul. ‘Three Novels and Four “Novelles.”’ The Cambridge Companion to Samuel Beckett. Ed. John Pilling. Cambridge: Cambridge University Press, 2004.
Drakakis, John. British Radio Drama. New York: Cambridge University Press, 1981.
Esslin, Martin. Meditations: Essays on Brecht, Beckett, and the Media. London: Abacus, 1983.
Fletcher, John, and J. Spurling. Beckett: A Study of His Plays. New York: Hill and Wang, 1972.
Gussow, Mel. Conversations With and About Beckett. New York, NY: Grove Press, 1996.
Kalb, Jonathan. ‘The Mediated Quixote: The Radio and Television Plays, and Film.’ The Cambridge Companion to Samuel Beckett. Ed. John Pilling. New York: Cambridge University Press, 1993.
Knowlson, James. Damned to Fame: The Life of Samuel Beckett. London: Bloomsbury, 1996.
McDonald, Rónán. The Cambridge Introduction to Samuel Beckett. Cambridge: Cambridge University Press, 2006.
McMullan, Anna. Theatre on Trial: Samuel Beckett’s Later Drama. London: Routledge, 2993.
Murray, Christopher. Samuel Beckett: Playwright & Poet. New York: Pegasus Books, 2009.
Pilling, John. Samuel Beckett. London: Routledge, 1976.
Postlewait, Thomas. 'Self-Performing Voices: Mind, Memory and Time in Beckett’s Drama'. Twentieth Century Literature. Vol. 24, No. 4 (Winter, 1978).
Rabinovitz, Rubin. The Development of Samuel Beckett's Fiction. Urbana: University of Illinois Press, 1984.
Rodenburg, Patsy. The Need for Words: Voice and the Text. London: Methurn Drama, 1993.
Stewart, Paul. Zone of Evaporation: Samuel Beckett’s Disjunctions. New York: Rodopi, 2006.
Zilliacus, Clas. Beckett and Broadcasting: A Study of the Works of Samuel Beckett for and in Radio and Television. ABO Akademi, 1976.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK