Something Gone Wrong With the Silence: The Motif of Voice in Samuel Beckett’s Embers, Eh Joe and That Time
Název práce v češtině: | Motiv hlasu ve třech vybraných hrách Samuela Becketta: Embers, Eh Joe a That Time |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Something Gone Wrong With the Silence: The Motif of Voice in Samuel Beckett’s Embers, Eh Joe and That Time |
Klíčová slova: | Samuel Beckett, Chladnoucí popel, Tak co Joe, Tenkrát, hlas, dualismus, drama, média |
Klíčová slova anglicky: | Samuel Beckett, Embers, Eh Joe, That Time, voice, dualism, drama, media |
Akademický rok vypsání: | 2009/2010 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | angličtina |
Ústav: | Ústav anglofonních literatur a kultur (21-UALK) |
Vedoucí / školitel: | prof. Mgr. Ondřej Pilný, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 08.11.2010 |
Datum zadání: | 08.11.2010 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 18.08.2011 |
Datum a čas obhajoby: | 12.09.2011 00:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 22.08.2011 |
Datum proběhlé obhajoby: | 12.09.2011 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | doc. Clare Wallace, M.A., Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Tato práce se zabývá analýzou motivu hlasu a jeho rozličnými formami a významy ve třech vybraných hrách Samuela Becketta. Vzhledem k tomu, že je téma slov a především hlasu jedním z autorových celoživotních zájmů, prostupuje tento motiv již jeho raným prozaickým dílem a nachází mnohdy více vyhovující a sofistikované vyjádření až v autorových pozdějších hrách pro rozhlas, televizní vysílání a divadlo. Hlas je vskutku často se vyskytujícím prvkem uplatňovaným v mnoha různých situacích: hlasy se aktivně účastní utváření jak postav, tak vnější reality, jejíž jsou tyto postavy součástí; mnozí z Beckettových vypravěčů jsou sužováni hlasy, které se jim neustále ozývají v hlavách; hlasy také představují vzpomínky a dřívější „já“ postav, které se nakonec transformují do velmi svérázné a samostatné postavy. Hry Embers, Eh Joe a That Time byly záměrně zvoleny pro rozbor motivu hlasu jak na základě jejich tématické podoby, tak i pro různorodost jejich realizace prostřednictvím tří různých médií.
Úvodní kapitola nastiňuje původ tématu hlasu v Beckettově nedramatickém díle a pokouší se zhruba vytyčit několik základních rysů tohoto motivu s ohledem na jeho uplatnění v autorových pozdějších dramatických hrách. Kapitola se krátce věnuje roli jazyka - a jeho auditivního protějšku - v souladu s jeho schopností vytvářet a s jeho vztahem k časté problematice tvůrce a díla. Dále krátce pojednává o takzvaném beckettovském paradoxu, spočívajícím v nedostatečnosti jazyka pro vyjádření skutečnosti, i když je shledáván jediným možným prostředkem komunikace. Stejná kapitola se taktéž zabývá konceptem duality mezi tělem a myslí - fyzickou existencí a lidským vědomím - a jejich neschopností navázat kontakt. V díle Samuela Becketta se tento rozpor projevuje ve vzrůstající inklinaci ke zhuštěnějším formám vyjádření, přičemž jeho obrat k minimalismu se odráží v narušení obecně přijímané dramatické rovnováhy mezi vizuální a auditivní složkou. Následujíci tři kapitoly tvoří hlavní část této práce. Každá z nich je věnována podrobnější analýze jedné z her a média, ve kterém má být primárně realizována. Vzhledem k tomu, že se všechna tři dramata zabývají obdobnými tématy, realizace dříve zmiňovaného konceptu hlasu a obsahu, který s sebou nese, je nahlížena z pozice jejich shodnosti se specifiky daných médií. Závěrečná část práce se věnuje shrnutí témat probíraných v kontextu motivu hlasu a poskytuje krátký komentář k jednotlivým hrám. Tím se mimo jiné snaží poukázat na Beckettův perfekcionistický styl a jeho neustálé úsilí dosáhnout lepšího vyjádření, které se odráží vedle dalších oblastí i v jeho zájmu o média. |
Seznam odborné literatury |
Abott, H. Porter. Beckett Writing Beckett: The Author in the Autograph. Ithaca, NY: Cornell University Press, 1996.
Ackerley, Chris. 'The Uncertainty of Self: Samuel Beckett and the Location of the Voice.' Samuel Beckett Today/Aujourd’hui. 1 September 2004, vol. 14, no. 1, 39-51. Beckett on Film. Dir. Anthony Minghella, et al. Prod. Michael Colgan and Alan Maloney. Tyrone Productions, 2002. Beckett, Samuel. Collected Shorter Plays. London: Faber and Faber, 1990. Beckett, Samuel. Nohow On. Southampton: Camelot Press, Inc., 1991. Beckett, Samuel. Proust: Three Dialogues. London: Calder, 1987. Beckett, Samuel. Three Novels: Molloy, Malone Dies, The Unnamable. New York, NY: Grove Press, 2009. Bernard, Guy C. Samuel Beckett: A New Approach. London: J.M. Dent, 1970. Brater, Enoch. Beyond Minimalism: Beckett’s Late Style in the Theater. New York: Oxford University Press, 1987. Critchley, Simon. ‘Who Speaks in the Work of Samuel Beckett?’ Yale French Studies. No. 93. Yale: Yale University Press, 1998. 114-130. Davies, Paul. ‘Three Novels and Four “Novelles.”’ The Cambridge Companion to Samuel Beckett. Ed. John Pilling. Cambridge: Cambridge University Press, 2004. Drakakis, John. British Radio Drama. New York: Cambridge University Press, 1981. Esslin, Martin. Meditations: Essays on Brecht, Beckett, and the Media. London: Abacus, 1983. Fletcher, John, and J. Spurling. Beckett: A Study of His Plays. New York: Hill and Wang, 1972. Gussow, Mel. Conversations With and About Beckett. New York, NY: Grove Press, 1996. Kalb, Jonathan. ‘The Mediated Quixote: The Radio and Television Plays, and Film.’ The Cambridge Companion to Samuel Beckett. Ed. John Pilling. New York: Cambridge University Press, 1993. Knowlson, James. Damned to Fame: The Life of Samuel Beckett. London: Bloomsbury, 1996. McDonald, Rónán. The Cambridge Introduction to Samuel Beckett. Cambridge: Cambridge University Press, 2006. McMullan, Anna. Theatre on Trial: Samuel Beckett’s Later Drama. London: Routledge, 2993. Murray, Christopher. Samuel Beckett: Playwright & Poet. New York: Pegasus Books, 2009. Pilling, John. Samuel Beckett. London: Routledge, 1976. Postlewait, Thomas. 'Self-Performing Voices: Mind, Memory and Time in Beckett’s Drama'. Twentieth Century Literature. Vol. 24, No. 4 (Winter, 1978). Rabinovitz, Rubin. The Development of Samuel Beckett's Fiction. Urbana: University of Illinois Press, 1984. Rodenburg, Patsy. The Need for Words: Voice and the Text. London: Methurn Drama, 1993. Stewart, Paul. Zone of Evaporation: Samuel Beckett’s Disjunctions. New York: Rodopi, 2006. Zilliacus, Clas. Beckett and Broadcasting: A Study of the Works of Samuel Beckett for and in Radio and Television. ABO Akademi, 1976. |